Nyheter

Förändrat parkeringssystem på gång i Värnamo stad

Nyheter Höjda parkeringsavgifter i centrum och höjda bötesbelopp. Det kan bli verklighet enligt ett förslag från teknik- och fritidsförvaltningen.

Höjda parkeringsavgifter i centrum och höjda bötesbelopp. Det kan bli verklighet enligt ett förslag från teknik- och fritidsförvaltningen. Bilder: David Alin/läsarbild  [1/7]

Tanken är att Värnamo centrum delas in i två zoner (blå respektive grön markering). De röda fälten visar var det i dag finns en allmän kommunal parkering. Bild: Värnamo kommun  [2/7]

Tanken är att två- och fyratimmarsgränsen tas bort på de avgiftsbelagda kommunala parkeringarna. Arkivbild: Sara Mejving  [3/7]

Förslagsvis omvandlas stadshusparkeringen från 24-timmarsparkering till gratis de tre första timmarna för att därefter kosta fyra kronor per timme. Bild: David Alin  [4/7]

Tanken är att den norra parkeringen vid Apladalen också blir betalparkering. Arkivbild: David Alin  [5/7]

Therese Svensson och Linus Enochson på teknik- och fritidsförvaltningen presenterar förslaget för Sverigedemokraterna. Bild: David Alin  [6/7]

Förslaget väckte politikernas engagemang. Bild: David Alin  [7/7]

Teknik- och fritidsförvaltningen håller på att ta fram ett förslag till en ny parkeringsreglering i Värnamo stad. Under onsdagskvällen hade tjänstepersonerna Therese Svensson och Linus Enochson bjudits in till Sverigedemokraterna för att berätta om förslaget.

– Vi har tagit fram ett förslag som har redovisats för nämnden två gånger. Nästa nämndsammanträde är tanken att det ska lämnas vidare till kommunstyrelsen och därefter kommunfullmäktige. Dokumentet ska skickas ut till alla partier som får lämna synpunkter. Med anledning av det hela har vi bjudits in för att göra  en sammanfattande presentation av det hela, inleder Linus Enochson.

Därefter tar Therese Svensson över ordet.

– Bakgrunden till förslaget till ny parkeringsreglering bottnar i att vi ser att det är en hög belastning på kommunens gator och på de parkeringar som i dag är gratis. Vi ser också att privata fastighetsägare har börjat ta betalt för sina parkeringsplatser. Syftet och målsättning med förslaget är att få så många som möjligt att parkera inom den egna fastigheten, att öka omsättningen på de mest centrala parkeringarna och att göra det lättare att hitta en ledig parkeringsplats samt att uppmuntra de som har möjlighet att ta cykel eller buss och därmed förbättra tillgängligheten för de som inte har möjlighet att ta sig till centrum med annat färdmedel än bil, säger Therese Svensson.

Förslaget innebär att ett avgiftsbelagt digitalt system införs på kommunens samtliga parkeringar och gator inom den mest centrala delen av Värnamo, som delas upp i två zoner. I zon 1 (de mest centrala delarna av Värnamo) är tanken att det ska vara gratis att parkera den första timmen och därefter kosta tio kronor per timme. I zon 2 (de yttre delarna av centrala Värnamo) ska det vara gratis i tre timmar och därefter kosta fyra kronor per timme.

– Det handlar om att reglera så att den första/de första timmarna är avgiftsfria. Avgifterna ger möjlighet att helt eller delvis finansiera drift och underhåll av parkeringsplatserna. Tanken är att förenkla systemet genom att minska antalet olika tidsbegränsningar. Tanken är att tiominutersparkeringar och halvtimmesparkeringarna lämnas oförändrade, men entimmesparkering föreslås ersättas med 30 minuter och så föreslås att två- och fyratimmarsgräns tas bort på de avgiftsbelagda parkeringarna. Tanken är dessutom att erbjuda möjlighet till långtidsparkering upp till tio dagar på parkeringen mellan gamla Folkets Hus och Järnvägsplan. I dag saknas en kommunal långtidsparkering där man kan stå många dagar i sträck, så därför är tanken att bilister ska kunna stå upp till tio dagar på den parkeringen, säger Therese Svensson.

Med ett helt digitalt betalningssystem går det att kombinera så att det under den första parkerade tiden är gratis. Det ger oss möjlighet att få en statistik över hur parkeringsplatserna används och hur länge de används. Vi vill få rotation på parkeringsplatserna också. De som ska in för ett ärende i staden ska kunna komma in och göra sina ärenden utan att få problem att hitta parkering, medan de som är inne i staden hela dagen ska kunna välja att ställa bilen längre ut, säger Linus Enochson.

– Vi måste bli vana att gå längre, speciellt om vi parkerar länge. Med det här förslaget skulle besökare utifrån även få gratisparkeringar, eftersom föraren registrerar sin ankomst i parkeringsappen när den anländer och står sedan gratis en viss tid, lite liknande funktion som en p-skiva. Allt handlar om tillgänglighet och förhoppningsvis blir det här en modell som vi kan använda oss av på fler ställen, både i Värnamo men även i kransorterna, säger Therese Svensson.

Förslaget till parkeringsreglering har varit ute på dialog hos Värnamo City och Vkiab (Gummifabriken).

– Värnamo City är positiva till att Värnamo kommun har påbörjat arbetet med parkeringsreglering. De skickade med att de ser det som viktigt att det är lättförståeligt för besökare att parkera i centrum, vilket vi får genom så lika system som möjligt på kommunal och privat mark. De ser det också som positivt att vi med ett digitalt betalningssystem kan göra uppföljningar och få statistik över parkerande i centrum. Vkiab ser att en parkeringsreglering kommer att öka omsättningen på närliggande parkering vilket är väldigt positivt för deras verksamheter. De tror också att en lägre eller avgiftsfri första tidsperiod för parkering kommer att uppfattas som positivt av besökare, säger Therese Svensson.  

Fredrik Garpenholm (SD) frågar om kommunen har haft med parkeringsskiva som alternativ.

– Jag jobbar i Ljungby och en av styrkorna är just att det är gratis att parkera i hela tätorten med det, säger han.

– Tack vare att vi kombinerar ett digitalt betalningssystem med att kunna erbjuda de första timmarna gratis så blir det som ett liknande system med p-skiva. Det som skiljer är att du registrerar dig i appen när du parkerar och avregistrerar dig när du lämnar, säger Linus Enochson.

– Det gäller att appsystemet är tillgängligt, för det är kommunen tvunget att ha enligt lag, säger, Fredrik Garpenholm (SD)

– Vi ska göra det så enkelt så möjligt, det är tanken med förslaget, säger Linus Enochson.

– Går det här förslaget igenom så vet jag att vi inte behöver åka in till staden för att handla. Jag känner många i min bekantskapskrets som hellre åker till Ljungby eller stormarknaderna i Växjö för att handla, just för att det är gratis, säger Bengt Lundström (SD).

Men det är inte bara höjda parkeringsavgifter som föreslås. Förvaltningen föreslår också en höjning av samtliga bötesbelopp för parkering med 300 kronor enligt följande exempel:

* Parkering på plats för rörelsehindrad: 800 kronor

* Stannande-förbud: 600 kronor

* Parkeringsförbud: 800 kronor

* Parkerat för lång tid: 600 kronor.

– Ett större område att kontrollera medför ett ökat behov av parkeringsövervakning. Höjda bötesbelopp ger möjlighet att finansiera den ökade kostnaden för övervakning, säger Linus Enochson.

Förvaltningens ambition är att förslaget till ny parkeringsreglering antas under kommande år. Efter redogjort förslag fick åhörarna komma med instick.

– Jag tycker att att det är bra att stadshusparkeringen men även parkeringen vid Apladalen blir en del av detta. Jag kommer ihåg en vinter, då var det en bil som stod och tog upp tre platser vid den gratisparkeringen, så det ser jag som positivt att vi börjar ta betalt för den parkeringen. Sedan ser jag ett problem vid Enehagsskolan. Hur kommer den parkeringen att påverkas när Höken och Spjutet byggs? Den ingår ju inte i zonen, så där kan det bli problem. Har ni funderat på gatuparkeringar? Det borde ju vara smidigt att få till rutade områden på ställen där folk ibland kan parkera, exempelvis vid skateparken. I ett sådant läge borde man snabbt också kunna få till förbud om att parkera på gator, förutom inom de rutade områdena. Om ni ser sideffekter, hur fort tror ni att ni kan göra ändringar? Sedan tycker jag att själva arbetet i sig har varit dumt planerat. Först parkeringsnorm, sedan  parkeringsreglering och därefter trafikplan. Man skulle ha kunnat arbetat ihop det hela på ett bättre sätt, säger Jan Cherek (SD).

– Vi har tagit fram det här förslaget tillsammans med tjänstepersoner i samhällsbyggnadsförvaltningen och vi uppskattar alla tankar vi får in. Beroende på hur snabbt det går med beslutet så kan vi inleda det hela under tidig vår. Därefter är tanken att börja titta på utvärdering efter sex månader. Vi uppskattar att det tar ett halvårs tid till det hela har satt sig, men fördelen med det här system är att vi får statistik på hur våra parkeringsplatser används och hur länge, säger Therese Svensson.

Här nedan följer kostnadsexempel för de olika parkeringarna:

Om ett fordon står parkerat tre timmar en vardag, exempelvis från klockan 11 till 14, blir kostnaden 20 kronor i zon 1 och 0 kronor i zon 2.

Om ett fordon står parkerat under en arbetsdag, en vardag från klockan 8 till 17, blir kostnaden 70 kronor i zon 1 och 20 kronor i zon 2.

Om ett fordon står parkerat efter arbetstid en vardag, från 17 till 08 blir kostnaden 0 kronor i både zon 1 och 2.

Taggar

Dela


27 reaktioner på Förändrat parkeringssystem på gång i Värnamo stad

Jag tycker det är bökigt att som turist alltid leta upp en p-skiva. Det är ofta olika för olika orter. Den i till exempel Ljungby går väl bara att använda i Ljungby. Därför tycker jag att det är smidigare med app.

Vilket bra förslag! Det blir verkligen billigare att parkera för kortare ärenden eller lunch i centrum! Ett bra incitament att handla nära! Uppskattas verkligen! Och om SD-Garpenholms bekanta hellre lägger tiden och betalar bensin för att tur och retur resa till Ljungby eller Växjö för att slippa betala 40 respektive 4 kronor (beroende på zon) för fyra timmars parkeringsavgift tackar jag för den lediga parkeringsplatsen!

Så urbota dumt, krångla till det för de äldre utan smarttelefoner- p-skiva vore lösningen!
Se till att regler följs, bötfäll dem som sig bör.
Utanför Folkets Park står än idag fordon på 24-timmarsparkeringen veckovis-utan böteslappar.
Hur mycket skulle det inte ge i inkomster, om allt skulle följas.
Nu verkar mångt och mycket vara korrupt- är jag sjyst mot dig -är du än mer sjyst mot mig- Tja, vi bor ju i ett lagom land.
Men regler ska följas- annars kommer vi inte framåt i vår strävan av att alla ska med.

Så ogästvänliga förslag!
P-skiva är en självklarhet!
Annars får man styra sina ärenden utanför Värnamo city.

De har antagligen blivit övertalade till att sluta avtal med företagen. Hoppas inte att de styrande går på den bluffen.
Inför p-skiva!

Helt rätt, nu blir det till att åka till Växjö och handla, eventuellt Alvesta. De har p-skiva.

Värnamo är allt mer fientligt mot gäster i centrum. Det går att kolla på en sida vilken rankning företagen har som Värnamo kommun arbetar med kring parkering. Rena skämtet. Håller med handlarna i centrum, vilka kommer att decimeras kraftigt på grund av den dåliga strategi som väljs. Vi åker ofta med husbil till bland annat Kalmar. Gratis parkering med husbil hela helgen i centrum. Det står cirka 60-80 bilar varje helg i centrum. Vi handlar och käkar hela helgen med inköp i staden.Tänk till igen, Värnamo, de korvören kommunen tjänar när parkeringsbolaget fått sitt är försumbart. Ta efter många städer med levande centrum.

Håller helt med ”Bara en invånare”! Hur attraktiv blir en död stadskärna? Många som pendlar in till stan tvingas betala stora avgifter för att vara på jobbet när möjligheten till gratis parkering försvinner! Den som åker in till stan för att handla lär välja andra alternativ än Värnamo centrum! Krångliga och dyra parkeringslösningar lär knappast imponera på någon annan än de som infört det! Värnamo ska vara välkomnande för både de som jobbar i centrum och den som av andra orsaker besöker staden! Om hela anledningen till parkeringsavgifterna är att få rotation på platserna är P-skivan den enda vettiga lösningen! Fastighetsägare måste också ta ett större ansvar och erbjuda boende fler platser till sina fordon. Idag tvingas många hyresgäster parkera sina bilar på allmänna platser då inte hyresvärdarna erbjuder tillräckligt med platser! Besökare och arbetstagare i staden ska inte bli lidande för detta! Beslutsfattare i kommunen måste inse att bilen är nödvändig för många av oss och då måste verkligheten anpassas till detta! Att straffa och försvåra för vanligt folk ger ingen mersmak.

– Vi ska göra det så enkelt så möjligt, det är tanken med förslaget, säger Linus Enochson.

Bah!

Dags att minska ned på kommunanställd personal.
Har man inget vettigare för sig på jobbet, under sina 8 timmar så, väck med dem!

Har tagit en sekund för mig och alla andra här att räkna ut att p-skiva är enda, enkla, mänskligt vettiga och affärsbefrämjande (i Värnamo stad) lösningen.

Här skrivs om böter, men kontrollen är näst intill obefintlig. Ta exempel Pilagårdsgatan mellan Växjövägen och Storgatan här gäller 2 timmar. Ser bilar varje helg från klockan 16.00 på fredag till måndag morgon, inga böter? Dåligt avtal eller?

P-skiva helt klart! Varför krångla till det? De enda som tjänar på detta med avgifter är de nitiska p-bolagen med deras avtal. Finns ju ingen rimlighet med detta trams överhuvudtaget! Värnamo har ju storhetsvansinne och skapar ju bara problem. Man blir bara förbannad över alla dessa appar, ibland tar själva parkeringsritualen längre tid än ärendet. Däremot borde bötesbeloppet på handikapp vara minst 1 000 kronor likväl felparkeringar på cykelväg eller liknande och dumpade bilar som ska väck på en gång.

Detta gynnar verkligen inte handeln i centrum.

Tro mig, jag cyklar minst 70-80 procent av ärenden i Värnamo, till jobb och handel, då jag har hyfsat nära och ofta går det väldigt mycket snabbare med cykel då de som lagt vägnätet i stan knappast kan ha varit nyktra. Men fler lär inte ta cykel bara för att man gör det ännu besvärligare för bilister snarare att det drabbar centrum negativt.

Dödsstöten för Värnamo centrum.
Håller med Bengt Lundström helt.
Jönköping (A-6), Växjö (Grand Samarkand) och Ljungby är vinnarna.

Jösses, allt jag ser är en smygskattehöjning och undrar lite, hur mycket är sec… menar det multinationella vaktbolaget involverat i dessa idéer?

Håller med (Jan tror jag) att man åker hellre till de större orterna en bra bit utanför Värnamo och handlar, inte samma girighet där när man parkerar.

Vet ni, om inte vissa personer inom kommunen hade fått igenom sina brutala skrytbyggen, så hade vi fortfarande kunnat parkera bra i denna ort.

Dödsstöten för Värnamo centrum! Krångliga parkeringsappar har jag fått nog av. Flytta alla butiker ut ur stan omedelbart! Låter som storhetsvansinne i en bonnahåla som Värnamo. Ett minimikrav är väl åtminstone att kunna betala med kort för den som kanske inte har någon smart telefon.

Har man tänkt på hur det blir när byggplanerna blivit verklighet. Då försvinner ca 400-500 parkeringar i zon 1 samtidigt som det ska bo betydligt fler i centrum.
Parkeringar som försvinner: Myntgatan Taxi och Åhlens. Bakom Tre Liljor. Hemköp,Sten Stures och även stationsparkeringen om viadukten ska byggas som en snurra. (Grisknorr).
Var ska man då cirkulera för att hitta parkering i centrum?

Kommentarsfunktionen är stängd