Fjodor frågar Tobias om e-post
Nyheter Anser kommunstyrelsen att avvecklande av e-posttjänsten är att erbjuda Värnamo Energis kunder trygghet? Den frågan får sig ett svar under torsdagens kommunfullmäktige.
Läs den enkla frågan i sin helhet nedan:
Värnamo Energi avvecklar sin e-posttjänst 3 oktober.
Vi som är bredbandsabonnenter hos Värnamo Energi har haft tillgång till ett antal e-postkonton. Nu har det kommunalt helägda bolaget, med dess politiskt tillsatta styrelse beslutat att avveckla denna tjänst.
Skälet anges vara: ”Vi ser en ökad efterfrågan på en mer modern mejltjänst som erbjuder bättre skräpposthantering och mer lagringsutrymme. Vår mejltjänst motsvarar inte den nivå som förväntas idag, därför har vi beslutat att lägga ner den”.
De befintliga kunderna erbjuds att ”behålla de mejlkonton du haft hos oss genom att beställa överflytt hos den lokala leverantören Netic. Tänk på att beställningen måste göras i god tid före den 3:e oktober”. Självfallet är detta inte ett gratiserbjudande. Det lokala, men likväl kommersiella, företaget tar betalt i form av en månadsavgift på 25 kronor. Måhända en blygsam summa, men likväl en fördyring, då Värnamo Energi inte aviserat att de har för avsikt att i motsvarande grad sänka abonnemangsavgiften.
Värnamo Energi har enkla ägardirektiv: ”Värnamo Energis huvuduppgift är att erbjuda sina kunder energi och IT- kommunikation genom en väl utbyggd infrastruktur. Det innebär att Värnamo Energi tar ansvar för samhällets utveckling och ger sina kunder konkurrenskraft, komfort och trygghet. Värnamo Energis agerande ska präglas av en hög servicegrad och närhet samt en god kompetens”.
Bredbandsutbyggnaden är i det närmaste avslutad i Värnamo och det egna nätet har fungerat mycket bra. Med andra ord är denna infrastruktur väl utbyggd. Däremot visar oviljan på att underhålla och erbjuda en säker e-posthantering att bolaget inte tar ägardirektivet på fullt allvar.
Mina frågor är:
– Anser KS att avvecklande av e-posttjänsten är att erbjuda Värnamo Energis kunder trygghet?
– Saknar verkligen Värnamo Energi den kompetens som krävs för att underhålla en modern e-post hantering?
Fjodor Eklund
Vänsterpartiet Värnamo
20230403
Bra fråga av V. Man undra verkligen varför de inte då sänker abonnemangsavgiften om man är kund hos Värnamo Energi. Vad säger att Netic kommer att ta ut 25 kronor per månad när kunderna måste flytta sin mejl vilket kan vara mycket jobb att byta mot en gratis gmail eller hotmail. Har Värnamo Energi avtalat att kostnaden skall vara 25 på eventuell KPI-höjning per år framledes?
Helt enig.
Vilket krångel alla får nu, som inte vill betala 300 kronor om året, för att skapa nya mejladresser i annat bolag som är gratis.
Betänk alla ställen där du har varnamo.net-adressen. Som alltså nu måste letas upp för att ändra till den nya. Säkert över 100 för flertalet.