Ewald ser till att fordonsentusiasterna får Navet
Nyheter Klubbtidningen Navet har delats ut fyra gånger om året i 25 år av Götaströms Fordonshistoriska i Skillingaryd. Vi har träffat Ewald Ekman och Christer Malmborg som basar över, en numera sällsynt, tryckt klubbtidning
Götaströms Fordonshistoriska klubb firar 25 år nästa år och är en av få föreningar som har kvar sin tryckta klubbtidning. Vi har besökt eldsjälarna i klubblokalen.
– Det var David Åberg som lurade med mig i det här, det var inte meningen att jag skulle gå på några träffar överhuvudtaget. Jag var på den tiden med i Vätterbygdens veteranfordonsklubb, slutade där och jag hade ingen susning om att det skulle bli en förening här i Skillingaryd. David gjorde en annons i lokalpressen om det fanns intresse att starta en förening för motorentusiaster. Först skulle jag inte gå, sen skulle jag inte aktivera mig. Men av någon anledning kom jag med i interimsstyrelsen och därefter blev jag både kassör och sekreterare. Jag har jobbat med klubbtidningen sedan starten. Man skrev oftast texten i word och sedan tog man bilder och klistrade in dom i dokumentet där man även skrev lite för hand i klubbtidningen som då innehöll åtta sidor. Idag är det lite annorlunda, berättar Ewald Ekman och bläddrar igenom ett exemplar från 1997.
Klubben tryckte upp tidningen själva i sin kopieringsmaskin och i A3 format som sedan skulle vikas, läggas i kuvert och frankeras.
– Vi var nog en 5 – 6 personer som jobbade tillsammans med klubbtidningen på den gamla goda tiden och de närmast sörjande fick också hjälpa till. Vet att vi körde ut tidningen till de medlemmar som bodde i samhället, minns att min dotter passade på att övningsköra medan jag delade ut tidningen. Därefter köpte vi tjänsten av kommunen och sedan engagerade vi tryckeriet här i Skillingaryd som gjorde jobbet åt oss, fortsätter Ewald.
Christer Malmborg, ordförande i klubben, nämner att det är väldigt många som uppskattar tidningen som har all möjlig information om det som hänt sedan sist och vad som sker i klubben framöver.
– Helt ensam är jag egentligen inte, jag får hjälp av traktorsektionen och Esbjörn Johansson, som är ansvarig för den sektionen, kommenterar Ewald.
– Min roll i tidningen är inte så mycket, jag är ganska ny som ordförande, jag har en sida som ordförande, man kan säga en ledarsida. Jag tycker det är roligt att skriva men ibland är det svårt att hitta på vad man ska skriva om. Det kan bli så att jag flumma ut lite gran. Men om gamla anekdoter går alltid att skriva om, berättar Christer, som får svar av Ewald snabbt…
– Fördelen med ”gamla kängor” är att jag lägger sista handen på tidningen efter Christer skrivit, menar Ewald och tittar på Christer och de brister ut i skratt.
– Numret av tidningen som kommer nu i vår kan vara svårt att få fram material till då vi har sommaren med de flesta aktiviteterna. Det blir nog lite om årsmötet, julaktivitet och vårt julbord. Stora evenemanget i maj ska vi såklart skriva om. Det är bra att Christer läser igenom det innan tryckning. Han ser på det med andra ögon, justerar, lägger till och drar ifrån. Esbjörn ger mycket tips på reportage också, så vi fyller nog kommande nummer också som är på 24 sidor, menar Ewald som har lite svårt att läsa igenom tidningen direkt när den kommer utan vill gärna ”lägga undan den en stund”, så tidningen ”får ligga till sig”.
– Förr tryckte vi upp medlemskortet och plastade in det. Idag finns den på sista sidan i tidningen och där adressen och medlemsnumret automatiskt finns på baksidan av tidningen. Tidningen kostar ungefär 20 kronor i tryck vid varje tillfälle. Vi använder oss utav ett tryckeri i Jönköping där jag skickar en pdf-fil, han trycker, får aktuella medlemsregistret på mail och kör alla tidningar till terminal 500 meter bort och dagen efter har vi det i lådan där hemma, säger Ewald och nämner att några fasta utgivningsdagar finns inte, men fyra utgåvor blir det alltid, varje år…
– Det måste få kosta lite, vi kan inte slita ut medlemmarna för att snåla in på det här. Tidningen kostade mycket förr också, både i pengar tid. Idag är tidningen i fint tryck och i färg och trycks upp i 450 exemplar, säger Christer.
Det bästa ska man använda på framsidan, vilket kan ta lite tid att klura ut vad, men får Ewald fundera en stund kommer rätt bild på plats inför varje nummer.
– Vi ska kvar klubbtidningen. Jag förstår inte hur Ewald orkar med, men man måste brinna för sitt ideella arbete. Det är värdefullt att Ewald gör det jobb han gör. Utvecklingen är fantastiskt från 1995 och nu, vad är vi om 25 år? inflikar Christer.
– När jag börjar få tid, så börjar jag förbereda för nästa nummer, avrundar Ewald.
I klubbtidningen finns all information man behöver veta om kontaktpersoner och styrelsen, alla nya medlemmar hälsas välkomna och ett nytt fullspäckat nummer finns i medlemmarnas brevlåda fyra gånger om året.
I Navet, nummer fyra, i utgåva 24 kan man, bland annat, läsa om följande;
”Bussresan i år blev fullsatt. Här vid Sjöboda Traryd stannad vår chaufför Thrainn Jensson så att vi fick inmundiga vår medhavda morgonfika som smakade bra. Vi hade som mål att komma till Malmö och BMW klockan 10 och så blev det. Väl framme så välkomnade Rolf oss med en liten presentation innan han bjöd in oss till ett dukat fikabord med sju sorters kakor, smakade mycket bra i en trevlig miljö. Rolf tog emot i ytterdörren och informerade om fotoförbudet gällde, tyvärr, men han tog några kort när vi samlades för fikat som jag fick publicera i Navet. Som ni ser så hamnade vi i en trevlig miljö med tävlingsbilar från olika tidsperioder. Bilar som körts i mästerskap av Bo Emanuelsson och Rune Tobiasson”.
”BMW 501 kom 1951 med en sexcylindrig motor som sedan vidareutvecklades med en V8-motor i lättmetall med effekter mellan 95 – 140 hästkrafter. Den stora limousinen gavs ut i lyxupplaga och cabriolet. Man presenterade också de klassiska kuperna 503 och 507. Motorn var den första tyska V8:an som kom ut efter kriget och första serietillverkade motor i aluminiumlegering inom bilindustrin….”.
Fotnot; Förutom klubbtidningen Navet delas medlemsmatrikel ut, fast numera enbart på hemsidan, där namn, adress och fordon finns registrerade.
En av få tryckta klubbtidningar finns kvar hos fordonsentusiasterna