Nyheter

EU-förslag kan ta död på fordonshobbyn

Nyheter Ett nytt EU-förslag avsett att främja återvinning och kontroll på miljöfarligt avfall hotar fordonshobbyn. – Det kan ta död på hela den svenska fordonskulturen, menar EU-parlamentarikern Johan Nissinen.

Ett nytt EU-förslag avsett att främja återvinning och kontroll på miljöfarligt avfall hotar fordonshobbyn. Bilder: David Alin/Pressbild

Just nu är Europakommissionens lagförslag om ökad återvinning av fordon ute på remiss i varje medlemsland. EU-kommissionens förslag är att ändra det nuvarande ELV-direktivet (End-of-Life Vehicles), som är en rekommendation, till en förordning som blir tvingande och ska gälla för alla fordon inom EU. 

Förslaget till förordning berör köp, försäljning, rätten till ägande av fordon, delar och komponenter, reparation, renovering, restaurering, konservering och ändring. Det innefattar även vad som ska utgöra ”avfall” och vem som bestämmer detta samt straff för den som bryter mot reglerna. I förslaget saknar ägarens avsikt med fordonet betydelse och denne kan på anmodan från myndighet tvingas lämna fordonet för återvinning om det betecknas som ”avfall”. Vid en försäljning blir ägaren skyldig att för köparen visa att fordonet inte utgör ”avfall”. Metoden att skilja ett begagnat fordon från ”avfall” föreslås vara antingen resultatet av senaste kontrollbesiktning eller ägarens bevis att fordonet uppfyller kontrollbesiktningskraven och/eller att fordonet är reparerbart till en kostnad som inte överstiger marknadsvärdet.

– Syftet med förslaget är att man ska se till så att bilar inte bara står och skrotar, exempelvis i Grekland eller Spanien. Sedan är det också så att man inte vill få bilar att säljas till Afrika utan att det blir registrerade, för man vill ta tillvara på materialet eftersom vi har brist på materialen. Problemet med den här lagstiftningen är att den riskerar att i stället blir veteranbilarna hotade, för att du inte kommer att få meka med bilen på det som sätt som du har gjort tidigare. I Spanien är det som så redan i dag att du får inte meka med bilen hemma, utan du måste ta den till en auktoriserad verkstad. Det riskerar att det blir samma sak här. Sedan är det också som så att bilar som ska undantas från det här direktivet, att då inte behöva tvingas skrotas, ska då behöva vara över 30 år gamla och räknas som historiska fordon. Det betyder att det inte får vara bytt någonting över huvud taget, att det i princip ska kunna vara ett museifordon. Det är det som är risken, att vi kommer att få en lagstiftning som tvingar veteranbilar att gå till skroten helt enkelt, att du inte kommer att vara få köpa eller byta reservdelar och så vidare. Vi vet inte hur den slutgiltiga lagstiftningen kommer att se ut, men det är därför det är så viktigt att vi kämpar för det här nu, så att den här lagstiftningen inte kommer på plats som den riskerar att göra, säger EU-parlamentariker Johan Nissinen (FL).

Motorhistoriska Riksförbundet är en av instanserna som regeringskansliet har vänt sig till under remissrundan.

”Reglerna kring fordon i trafik är olika utformade i EU:s medlemsländer. Oftast har andra länder mycket snävare regelverk än Sverige, där vi har särskiljande regler för fordon som är i originalutförande, ändrade, ombyggda, uppbyggda, amatörbyggda, tävlingsfordon samt A-traktor eller EPA-traktor. Vi bestämmer själva över våra fordons ”öde”, till exempel om de ska behållas, säljas, köpas, skrotas eller utgöra reservdelar. Inga av dessa gynnsamma svenska regler tas hänsyn till i det nya EU-förordningsförslaget! I stället ska ett historiskt fordon vara komplett, underhållet och i originalskick för att inte utgöra avfall”, skriver Motorhistoriska Riksförbundet på sin hemsida.

De menar att förslagen i många fall saknar motsvarighet i svensk rätt och går emot den svenska praxisen och synen på våra fordon, samhällsnyttan och folkrörelsen. Andemeningen är att ägarens rätt till sin egendom får stryka på foten för det allmänna samhällsintresset att återvinna material och ämnen.

– Risken med ett sådant här förslag är att det tar död på i stort sett hela den svenska motorkulturen, som har över en miljon utövare i olika fordon. Det här riskerar ju också att fordon som inte räknas som veteranbilar i dag kommer ju inte ens kunna bli veteranbilar, för de kommer inte att finnas kvar när den väl ska klassas som en veteranbil. Det här är de värsta scenariorna som kan hända och vi hoppas på att kunna stoppa det, men då är det viktigt att folk går och röstar och faktiskt gör någonting för att säga nej, säger Johan Nissinen (FL).

Taggar

Dela


28 reaktioner på EU-förslag kan ta död på fordonshobbyn

Som veteranbilsägare blir man oerhört besviken när en sådan fråga över huvud taget behandlas i EU. Har för mig, att EU skulle förenkla handel inom Europa, för att kunna konkurrera med importen från andra länder. Det var en bra tanke! Men nu verkar det som att EU har blivit en central övermakt och petar i detaljer. Det börjar likna diktatur!
Efter detta, kommer jag att tänka till på valdagen.

Allting är förhandlingsbart. SD är inte förhandlingsbart, de vill nedmontera allt. Kanske passar bra i en verkstad där de kan sitta med sina fossila polare.

Ut ur EU. Eller dra in alla bidrag vi ger till dem. Mina fordon bestämmer jag över, och ingen utom jag ska skrota dem. Behöver de metaller så får de väl ta skrotbilar som står i skogen. Nu får det vara nog med detta EU-drabbel.

Var tog äganderätten vägen i så fall? Om det blir verklighet, ska de ta våra hus också? Kanske även båtar. Våra förfäder i många länder offrade sina liv när nazisterna invaderade flera länder i Europa för att skapa sitt tredje riket som han kallade det. Ett enat Europa. Vad händer sedan? Jo, vi går och röstar för ett enat Europa. Hur är det möjligt? Jag kunde inte rösta Ja till EU det kändes som att svika våra förfäder som offrade sina liv för oss.
Kommer förslaget att gå igenom kommer jag att försvara min egendom, mina veteranbilar. Ingen ska komma och invadera vårt land med sådana påbud. Länge leve Sverige. Om så blir fallet så kanske en miljon svenskar flyttar till Norge, det gör i alla fall jag .

Ocoolt att jämföra nazister och Tredje riket med EU. Med den typen av argument finns ingen mening med diskussion. Det är många ömma tår i bildhantering. Som jag brukar säga:, fossilt tankande är fossilt tänkande, höj blicken, tänk fritt.

Intressant att man säger EU , är Sverige för eller emot förslaget och vilka parlamentariker från vilka länder vill ha det så?

EU är ju rena skiten. Sverige kan ju göra som Norge och bestämma själv. EU velar med skruvkorkar, snus, fordon med mera. Jag önskar ett upprop till alla svenskar att gå ur EU.

Låt de fina veteranbilarna och bilhobbyn vara. EU har inget med det att göra, de ska inte bestämma över huvudet på människor. Låt folk meka själva med sina bilar. Man ska inte bli tvingad att ta dem till en firma som ska åtgärda en massa defekter. Förresten så är det ingen som kan reparera och fixa gamla fina veteranbilar idag.
EU var det sämsta som vi vart tvingade att gå med i. Själv röstade jag nej till EU.
Låt människor bestämma själva över sina ägodelar.
EU vill bestämma, därför att de vill tjäna en massa pengar 💸💰 på oskyldiga människor och skapa oreda och olycka för andra.

EU har utvecklats till något helt annat än den ekonomiska zon som var tänkt från början.
Det är numera en Förenta Staterna i Europa…och inget land ska få ha en egenrätt.
Rösta SD 🇸🇪

Hej håller med fullt ut ut ur ri vi ska ha vårt land för oss vår bilkultur är vår ensak
EU har blivit totalt egoistiskt – ut ur EU omgående

Skriv på för att få har vår kulturskatt – rösta rätt nu den 9 juni…..

Vill du ut ur EU är det AFS som gäller, men visst kommer även SD att jobba åt rätt håll: mindre överstatlighet och färre dåligt underbyggda psykotiska förslag.

EU blir mer och mer kommunistiskt! Allt ska styras centralt medan byråkraterna petar i arbetstider och annat som varje land själva borde bestämma över. När vi lurades in i EU skulle det bli så mycket bättre för företagen hette det! Fri konkurrens skulle råda.
Vad har hänt? Mer och mer produktion har flyttats till kommunismens förlovade land Kina. EU hindrade Volvo och Scania från att gå samman till att bli världens största lastbilstillverkare! EU-pengar betalades ut till däcktillverkaren Continental för att lägga ner däcktillverkningen i Gislaved och flytta dess produktion till Portugal! Förr talades det varmt om ”den svenska modellen”. Det var tiden före medlemskapet då vi fortfarande var ett självständigt land! I dag har EU även optionsrätt på våra naturtillgångar!
Vad har EU gjort för Sverige förutom att plocka oss på en massa pengar? Och vad gör de svenska EU-parlamentarikerna för att tillvarata svenska folkets intressen? Vi får ju ständigt höra vad EU förväntar sig av oss. Att ge sig på den svenska veteranfordonsflottan är ett slag direkt mot den svenska kulturen! Svenska folket gillar gamla bilar, vilket märks på många motorträffar runtom i landet. Själv har jag åkt runt på olika bilträffar från Sydsverige och upp i Värmland. Intresset är lika stort överallt! Få andra kulturevenemang attraherar lika många intresserade som just våra veteranfordon. Hade nu bara något av riksdagspartierna arbetat för en Swexit så hade nog betydligt fler gått och röstat på söndag. Intresset verkar inte så stort vad jag kan förstå. Är partierna allt för likriktade när det gäller EU?

Att ha och att köra bil (som nyttofordon) blir en klassfråga. Endast reparera på verkstad? Det har många inte råd med.

Bra att det blir ordning på gatorna och den så kallade bilkulturen. Ett oändligt slöseri på miljö och resurser och ett evinnerligt supande i någon gammal sönderslagen Cheva. Dags att städa upp både på gatorna och i supandet. Bra gjort EU.

Du är bara en gammal sur moralist som kastar dig ut direkt i proffstyckandet.F inns inget roligare och fina svenskar med sunt förnuft samt en kultur som ska få vara kvar. Så skaffa ett åk, brylkräm och ett intresse så kan du vara med. Själv är jag bara chaffis ibland åt dessa ”raggare” men himla fina människor rakt igenom. Miljötänket kan du stoppa upp där solen inte skiner. Vi är världsbäst i detta numera så tänk inte på det. I övrigt så verkar du vara en dyster person som öser skit över något bra.

Jag tycker du ska flytta ner till Spanien och stanna där och låta svensk kultur leva vidare…..

Tydligen att vissa har glömt att de också har varit unga, som klagar på bilburen ungdom.
De flesta ungdomar är skötsamma, synd att dessa fina renoverade amerikanare samt veteranbilar ska skrotas.
Men så är det när det var så viktigt att gå med i EU.
Jag röstade nej till eu, det skulle alla ha gjort. Då hade vi inte haft kriminella, gäng, skjutningar och knark

Du äger tydligen inga fina gamla bilar, det hör jag det. Tror inte du hade tyckt det var så kul om du lagt flera hundra tusen på ett ombygge, sedan kommer någon EU-lag som tvingar dig att skrota den.

Nötter är väl alla som röstade på EU. Som vuxna människor borde varje person verkligen förstå att vi avsäger oss all form av självbestämmande eftersom det är EU som sätter upp lagar och paragrafer som Alla EU-länder tvingas följa!
Nu frågar jag: Är ni nöjda med att bara gå i ledband och säga ja och amen?

Håller helt med dig. EU är ett mörkt hål i rymden. Sitter en massa folk som som bär en för hög lön ocj för dålig kompetens, som vi får bekosta och ta del av dåliga beslut.

Att vi gick med i EU var det sämsta vi gjort. Sitter bara en massa nötter som ska bestämma hit och dit.

I EU sitter sådana som var luffare förr i tiden. Sitter och fjantar att gurkor måste vara raka för att kallas gurka och jordgubbar måste hålla ett vist mått för att få kallas jordgubbe. Massor av idiotsaker. Rösta bort pajaset.

Alternativ för Sverige vill lämna EU, vilket inte SD vill. Konstig vändning av SD!

AfS är det enda parti tror jag som vill att vi lämnar EU, därför fick de min röst i EU-valet.

Kommentarsfunktionen är stängd