Nyheter

Enbart en procent körde för fort förbi skola

Nyheter Under våren har NTF Jönköping tillsammans med Länsförsäkringar Jönköping mätt hastigheten utanför elva grundskolor i elva kommuner i Jönköpings län. Syftet med mätningarna är att ta fram ett konkret och aktuellt faktaunderlag som kan vara en del av det lokala trafiksäkerhetsarbetet och bidra till att skapa en tryggare trafikmiljö för våra unga trafikanter. Här är resultatet från mätningen vid Trälleborgsskolan i Värnamo.

Analysen visar att genomsnittshastigheten förbi Trälleborgsskolan i Värnamo var 22 kilometer i timmen. Högsta uppmätta hastighet var 57 kilometer i timmen och andelen bilar som körde 31 kilometer i timmen eller över var enbart en procent. Mest trafik förbi skolan gjordes mellan 16.00–17.00 då det passerade 60–70 fordon på en timma. Totalt registrerades 3 833 fordon, vilket ger ett genomsnitt på 567 per dygn. 

När vi jämför mätningarna mellan kommunerna ses noteringarna vid Hjortsjöskolan i Vaggeryd där 25 431 fordon passerade skolan med ett genomsnitt på 3 684 fordon per dygn. Högsta uppmätta hastighet var på hela 115 kilometer i timmen förbi skolan i Vaggeryd och 81 procent av alla noterades köra över 31 kilometer i timmen under mätperioden.

Åtgärder som ökar trafiksäkerheten i anslutning till skolor och förskolor är avgörande för barns trygghet och säkerhet. Att hastigheten är begränsad till 30 kilometer i timmen och att vägen är försedd med fartdämpande hinder syftar till att hålla nere hastigheten där barn kan befinna sig. Trots detta är det allt för vanligt att många ändå väljer att köra fortare än tillåtet. 

I många trafikolyckor bidrar hög hastighet till att olyckor över huvud taget inträffar. Hastigheten i kollisionsögonblicket är också helt avgörande för hur svårt människor skadas i en trafikolycka. Det finns fastställda gränsvärden om vilka hastigheter som människokroppen klarar av, det vill säga vilket krockvåld vi tål. Värdena bygger på dagens utformning av bilar och vägar. Exempel: 

• De flesta människor överlever om de blir påkörda av enbil i 30 kilometer i timmen.
• Betydligt fler omkommer om de blir påkörda av en bil i 50 kilometer i timmen.
• En modern bil klarar att skydda åkande i 70-80 kilometer i timmen vid en frontalkollision och i 50-60 kilometer i timmen
 vid en sidokollision. Förutsättningen är naturligtvis att alla i bilen använder bilbälte.
• En krock i 50 kilometer i timmen får samma konsekvenser som ett fall från tredje våningen i ett höghus. 70 kilometer i timmen motsvarar sjätte våningen och 90 kilometer i timmen den tionde våningen.

Även miljön tjänar på lägre hastigheter. Om alla höll hastigheten skulle koldioxidutsläppen minska med 700 000 ton – lika mycket som 240 000 personbilar släpper ut tillsammans per år. Kostnaderna för bilisten skulle också minska genom mindre slitage på däck och fordon och en lägre bränsleförbrukning.

Varför 30 och inte 50 kilometer i timmen?
Den enskilt största faktorn som påverkar hur allvarlig en trafikolycka blir är hastigheten. Ju högre hastigheter destomindre marginaler och desto större krockvåld. Vägens standard och trafiksäkerhetsstatus tillsammans med hur mycket våld en människokropp tål vid en krock bestämmer vilken hastighetsbegränsning som ska gälla.

30 km/h är högsta hastigheten som rekommenderas i trafikmiljöer där bilar och andra fordon samsas med oskyddade trafikanter, till exempel vid skolor, centrumgator och nära bostadsområden. Till oskyddade trafikanter räknas gående, cyklister och mopedister. Dessa trafikantgrupper utgör också en stor andel i olycksstatistiken. Skillnaden i hastighet mellan 30 och 50 kilometer i timmen är bara 20 kilometer i timmen, men konsekvenserna är stora. Om någon kliver ut framför en bil hinner bilföraren sannolikt stanna om hastigheten är 30 kilometer i timmen. När hastigheten är 50 kilometer i timmen hinner föraren inte ens påbörja inbromsningen.
Tidsvinsten är dessutom minimal när man kör i 50 jämfört med i 30 kilometer i timmen, vilket är mindre än 10 sekunder på en sträcka av 200 meter.

En del av trafiken i anslutning till skola och förskola består troligtvis av föräldrar som lämnar och hämtar sina barn. En studie genomförd av Sveriges Kommuner och Landsting (SKL, 2013) visar att många rektorer anser att föräldrar är den största trafikfaran vid skolor. En vanlig anledning till att barn blir skjutsade är att föräldrarna anser att trafiken är för farlig. Samtidigt är man själv med och bidrar till den ökade trafikmängden.

I många familjer är det en vana att ta bilen och man väljer bilen trots att det i många fall är kort väg. Barnen vänjer sig lätt vid att bli skjutsade. Att det finns nackdelar med att skjutsa sina barn kan man inte bortse ifrån:

• Det blir mer trafik.
• Riskerna ökar för att andra barn skadas som oskyddade trafikanter till fots eller på cykel.
• Barnen går miste om möjligheten att träna sig i att vistas i trafiken.
• Barnen går miste om ett naturligt tillfälle att röra på sig.

Föräldrar som skjutsar sina barn till skolan i bil är ett vanligt fenomen. Det finns många orsaker till att skjutsa barn, även om skolvägen inte alltid är lång. I den tidigare omnämnda SKL- rapporten ”Varför skjutsar föräldrarna barnen till skolan” beskrivs att de vanligaste skälen är att det är mest praktiskt för familjen för att få ihop livspusslet och att föräldrarna tycker att vägen till skolan är farlig.
Att skjutsa sina barn anses också vara ett sätt att visa engagemang.

Källa: Pressmeddelande från NTF och Länsförsäkringar

Flest fordon passerar Trälleborgsskolan mellan 16.00-17.00

Taggar

Dela


Lämna ett svar