En välkomnande satsning
Nyheter 100 utställare, speakers corner och mingellunch för utställare. Planeringsgruppen är redo inför årets Jobb GPS.

Planeringsgruppen välkomnar besökare inför årets Jobb GPS. Bakre raden från vänster: William Strandberg, Andreas Mårtensson, Henrik Rosenqvist och Hanna Sjölin. Främre raden från vänster: Anki Hansson, Lina Martinsson, Johanna Arvidsson, Angelica Svensson, Emelie Plantin och Ottilia Andersson. Bild: David Alin
– Anmälan stänger på fredag. Vi stänger den lite tidigare i år för kunna göra en så bra monterkarta som möjligt så att alla utställare ska få så bra plats som möjligt. Vi upplever att mässan i år är viktigare än någonsin för att visa upp sig och nätverka, inleder Angelica Svensson, marknadskommunikatör på Värnamo Näringsliv och projektledare för mässan.
Jobb GPS på Gummifabriken anses vara södra Sveriges största jobb- och utbildningsmässa. Besökarna får möjligheten att träffa arbetsgivare från regionen och utbildningssamordnare från hela Sverige. I skrivande stund är 100 utställare, i form av företag, bemanningsföretag och utbildningsanordnare, anmälda till årets mässa.
– Kriminalvården kommer och visar upp med sin trailer, som innehåller bland annat en liten cell som man bland annat kan besök. De ska stå uppe på järnvägsparkeringen som förra året. Även Försvarsmakten återkommer, vilket vi är glada för, säger Angelica Svensson.
– Det är väldigt mycket företag som har anmält sig i år också och som anmäler sig snabbt, vilket visar på att de tycker att det är väldigt viktigt att vara ute och visa upp sig, både ur ett arbetsgivarvarumärkesperspektiv men också för ungdomar och arbetssökande. Det är väldigt mycket blandande branscher också och vi hoppas på besöksrekord, säger Ottilia Andersson, koordinator och projektledare på Värnamo Näringsliv.
– Vi försöker trycka mycket på det här med nätverkandet också, att det även är bra att nätverka aktörerna emellan. Du behöver inte vara arbetssökande för att komma hit och kika på vad det är för företag, utan att det handlar om att komma dit, visa upp din verksamhet och knyta kontakter. Det är ju det som är roligt att se när det är så många företag som är anmälda också. De har förstått värdet av att värna om sitt arbetsgivarvarumärke, säger Angelica Svensson.
– Sedan är det ju underbart att möjligheten finns att prata med folk på plats. I den digitala världen, speciellt bland yngre generationer, är det svårt att nå fram och här får man verkligen möjligheten att prata med framtida anställda och studenter. Det som är ännu roligare är också att vi får möjlighet att visa upp hela Gummifabriken som koncept i samband med mässan, säger Emelie Plantin, konceptkoordinator på Gummifabriken.
Som namnet antyder, betyder Jobb GPS mycket för Arbetsförmedlingens verksamhet. De har skickat ut 2 600 inbjudningar till evenemanget.
– I riket ligger arbetslösheten på 7,2 procent, en ökning med 0,6 procent sedan förra Jobb GPS. I GGVV-regionen ligger arbetslösheten i Värnamo kommun på 5,1 procent, i Gnosjö kommun på 4,9 procent i Gnosjö, i Vaggeryds kommun på 4,9 procent och i Gislaveds kommun på 7,1, så den följer riket, säger arbetsförmedlaren Andreas Karlsson.
– Ungdomsarbetslösheten tenderar att vara hårt drabbad grupp. Varför vi säger att den här mässan är viktigare än någonsin är vi för att vi måste stämma lite i bäcken nu och visa var jobben finns och om du inte har rätt utbildning så kan du påvisa vilka utbildningsanordnare det finns. Det är vad varenda Jobb GPS går ut på, säger Johanna Arvidsson på Teknikcollege.
– Det finns ett arv i den här regionen om samverkan, som Jobb GPS är en del av, och det avspeglas också i siffrorna att vi faktiskt har en låg arbetslöshet i jämförelse med övriga landet och att mycket av det har med samverkan att göra. Det finns inte mycket konkurrens här i jämförelse med andra platser i landet utan här är man också villig att göra saker tillsammans och att det är till nytta för alla och att få den möjligheten som Jobb GPS gör, att ha en sådan här mässa på hemmaplan är fantastisk, säger Emelie Plantin.
– Det är ju det här som är unikt med Jobb GPS: att du som är från GGVV-regionen kan bege dig hit och bland annat träffa utbildningsanordnare från stora delar av landet. Vi ser tydliga tendenser i vår egen verksamhet. Ungefär 80 till 90 av de 130 som började hos oss i höstas kom från jobb, så en sådan här typ av mässa betyder minst lika mycket för de som har ett jobb, kanske genom att göra ett karriärsbyte eller kompetensutveckla så att du kan avancera på ditt nuvarande jobb, säger Henrik Rosenqvist, marknadskommunikatör på Campus Värnamo.
En nyhet inför årets mässa är skapandet av en talarhörna (så kallad speakers corner) i livesalen, dit utställarna har fått anmäla sig för att delta i.
– Vi kommer att bygga upp en scen där utställarna får prata öppet. Förhoppningsvis får fler höra om dem och att de känner sig mer hörda än tidigare. I samband med lunchen utser vi också Årets möjliggörare och Årets yrkesinspiratör. I år gick det väldigt fort att hitta pristagarna också så det känns ännu roligare, säger Angelica Svensson.
En annat nytt inslag inför årets evenemang är genomförandet av en mingellunch för utställarna, som genomförs efter att mässan stängs.
– Vi vill att utställarna ska nätverka med varandra också, utbyta erfarenheter och äta lunch. Vi har fått väldigt många anmälningar till den, så vi hoppas att den blir bra, säger Angelica Svensson.
Johanna Arvidsson på Teknikcollege avslutar med att skicka med ett tips till utställarna.
– Både Kriminalvården men också Försvarsmakten är duktiga på att ha olika aktiviteter i sina montrar, vilket lockar dit besökare och får dem att stanna i montrarna. Det är ett tips som vi kan skicka med till utställarna: ha gärna någon form av aktivitet kopplad till eran verksamhet i montrarna, så att besökarnas nyfikenhet väcks till liv.