Nyheter

En skrytsam satsning

Nyheter En ny broschyr ska skapa stolthet bland kommuninvånarna. –  Vårt uppdrag är att få fler att upptäcka platsen Värnamo, att leva och verka här och att skapa stolthet bland Värnamoborna, säger kommunikatören Amelie Marklind.

"100 rediga fakta om Värnamo". Så heter destinationsenhetens nya broschyr som ska skapa stolthet bland kommunens invånare. Bild: David Alin  [1/5]

Teamledare Karin Fritz, destinationsutvecklare Martin Dalemyr och kommunikatören Amelie Marklind är mycket glada över att få presentera den nya broschyren. Bild: David Alin   [2/5]

Kopplat till nysatsningen har destinationsenheten tillsammans med DS Smith tagit fram ett nytt broschyrställ i två olika varianter. Bild: David Alin  [3/5]

Broschyren finns både på engelska och svenska. Bild: David Alin  [4/5]

Broschyrställen har gjorts med två olika varianter. Den ena mer anpassad för nyinflyttade eller turister, den andra varianten mer riktad åt kommuninvånarna. Bild: David Alin  [5/5]

”100 rediga fakta om Värnamo”. Så heter destinationsenhetens nya broschyr som ska skapa stolthet bland kommunens invånare. Det hela började för två år sedan, i samband med emigrantmässan i småstaden Houten i Nederländerna. Destinationsutvecklaren Karin Fritz gick runt bland de olika montrarna och lät sig inspireras av hur andra regioner gör med sitt informationsmaterial för att locka besökare. Ett frö såddes och två år senare har ”100 rediga fakta om Värnamo” sett dagens ljus.

– Det är bra att ha en broschyr som riktar sig till besökare också, det är fantastiskt bra för man behöver den informationen också, men det är otroligt viktigt att jobba med stoltheten på plats. Det är mycket det som skapar attraktiviteten också: att de som bor, lever och verkar på en plats pratar gott om platsen och är stolta över sin plats. Vi vill ju få fler företag att etablera sig här, vi vill få fler att verka här i kommunen, vi vill skapa inflyttning, vi vill att de som bor här ska bo kvar, säger Karin Fritz, teamledare på destinationsenheten.

Med slagkraftiga rubriker, tilltalande bilder och en touch av humor lyfts 100 olika fakta fram som visar vad som gör Värnamo kommun unik. Här får kommuninvånarna läsa om spännande platser, eldsjälar, framgångsrika företag, livliga evenemang och mycket mer som tillsammans visar bredden och djupet i kommunen.

– Vårt uppdrag är att få fler att upptäcka platsen Värnamo, att leva och verka här och att skapa stolthet bland Värnamoborna. Det är det som har genomsyrat ”100 rediga fakta” också: att det ska visa mycket stolthet och vad som finns i Värnamo, säger kommunikatören Amelie Marklind och fortsätter:

– Broschyren ska kunna ha en given plats på soffbordet, i sommarstugan, hos frisören och i väntrummet på sjukhuset. Det är en broschyr som man kan läsa gång på gång, upptäcka nya fakta i och förundras över. Vårt fokus har legat på att den ska vara lättillgänglig, att det ska vara fina bilder och att vår destinationsgröna färg ska genomsyra broschyren. Framsidan tillägnas Rutan, som firar tioårsjubileum i år. Vi kände att det var ett perfekt motiv att ha den på framsidan, då den ramar in på ett snyggt sätt och gör det stilrent. Baksidan har vi gjort på ett enkelt sätt, där vi har satt dit Värnamo kommun på en Sverigekarta.

Med fokus på en bred målgrupp så är den nya boken en berättelse om Värnamo kommun. Både för kommuninvånarna, för blivande kommuninvånare och turister.

– Det som har varit roligt när vi har gjort den här broschyren är att vi också har samverkat med så många andra aktörer. Vi har gått ut till näringslivet, besöksnäringen, olika föreningar och kommunens alla förvaltningar och efterfrågat tips, så det är många som har varit med och fått bidra med sina tips för att göra den här broschyren. Vi hade många tips från början och tänkte från början att det inte kommer vara svårt att få ihop 100 rediga fakta, utan utmaningen har legat i att vi har fått göra ett urval, vilket är jätteroligt, säger Karin Fritz.

Broschyren är framtagen i 29 000 exemplar. Den har så sakteliga börjat delas ut och i veckan får alla kommuninvånare varsitt exemplar hem i brevlådan. Kopplat till nysatsningen har destinationsenheten tillsammans med DS Smith tagit fram ett nytt broschyrställ.

– Broschyrställen kommer att finnas på ett 50-tal platser i kommunen, bland annat i butiker, väntrum och olika besöksmål. Den finns också att hämta på kommunens InfoPoints och kommer snart att finnas digitalt på vår webbplats. För våra internationella besökare finns dessutom en engelsk version tillgänglig på våra InfoPoints och i digital form, säger destinationsutvecklaren Martin Alemyr,

Taggar

Dela


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *