”En resa ur 50 vinklar”: Drömmen
Nyheter I sommar berättar David om vårens höjdpunkt: weekendresan till Milano.
Varje idrottsförening strävar efter att underhålla sina supportrar. Det kan handla om kampanjer på säsongsbiljetter, exklusiva kampanjer på supportermaterial och möjligheter att träffa idolerna. För AC Milan är supportrarna allt. De senaste åren har klubben satsat resurser på kommunikation och marknadsföring och arbetet har gett resultat. I det preliminära bokslutet för 2023/2024 landar klubben på en omsättning på 440 till 450 miljoner euro (runt 4,5 miljarder kronor). Vad är det då som gör AC Milan så attraktivt? Den rödsvarta tröjan.
AC Milan grundades av den engelske fotbollsspelare Herbert Kilpin 1899 under namnet ”Milan Football and Cricket Club”, ett namn som samlade Englands två största idrotter under samma flagg. Cricketen övergavs snart, men de rödsvarta färgerna, märket och gemenskapsandan förblev otvetydigt. Klubben är i evig utveckling, men respekterar alltid sin historia – det är balansen som definierar vår identitet. För oss ”Rossoneris”, som vi Milan-supportrar kallas efter de svarta färgerna, finns det två platser som är ett måste på en resa till Milano: Casa Milan, klubbens högkvarter, och San Siro, matcharenan som vi delar med stadsrivalen Inter.
Båda resorna som jag och Simon har varit i Milano har vi inlett matchdagen med ett besök på Casa Milan. På högkvarterets framsida liger Mondo Milan Museum, klubbens eget museum. På drygt 1 000 kvadratmeter yta får besökarna återuppleva över 120 år av klubbens ärofyllda historia som berättas genom en spektakulär samling av minnesföremål, segrar och intervjuer. Mondo Milan Museum är ett paradis för oss Milan-fans och den perfekta uppladdningen för en match på San Siro.
När vi kom gåendes genom museets början fick vi syn på en glasmonter på höger sida. Inuti montern fanns en originaltröja från 1950-talet som ni ser på bilden till höger. Rödsvarta ränder som kombineras med en italiensk flagga på bröstet. Snygg och stilren. Rena drömmen, om du frågar mig.
I år firar klubben 125 år och i höst lanseras en jubileumskollektion med replikor av olika tröjor. Rena drömmen, i mina ögon.