”En resa ur 50 vinklar”: Den stegrande hästen
Nyheter I sommar berättar David om vårens höjdpunkt: weekendresan till Milano.
Efter att ha avnjutit en fetingburgare på 4-4-2 Sportspub var det dags att bege sig tillbaka mot hotellet för den sista natten i Milano för den här gången. Dock visade sig Italien från sin bästa sida ännu en gång innan vi lämnade ljuvliga landet. På gatan utanför restaurangen stod en Ferrari 296 GTB i svart färg med gula ränder som går över karossen.
Ferrari: ett ord, ett uttryck, ett fenomen. Föga visste racerföraren Enzo Ferrari vad som väntade när han 1928 beslutade att gå sin egen väg under namnet Ferrari. Företaget har sitt ursprung i racingstallet Scuderia Ferrari, som mellan 1929 och 1938 byggde och tävlade med Alfa Romeo-bilar. Ferrariemblemet, Il Cavallino Rampante (den stegrande hästen) är en svart häst på gul bakgrund, med bokstäverna S och F, som står för Scuderia Ferrari, namnet på Ferraris tävlingsstall. På Ferraris tävlingsbilar är emblemet sköldformat, medan det är rektangulärt på de bilar som säljs till allmänheten. Företaget övergick 1940 i Auto Avio Costruzioni Ferrari och 1948 startades ett formel 1-stall med det ursprungliga namnet Scuderia Ferrari.
Under 1940-talet började Ferrari att tillverka sportbilar för att finansiera tävlingsverksamheten. Bilarna är traditionellt lackerade i en röd färg vid namn rosso corsa som närmast kan översättas till ”tävlingsrött”. På den tiden då racingbilar var lackerade för att markera tävlingsstallets hemland, var italienska bilar alltid lackerade i denna röda färg. Färgen användes på den tiden sällan på de bilar Ferrari sålde till allmänheten, men har blivit väldigt vanlig sedan dess och har rent av ofta något slarvigt fått beteckningen ”Maranelloröd”.
Enzos hängivenhet gav upphov till några av de bästa sportbilarna som någonsin tillverkats. Såsom 250 GT, 250 GT California, 330 P3, Daytona, F40 och inte minst legenden 250 GTO: denna himmelska beklädd i en handbyggd kaross signerad Pininfarina. Sedan får man heller inte glömma bort tävlingsbilarna, speciellt 312 T2 som Niki Lauda rattade till stora framgångar eller alla Michael Schumachers formel 1-kärror.
För mig är Ferrari något heligt. Det finns så otroligt mycket mystik, skönhet och passion kopplad till Maranellos stolthet och varje gång jag ser en Ferrari stannar jag upp. Jag har en stor kärlek till detta anrika bilmärke och så kommer det alltid att vara.
Vai avanti, Il Cavallino Rampante!