Nyheter

En hållbar inblick

Nyheter Centerpartiets besöksturné tog dem i veckan till Värnamo, där dagen inleddes med ett givande besök på Sandahlsbolagen.

Centerpartiets Värnamobesök inleddes med ett givande besök på Sandahlsbolagen. Bild: David Alin  [1/9]

– Det som utmärker oss är arbetet inom hållbarheten och våra tåg, som jag skulle säga är ryggraden inom Sandahls, säger Andreas Johansson. Bild: David Alin  [2/9]

– Som de (länsstyrelsen) också skrev i nomineringen så är ju den här satsningen inte bara kopplad till den här regionen, utan hela landet och det är ju något otroligt banbrytande. Att kunna göra något sådant här, i en sådan tung utsläppsbaserad bransch som transport är, är roligt, säger Mattias Svensson. Bild: David Alin  [3/9]

Bild över de olika järnvägslinjerna som Sandahls trafikerar i landet. Bild: David Alin  [4/9]

Bild över de olika utsläppen som blir om man jämför de olika transportsätten Nässjö-Luleå-Nässjö. Bild: David Alin  [5/9]

Sandahls har ambitionen att bli helt fossilfria på fordonssidan till 2026. Så här ser företagets utveckling inom området ut. Bild: David Alin  [6/9]

För sitt gedigna miljöarbete tilldelades Sandahls Logistik "Klimatpriset 2025". Bild: David Alin  [7/9]

Bild på det medföljande diplomet. Bild: David Alin  [8/9]

Centerpartiet överraskade Sandahlsbolagen med en specialdesignad tårta till besöket. Bild: David Alin  [9/9]

Johan Hilding, Stefan Widerberg, Thomas Carlzon och Ing-Marie Karlsson träffade Mattias Svensson, hållbarhetschef på Sandahlsbolagen, och Andreas Johansson, vd för Sandahls logistik AB och Sandahls Vårgårda AB.

– Sandahl är en familjeägd koncern med inriktning mot logistik och entreprenad. Den startades 1949 av Ingvar Sandahl. Vi har 33 anläggningar från norr till söder, har totalt 1 100 anställda och vi kommer att nå en omsättning på tre miljarder i moderbolaget. För fem år sedan blev vi en fristående aktör på logistiksidan, då omsatte vi 750 miljoner men alla de berörda bolagen har fördubblat sin omsättning så att vi i dag enbart på logistiksidan omsätter närmare två miljarder om året. Det som utmärker oss är arbetet inom hållbarheten och våra tåg, som jag skulle säga är ryggraden inom Sandahls. Tittar vi på volym skulle jag nog kunna säga att ungefär 50 procent av den totala volymen av våra transporter går på tågen. Vi marknadsför oss själva som att vi är på rätt väg och det är vi, säger Andreas Johansson.

Sandahls värnar om klimatet och på transportsidan står hållbarhet i fokus. Järnvägstransporterna är något av kronan på verket. De sker inom bolaget Real Rail AB och går på följande linjer: Göteborg/Falköping – Sundsvall – Falköping/Göteborg, Göteborg – Umeå – Göteborg, Falköping – Umeå/Luleå – Falköping, Västerås – Umeå/Luleå – Västerås, Nässjö – Umeå/Luleå – Nässjö och Helsingborg – Umeå/Luleå – Helsingborg.

– Real Rail AB äger sju lok, hyr in sex stycken och äger 504 vagnar. Vi har åtta avgångar som avgår varje måndag till fredag. Varje tåg har 32 vagnar och tågen har en totallängd på 650 meter. Alla tågen går på grön el som kommer från vind- och vattenkraft, varav tågen som de själva äger går på 100 procent grön el. Det här har gjort att våra utsläpp har minskat med cirka 39 000 ton koldioxid, vilket innebär stora klimat- och transportvinster. Målet är att vi till 2026 ska vara helt fossilfria på fordonssidan, säger Mattias Svensson.

– Sandahls motsvarar ungefär 65 procent av deras transporter och egna kunder motsvarar ungefär 35 procent. Det fina med den här verksamheten mellan Sandahls Logistik och Real Rail är att kunden inte behöver boka någon tågtransport utan de bokar transport hos, så löser vi resten, säger Andreas Johansson.

När höghastighetsbanor var aktuellt så var det ju mycket prat om att det var svårt att få tider på stambanan och att just den här kombinationen mellan personträff och godstrafik var ett hinder. Har ni drabbats av problem med att få tider? undrar Stefan Widerberg.

– Ja, där har jag ett väldigt bra svar faktiskt. Det är så att dels är vi ju en aktör som har varit på järnvägen väldigt länge, vilket gör att då får vi förtur till bättre tider tack vare att vi har kört dem i många år. Persontrafik har förtur eftersom den är snabb, men våra tåg i 110 kilometer i timmen, vilket gör att vi följer med persontågen på ett annat vis. Sedan är det också så att eftersom våra lokförare är utbildade, har vi vår egen trafikledning och eftersom vi har en viss typ av utrustning på tågen så får vi även köra på Botniabanan, vilket gör att vi har fler valmöjligheter utifall att det blir mer stopp någonstans, säger Andreas Johansson.

Men det är inte bara på tågsidan som Sandahls ligger i framkant på miljösidan. Fordonsflottan består i dag av 450 lastbilar, 450 släp, 339 trailers och 478 lösflak. Koncernen satsar stort på miljövänliga transportalternativ, speciellt lastbilar som går på flytande biogas, så kallade LBG-lastbilar.

–  Vi har mindre reparationer, de går fantastiskt fint och vi har en produkt som tillverkas i Sverige av gödsel och andra produkter. Detta är framtiden för mig, de är fantastiska bilar. Nu har de större tankar också, vilket gör att de större fordonen kommer 120 mil per tankning och de mindre 70–80 mil per tankning. Ju mer tankmöjligheter som finns, desto mindre beroende blir vi av större tankar. Problemet som vi har nu är bristen på närliggande mackar, säger Mattias Svensson.

Hur funkar det ekonomiskt sett nu efter att reduktionsplikten sänktes? undrar Johan Hilding.

– Det blev fel. Man höjde spåravgiften för tågen, man sänkte dieselkostnaderna medan LBG-priset fortfarande ligger högt. Vissa transporter kan vi inte vara med på, just på grund av det ekonomiska läget. Det vi skulle vilja skicka vidare till politikerna är frågan om långsiktighet i energi- och miljöpolitiken. Vi behöver längre beslutsfattning än bara över en mandatperiod, säger Andreas Johansson.

Även på elsidan ligger Sandahls i framkant. De har under de senaste åren köpt in 30 ellastbilar.

– Tekniken är ju fantastisk. Det vi brottas med där är att få till så bra nyttjandegrad som möjligt. Att ladda dem hemmavid är en sak, men att ladda dem ute på vägarna blir rätt dyrt. De behöver rullar hela tiden och vi har tre stycken bränslecoacher som har fått i uppdrag att analysera detta. Sedan har vi ju ett annat problem: de olika elområdena. Det kostar betydligt mer att ladda dem här än i till exempel Luleå, men de är ett fantastiskt komplement till järnvägen. Vi har många sådana här på våra kombiterminaler, där terminalen är centrerad runt vissa orter. Då kan elbilarna gå de kortare sträckorna medan gasbilarna går på de längre sträckorna, vilket funkar jättebra och nu börjar förfrågningarna på elbilarna också att komma, säger Andreas Johansson.

Koncernens miljöfokus har gett eko. Förra veckan tilldelades Sandahls Logistik ”Klimatpriset 2025” med motiveringen:

”Vinnaren av årets Klimatpris är en stark kraft och ett föredöme för att göra logistikbranschen mer robust och fossilfri. Genom framåtsträvande investeringar i fordon med flera fossilfria drivmedel, elektrifiering och ökade transporter på järnväg bidrar Sandahls logistik positivt till en av Jönköpings län stora utmaningar – den utsläppstunga transportsektorn. I en omvärld där takten i klimatomställningen måste öka, håller Sandahls logistik fast vid sina höga klimatambitioner och visar vägen framåt för en hel bransch, både regionalt och nationellt.”

– Det är verkligen roligt att folk har uppmärksammat oss i det här arbetet. Jag och Thord (Sandahl) var uppe och tog emot priset. Jag sa det till Thord innan: – Ska du inte hänga med upp på det här? – Ja, det hade varit trevligt, men förvänta dig inte att vi vinner. – Nej visst, sa jag, men jag tycker vi ska dit. Sedan så vinner vi det här och det trodde han inte. Han tyckte det var häftigt. Jag sa det till honom att ”så mycket energi och pengar som du har lagt på det här så måste det ju vara en fantastisk bekräftelse”. Han pratade i flera dagar efter. ”Det trodde jag inte att det skulle kännas så skönt”, sa han, säger Andreas Johansson.

– Som de (länsstyrelsen) också skrev i nomineringen så är ju den här satsningen inte bara kopplad till den här regionen, utan hela landet och det är ju något otroligt banbrytande. Att kunna göra något sådant här, i en sådan tung utsläppsbaserad bransch som transport är, är roligt, säger Mattias Svensson.

– Alla var positiva, även våra konkurrenter tyckte att det var fantastiskt roligt att vi fick det, säger Andreas Johansson.

– Det är som ni säger själva: ni är på rätt väg, inflikar Stefan Widerberg.

Taggar

Dela


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *