En givande stund i skolans värld
Nyheter Centerpartiets besöksturné i Värnamo fortsatte på Gröndalsskolan.
– Vi vill arbeta för att minska klasstorlekarna och vi vill utveckla elevhälsans förebyggande och hälsofrämjande arbete. Elevhälsan ska enligt skollagen främst arbeta förebyggande och hälsofrämjande och vi vill ge goda förutsättningar för detta. Skolan behöver också uppmärksamma tecken på problematisk skolfrånvaro och agera snabbt om en elev visar på ökad frånvaro. Därför är vi här på Gröndalsskolan i dag, säger Stefan Widerberg, som tillsammans med Johan och Axel Hilding träffade skolans rektor Helene Wedell och biträdande rektor Johanna Lindbergh för att höra mer om skolans arbete inom områdena.
Skolan byggdes 1971 och renoverades senast 2001. I dag har den plats för 450 elever och 50 lärare. Tidigare har det varit en 6–9-skola, men i och med tillkomsten av nya Trälleborgsskolan så är Gröndalsskolan numera en 7–9-skola.
– Det som är glädjande i vårt fall är att vi har en väldigt stabil lärarkår. Vi har också lärare som har varit i väg på andra skolor som har sökt sig tillbaka och som trivs här. Det är ett kvitto på att de trivs här, berättar Helene Wedell.
– Vi har fantastiska elever som går här på skolan. Det är elever som trivs här och det ser vi på våra enkäter. Det är en lugn, trivsam och behaglig skolmiljö med en väldigt duktig personalgrupp som gör allt de kan för att stimulera eleverna, säger Johanna Lindbergh.
Hur är arbetsmiljön? frågar Johan Hilding.
– Hade ni kommit för ett år sedan och frågat lärarna vad som hade varit svårast arbetsmiljömässigt så hade det varit att vi inte har haft några mörkläggningsgardiner att täcka fönsterna med. Vi har stora glasytor över hela ovanvåningen, men nu är vi jättetacksamma för det kommer att hängas upp mörkläggningsgardiner under jullovet. Solen går runt skolan och det blir väldigt varmt under vår – och höst då solen står lågt, därför ger det här möjlighet en mörklägga så att det blir en behaglig temperatur i klassrummet och samtidigt bättre förutsättningar för pedagogerna att mörklägga då projektorerna används. Det är sådana här enkla insatser som man har kämpat för och som man blir väldigt glad för när de går igenom, säger Helene Wedell.
– Gröndalsskolan delar många lokaler med anpassad grundskola. Det är en skolform som växer och behöver mer utrymme. Nu när sexorna hamnade på Trälleborgsskolan så fick vi möjligheter att växla lite lokaler mellan varandra, vilket innebär att i dag har vi ungefär tre fjärdedelar och anpassad grundskola ungefär en fjärdedel av huvudbyggnaden. Vi försöker göra allt vi kan för att inkludera verksamheterna i varandra och det finaste av allt är ju den här vardagsvärdegrunden som blir av det hela, vilket är otroligt fint, säger Johanna Lindbergh.
– Utifrån miljön tänker jag också på elevernas arbetsmiljö. Där pågår det ett arbete just nu. Vi fick investeringspengar till att utveckla uppehållsrummet och att göra det lite trevligare. Eleverna har fått ge förslag och tycka till om hur vi ska möblera uppehållsrummet. Förslagen har sedan tagits vidare till elevrådet och sedan till elevstyrelsen som i slutändan arbetar för hur det ska bli. Det är ju också en uppfriskande aspekt och ett roligt arbete att få göra tillsammans med eleverna, för de är väldigt måna om att få en trevlig plats att sitta på i uppehållsrummet, säger Johanna Lindbergh.
– I grund och botten är det en bra skola som är anpassad utifrån rådande elevantal. En problematik som finns är att det är överhörbart mellan väggarna. Skolan byggdes med mycket öppna salar, men man insåg ganska snabbt att det var för öppet. Därefter började man sätta upp fler och fler väggar för att göra det mer avskilt. När skolan byggdes så genomfördes undervisning med papper och penna, vilket innebär att mellanväggarna som har satts upp är väldigt tunna, vilket innebär att det är väldigt överhörbart mellan klassrummen. En lärare kan ha en projektor i gång i det ena klassrummet och då hör inte eleverna i nästa klassrum. Det är inte bra, men samtidigt så beror det ju också på att skolorna på den tiden inte byggdes för att man skulle ha media i undervisningen, säger Helene Wedell.
– Vi går igenom alla kontroller som genomförs, men om man får önska så hade vi gärna sett lite mer flexibilitet i salarna. Det är ju såklart alltid mycket lättare att jobba i en fysisk miljö som är mer matchande för det arbetet som man vill göra, men jag tänker att det skulle vara ännu mer stimulerande att få arbeta där det verkligen fungerar i klassrummen, säger Helene Wedell. Sedan vet vi att en del elever behöver ett mindre sammanhang och där har vi parameter vi jobbar med: att ha en tillgänglig läromöjlighet för alla elever, säger Johanna Lindbergh.
En av anledningarna till Centerpartiets besök på just Gröndalsskolan är skolans delaktighet i ett nytt förebyggande och hälsofrämjande arbete genom medborgarförvaltningen: satsningen på en skolsocial grupp.
– Medborgarförvaltningen var nyfikna på att starta ett skolsocialt team. De hade ett informationsmöte för alla rektorer. Sedan visade det att Trelleborgsskolan hade redan anställt en socialpedagog på egen tjänst, men att man såg att det skulle finnas en möjlighet att utveckla satsningen genom att också Gröndalsskolan hakade på. Jag fick frågan om vi var intresserade och vi såg inom ramen för vår budget att det skulle vara rimligt. Därefter bestämdes det att medborgarförvaltningen har en socialpedagog anställd, Trälleborgsskolan en och vi en. Det är dessa tre som utgör det skolsociala teamet i Värnamo kommun just nu, berättar Helene Wedell.
– Behovet finns där och vi får också hintar om att medborgarförvaltningen ser över möjligheten att etablera fler grupper, för behovet av det skolsociala teamet är väldigt stort i hela kommunen. Gruppen är också en länk i närvaroarbetet och det var där vi såg att det fanns möjligheter att göra mer. Lärare har inte ansvar att åka utanför skolans område och hämta elever, men det är just där hjälpen och möjligheten med det skolsociala teamet kommer in. Eftersom det rör sig om en annan profession gör ju det också möjlighet till samverkan och hjälp av medborgarförvaltningen, som har andra rättigheter. Arbetet är en del av kommunens arbete med TSI (tidiga samordnade insatser) och fyller ett tomrum mellan skolan och medborgarförvaltningen, säger Johanna Lindbergh.
Arbetet påbörjades nu i höstas och skolan börjar redan se resultat.
– Under den korta tid som det skolsociala teamet har varit hos oss så ser vi ju en märkbart ökad närvaro i skolan. I grund och botten handlar det om att bygga relationer, skapa en bra grund och att eleverna får träna på att vara i skolan, men vi ser att det är en högre närvaro i skolan nu i jämförelse med i våras. Det här är ett roligt och givande arbete som ger ringar på vattnet. En del av detta är att vi har ökat samarbetet med Trälleborgsskolan. Det i sig gör att vi också kan jobba tydligare på övergången från mellanstadiet till högstadiet. Om vi gör likadant på Trälle som vi gör här, så blir det inget nytt för eleverna när de hamnar här och då blir det en trygghet i att kunna vara med i samma projekt, säger Johanna Lindbergh.

