En fördjupning i landsbygdsskolans värld
Nyheter Centerpartiets besöksturné tog dem i veckan till Fryele skola.
Mullret från ett jetplan hörs över himlavalvet och solen tränger så sakteliga fram mellan molnen. Eva Eriksson, Henric Johnson, Johan Hilding, Maria Leifland, Stefan Widerberg och Thomas Carlzon tittar nyfiket på när ett gäng glada elever lämnar skolområdet.
– Hej på er! Ropar ungdomarna glatt.
– Hej hej! Ropar politikerna tillbaka.
Mitt bland ungdomarna uppenbarar sig Anna Lindsten, rektor för Fryele skola och Enehagens skola. Hon hälsar politikerna varmt välkomna till landsbygdsskolan och ger dem en gedigen rundtur innan det är dags för en närmare presentation av verksamheten.
– När jag tänker på de resultat som vi har nu och som vi levererar vidare så är det otroligt stort, för vi har fått upp resultaten. Vi skickade i väg tre sexor på Enehagens skola nu i somras, de hade totalt tolv F-betyg. Det har jag aldrig varit med om, det var så häftigt. Det är en kvalitet som jag tänker att man ska vara rädd om, säger Anna Lindsten.
Fryele skola har 49 elever. 23 av dessa går i förskoleklass till årskurs tre och 26 av dem går i årskurs fyra till sex.
– Med den nya anstaltsetableringen och med de många nya arbetstillfällena där så tror vi att Hörle kommer att växa och bli ännu mer attraktivt. Det i sin tur borde ju också leda till att det fyller på elevmässigt i skolan här, säger Stefan Widerberg.
Organisationen består av en förskolelärare, tre grundskolelärare, en fritidspedagog och två resurser.
– Vi vill ha kontinuitet i verksamheten och i år har vi rätt personer på rätt position. De övergripande målen för Fryele skola är att erbjuda tillgänglig undervisning och att ha ett språkutvecklande arbetssätt. Enehagens skola och Fryele skolas ledord är kunskap, trygghet och trivsel. Undervisningen ska ge eleven möjligheter att utveckla goda kamratrelationer samt känna tillhörighet och trygghet i elevgruppen. Vi vill att våra elever upplever att skola/fritids är en verksamhet att längta till och att elever känner delaktighet i att skapa en trivsam arbetsmiljö, säger Anna Lindsten.
Enehagens skola och Fryelse skola har ett fördjupat samarbete för att erbjuda likvärdig utbildning mellan de olika skolorna. Bland annat inom PREST (praktiskt-estetiska ämnen) som bild, hem- och konsumentkunskap, idrott och hälsa, musik och slöjd. Där teori och praktik samverkar.
– Fyrorna här samarbetar med fyrorna på Enehagen, femmorna samarbetar med femmorna och sexorna tillsammans med sexorna. Sedan i höstas bussas eleverna härifrån in till Enehagen två gånger i veckan. Vi gör detta för att säkra en hållbar måluppfyllelse och barnen är faktiskt nöjda med det, de tycker att det är jätteroligt, säger Anna Lindsten.
Bland utmaningarna nämns elevantal och mer ändamålsenliga lokaler. Samtidigt pågår flera utvecklingsarbeten. Bland annat genom riktade insatser för att stimulera till läsning men även att arbeta för att få till en god och fungerande samverkan inom arbetslaget.
– Det viktigaste för mig som rektor är att vi som skola kan möta våra elever på ett tryggt sätt och göra en begriplig, meningsfull och hanterbar undervisningssituation. Vi ska jobba med ledning och stimulans i varje klassrum, säger Anna Lindsten.















