Nyheter

Emanuel Dinh med fläkten som följer efter dig

Nyheter Emanuel Dinh startar under sommarlovet upp ett eget företag med coaching av duktiga entrepenörer. ”En produkt som inte är känd i Sverige”, säger Emanuel när han visar upp fläkten som följer med dig vart du än går!

Emanuel Dinh  [1/3]

En fläkt som kan placeras kring halsen  [2/3]

Den har tre lägen med olika blåsstyrkor  [3/3]

Emanuel Dinh är 16 år och går teknikprogrammet på Fenix. När tillfället gavs att under sommaren ansöka till UngDrive och få coahing av entrepenörer för att starta ett eget företag så tyckte Emanuel att det var en självklarhet att han skulle söka.

– Det här är något som jag vill göra i framtiden, plus att få höra om dessa entrepenörers egna framgångar, misslyckanden och tips verkade intressant. Det blev som gratis lektioner för mig, säger Emanuel.

Möten hölls på Per Brahegymnasiet i Jönköping med ungdomar som med kommunens hjälp vill starta ett eget företag. Den kommunen man bor i går in med ett startkapital på 1 500 kronor och all annan kostnad kring mat, coachning och så vidare om man då blir antagen till UngDrive.

– Vi hade en kickoff härom veckan med information kring hur man marknadsför, vilka åldersgrupper man vill rikta sig till och hur man gör med bokföring till exempel. Så nu har jag köpt in fem stycken produkter och har redan sålt tre.

Produkten i sig kommer du troligtvis inte hitta i Sverige, förutom hos Emanuel. Det är en fläkt som du kan sätta runt halsen så att den följer med dig – vart du än går.

– Det brukar ju vara varmt utomhus, eller svettigt när man lagar mat och ni vet de där problemen som uppstår i samband med att man blir för varm. Man får ”lökringar” (reds anm; svettfläckar under armarna), allt blir omständigt och då tänker man, vad skönt det hade varit om det var lite kallare. Så jag tog fram en produkt tillsammans med en leverantör och startade företaget Airify.

– Batterierna är laddningsbara och det medföljer en kabel när man köper den. Sedan finns det även tre lägen beroende på hur stark fläkt man vill ha och själva produkten är justerbar så att man enkelt kan ta på och av den. Jag har startat en Instagram som länkar till min hemsida som är riktat till köparna (airify). Just att designa hemsida var inget som de lärde ut om utan det har jag experimenterat med själv.

– Själva UngDrive tar slut nu innan augusti men det här är något jag absolut vill fortsätta med och jag har redan fått kontakt med ett annat företag som vill öppna en butik i Jönköping City tillsammans i vinter. I sådana fall blir vi tre företag i samma butik som ska sälja sina produkter, det hade varit ett stort mål för mig men just nu är planen att sälja de produkter jag har beställt.

”Be Cool Stay Cool”, avslutar Emanuel med. Vilket också är hans slogan för produkten.

 

Text: Linn Törnberg

Taggar

Dela


Lämna ett svar