Eleverna cyklar i klassrummet
Nyheter Uppdaterad text Att fysisk aktivitet är bra för välbefinnandet är knappast en nyhet. Men i Rydaholm har man tagit det här med fysisk aktivitet till en ännu lite högre nivå.
Där får en del elever cykla under lektionstid.
Resultatet så här långt är piggare och mer fokuserade elever.
– Redan nu efter fyra veckor märks det skillnad.
– Eleverna är mer fokuserade och har lättare att ta in ny information. Det berättar Pontus Bjällsjö, som tillsammans med Sofia Elmgren är initiativtagare och sjösatt cykelprojektet på Rydaholms skola.
Tillsammans med Sofia Elmgren ser han till att eleverna i klass fyra A och B får cykla minst i 20 minuter varje dag.
– Sveriges läkarkår har sagt att målet är att alla elever ska ha 60 minuters fysisk aktivitet och dagen.
– Än så länge kan vi här i Rydaholm bara erbjuda eleverna 20 eller 25 minuters cykling om dagen, förklarar Bjällsjö.
Han är en av klasslärarna för fjärdeklassarna i Rydaholm. Han berättar att noga har studerat sambandet mellan fysisk aktivitet och lärandet bland barn.
Det var då han fick idén att införskaffa cykeltrampor till sina elever. Sedan fick han med sig flera andra organisationer som tände till på hans idé. Smålandsidrotten HUV, Hälsosam uppväxt i Värnamo samt Linnéuniversitetet har alla engagerat sig i projektet. Tillsammans har man utarbetat en enkät som eleverna ska svara på.
– Eleverna kommer att få svara på enkäten i början på projektet och en gång i slutfasen av projektet, fortsätter Bjällsjö.
När Värnamo.Nu besöker skolan i Rydaholm har ganska precis halva projekttiden gått. Eleverna trampar för fullt och läraren Sofia Elmgren läser högt ur en bok.
– Det finns två effekter av att barnen cyklar varje dag.
Kortsiktigt resulterar cyklandet att eleverna är mer fokuserade och lär sig bättre under tiden de cyklar.
– På längre sikt betyder den fysiska aktiviteten att eleverna får bättre hälsa, blir piggare och orkar mer, förklarar han.
Även om projektet inte är helt vetenskapligt så finns det en kontrollgrupp. Det är eleverna i årskurs fyra vid skolan i Horda som är den kontrollgruppen.
Barnen där få fylla i samma enkät som barnen i Rydaholm. Sedan kommer svaren att jämföras får att se om det uppstått några skillnader.
Mustafa Aden och Asmaa Muhamed är två av eleverna som cyklar varje dag i skolan. Båda är entusiastiska över projektet.
– Det här är jättebra man får in mer syre i hjärnan, man få bättre minne, berättar Mustafa Aden.
Asmaa är också positiv till projektet.
– Det är lättare att lära sig saker, man får mindre spring i benen, berättar hon.
Lärarna Pontus Bjällsjö och Sofia Elmgren hoppas att projektet på sikt ska kunna sprida sig.
– Tramporna går att använda i alla klasser, det har gjort skillnad redan efter fyra veckor, konstaterar Bjällsjö.
– Det finns barn som berättat att de vaknar mellan tre och åtta gånger varje natt.
– Ett av dessa barnen berättade att hen sover mycket bättre nu sedan vi började med cykling på lektionstid, avslutar han.