Ekonomisk förening tar pulsen på länets företagare
Nyheter Den nystartade ekonomiska föreningen Industrial Valley tar på uppdrag av Region Jönköpings län pulsen på länets företagare under årets underleverantörsmässa. – Attraktion är nyckelordet hos oss, säger Mikael Heilmann.
Mikael Heilmann har arbetat med innovation på Gnosjö Automatsvarvning under de senaste sju åren. Nu har han startat en ekonomisk förening tillsammans med Tina Gardestrand och Helena Åhs som heter Industrial Valley. Föreningens verksamhet ska vara att stödja företagen i främst Region Jönköpings län med sin långsiktiga lönsamhet och kompetensförsörjning.
– Vår region är den mest industritäta i hela Sverige och industrin står för alla möjligheter att utvecklas och skapa en attraktivare region och det som vi ser då som kanske till ciss del saknas bnär man tittar generellt över regionens olika kommuner är fungerande strategier och fungerande organisationer som jobbar för att förverkliga strategierna. Frågar man dem själva så kanske de inte riktigt håller med i dagsläget för att de tycker att de gör, men vi tycker att vi har sett att det finns ett gap som behöver fyllas med en aktör som verkligen gör jobbet. I dag finns det väldigt många skrivbordsritningar på riktigt bra saker, men de blir kvar som skrivbordsritningar. Vi vill se att skrivbordsritningen blir förverkligad, säger han
Industrial Valley deltar i årets underleverantörsmässa för att göra en enkät åt Region Jönköpings län.
– Vi ska intervjua 150 industriföretag utifrån hur de ser på klimatet i regionen för att kunna förverkliga sina visioner och tankar och även också se på hur de ser på sitt eget ansvarstagande är att vara en del av det arbetet. Ibland så är det väldigt lätt att säga att det ”är hans ansvar”, det är ju ditt ansvar. ”Ingen gör något, vad jag gör jag? Jag gör inte så mycket heller för att jag sitter och väntar på att han ska komma i gång med sina grejer”. Nu kanske jag förenklar bilden väldigt mycket men om man tittar på saker så är det väldigt vanliga argument som kommer. Där vill ju vi komma in och visa att som krävs är att man tar med sig spaden ut och börjar gräva och att man börjar bygga de här grejerna som man har som skrivbordsprodukter, om man eventuellt ritar om dem för att de ska passa in bättre och få med sig en rad intressenter såsom kommun, näringsliv, skola, företag och föreningsliv. Hur får man dem tillsammans att besluta sig för att göra saker som höjer kommunens status, både för invånare och även för de som vill komma till kommunen? Attraktion är nyckelordet hos oss, menar Mikael Heilmann.