Efter omröstning – trafikplan klubbad
Nyheter Värnamo kommun har fått en trafikplan. Det står klart efter kvällens kommunfullmäktige.
Kommunfullmäktige röstade igenom trafikplan för Värnamo kommun. Bild: David Alin
Tobias Pettersson (M) yrkade bifall till trafikplanen.
– Trafikplan för Värnamo kommun är ett styrdokument som vi historiskt har saknat i Värnamo kommun men som nu äntligen ligger på ordet. Det har under hela processen funnits en politisk styrgrupp med en bred representation från kommunstyrelsen, från samhällsbyggnadsnämnden och och teknik- och fritidsnämnden. Trafikplanens syfte är tydligt att med långsiktighet visa hur de olika trafikslagen ska fungera tillsammans i både stad och i våra kransorter. Det är alltså att skapa ordning, förutsägbarhet och säkerhet i hur vi planerar och bygger vår fysiska miljö och infrastruktur. Under allt för lång tid har planering och exploatering skett utan ett samlat grepp om trafikflödena. Nya bostadsområden, verksamheter och skolor har vuxit fram utan att ha fullt ut tagit höjd för hur människor faktiskt ska ta sig till, från eller genom dessa platser. Resultatet har blivit bristande framkomlighet och otrygga miljöer och lösningar som i efterhand blivit både dyrare och svårare än detta till och låt mig ändå vara tydlig att vi är en landsbygdskommun. Bilen är och kommer under överskådlig tid att förbli ett centralt trafikslag för många av våra invånare. Samtidigt måste planeringen ge utrymme för fler sätt att resa, på ett säkert och strukturerat sätt. Det är just här som trafikplanen fyller sin funktion. Trafikplanen beslutar inte om enstaka stora investeringar som ny viadukt eller Pumparebro eller om avstängningar av gator eller broar. Trafikplanen beslutar om ett sammanhängande gångnät med en tydlig utformning för tillgänglighet, trygghet och framkomlighet. Ett tydligt definierad cykelnät, också det med dess utformning. Cykeltrafiken ska planeras så att den fungerar i vardagen för arbetsförändring, skolresor och fritid. Den hanterar också ett bilnät med fastställd utformning där framkomlighet, trafiksäkerhet och funktion prioriteras.
– För många invånare, företag och besökare är bilen avgörande och den måste hanteras med respekt för kommunens geografi och förutsättningar, men hanterar också målstandarden för korsningspunkter där de olika trafikslagen, gång, cykel och bil möts. Det är ofta i de här korsningarna som riskerna uppstår och där det är god planering som gör störst skillnad, inte minst i utformningen för korsningspunkter i skolan. Barns säkerhet och trafiken kan aldrig vara påhandlingsbart. Här måste tydlighet, trygghet och trafiksäkerheten gå först. Den här trafikplanen är inte en garanti för att alla problem försvinner, men det är ett avgörande steg bort från snabba och kortsiktiga beslut. Det ger oss gemensamt ramverk att hålla oss till gällande att vägar och gator ska utformas på ett liknande sätt framåtriktat och runt om i hela kommunen och jag vill återigen tydliggöra att den här planen inte beslutar om någon viadukt, om Pumparebro, avstängningar av vägar eller annat, men beslut om investeringar och utredningar hanteras separat. Att anta trafikplanen är att ta ansvar för kommunens framtida utveckling för säkerhet, för tillgänglighet och för att vår kommun ska fungera i vardagen för alla, så en stor eloge till våra fantastiska tjänstepersoner som har hållit ihop det här arbetet, säger Tobias Pettersson (M).
Det kom att krävas en omröstning efter att Sverigedemokraterna yrkade avslag.
– Trafikplanen innehåller många fel och brister som ej har rättats till. Några inkomna yttranden har besvarats, men inte alla. Jag vet att det är många som har fått svar, men vi har inte fått det, bland annat. Ett beslut i fullmäktige av trafikplanen kommer leda till att den kommer fungera som ett styrdokument i samtliga beslut i de projekt där den innefattas. Vårt förslag är att man kan ha trafikplanen som ett arbetsdokument på samhällsbyggnadsförvaltningen i stället. Vi har ju redan sett det här med att man redan i den här församlingen bestämt sig för att den här trafikplanen ska gå igenom och vad har jag för bevis för det påståendet? Om vi tittar på detaljplanen Ljusseveka, då hänvisar man till en trafikplan som inte är antagen än. Om man tittar på belysningen i landsbygden, då hänvisar man också till trafikplanen. Detta visste vi på förhand, att det var klubbat, därför yrkar vi avslag, säger Jan Cherek (SD).
Omröstningen slutade 42–9 till förmån för kommunstyrelsens förslag, vilket innebär att kommunfullmäktige antog trafikplanen med följande redaktionella ändringar:
att i rubriken i punkt 8.2 byta ut ordet ”eller” till ”och” samt under punkten 8.2 byta ut texten till ” Det finns behov av att utreda möjliga lösningar för att leda trafiken över järnvägen norrut. Flera alternativ kan utvecklas oberoende av varandra men också fungera tillsammans. Fördjupade analyser krävs för att bedöma vilka insatser som bör studeras vidare, inklusive en samhällsekonomisk avvägning mellan nytta och kostnad.”
att under punkt 9.4 stryka det andra stycket under avsnittet samt att byta bild 32 till en karta utan bro över Storån.
Sverigedemokraterna reserverade sig mot beslutet.
Här kan du ta del av förslaget till trafikplan för Värnamo kommun i sin helhet.
Hedrande att en stor majoritet röstar för trafikplanen.
Inklusive alla faktafel och brister ska det vara ett styrdokument. Som gjort för nya utmaningar med konstiga trafiklösningar.