Nyheter

Dödskraschen utanför Vaggeryd

Nyheter 1986 omkom tre män i skogen nordväst om Vaggeryd sedan deras flygplan kraschat mellan gårdarna Horsarp och Åsthult norr om Vaggeryd.

Bilden är ett montage. Foto: Pixabay

De tre männen hade tidigt på morgonen den 7 november 1986 startat från Hagshults flygfält med destination Düsseldorf i dåvarande Västtyskland. Vid hemfärd på kvällen mellanlandade de i Växjö innan de skulle förrätta den relativt korta sträckan till Hagshult.

Flygplanen lämnade Växjö klockan 21.23 på kvällen och man hade inte lämnat någon färdplan för den sista delen av resan. Under uppehållet i Växjö hade man via telefon kontaktat väderobservatören på Hagshult och bett denne tända banbelysningen. Väderobservatören var den ende som var i tjänst på flygfältet denna kväll.

15-20 minuter efter det att flygplanet lämnat Växjö blev väderobservatören uppringd igen och tillfrågades om han kunde göra belysningen starkare. Det kunde han dock inte då han saknade behörighet.

Många vittnesuppgifter

I Haverikommissionens digra rapport står det bland annat att läsa om ett vittne boendes i Skillingaryd som någon gång mellan 21.30 och 21.50 uppfattade ett flygplan som flög på låg höjd.

Många av de som flög mellan Växjö och Hagshult vid denna tid navigerade efter masten Shilling, belägen norr om Vaggeryd, och vad det verkar gjorde trion i denna historien också det. Flera vittnen på olika platser har nämligen både hört och sett planet under en längre period, och vad det verkar så hade de problem med att lokalisera flygfältet.

Ett vittne hade precis tittat klart på ett avsnitt av TV-serien Dallas när han observerade ett flygplan. Vittnet bodde mellan Vaggeryd och Skillingaryd, cirka en mil söder om masten. Några minuter senare, när han befann sig inomhus, hörde han en dov smäll men kopplade inte detta till flygplanet han sett.

Skickade nödsignaler

Mellan 22 och 22.30 rapporterade två andra flygplan att de uppfattat nödsignaler från ett flygplan. Dock var det med den tidens teknik svårt att fastställa exakt vad de kom ifrån och inledningsvis sökte man i trakten av Markaryd.

Först vid tretiden på natten den 8 november fångade en räddningshelikopter upp nödsignaler i närheten av masten Shilling. På grund av låga moln kunde dock helikoptern inte landa på platsen och det var först vid 09.45 på morgonen som man kunde konstatera att flygplanet havererat.

Det ska också tilläggas att hustrun till en av de ombordvarande under natten kontaktat Växjö flygplats då hennes man inte kommit hem. Det var först då man kunde koppla samman nödsignalerna med just det flygplanet.

Kritisk rapport

Haverikommissionen är kritiska i sin rapport och menar att piloten inte skaffade sig tillräckliga kunskaper om rådande molnighet och man skriver i sin rapport att planet inte borde ha startat från Växjö den ödesdigra kvällen.

Haveriorsaken var att planet framfördes på låg nivå och att det slutligen kolliderade med skogsbevuxen terräng. Området bestod mestadels av cirka 15 meter höga tallar och från platsen där flygplanet slutligen återfanns hade det bildats en cirka 75-80 meter lång ”gata” av avslagna träd.

Vid ett klippblock tvärstannade slutligen planet och kropparna på de tre ombord hittades mellan 19 och 26 meter framför flygplanet. Undersökningen av planet visade sedan att säkerhetsbältena slitits loss från sina fästen.

Någon exakt tid för haveriet har inte kunnat gå att fastställa. Planets klocka fungerade inte och två av de ombordvarandes klockor visade 21.51 respektive 21.55. Men de tiderna går inte ihop med de iakttagelser som finns från vittnen. Haverikommissionen menar att tiden för haveriet snarare är cirka 22.10.

Slutligen skrev Statens Haverikommission en rekommendation att Luftfartsverket skulle skärpa certifikatkontrollerna och om möjligt kräva intyg i framtiden för att säkerställa att piloter hade de kunskaper som krävs.

Taggar

Dela