Digitala betallösningar som skapar inkludering – och utanförskap
Nyheter Utvecklingen mot en mer digital betalningsmarknad skapar problem för personer som av olika skäl inte har möjlighet att använda digitala betalningssätt. – Nationellt brukar man säga runt miljonen människor i utanförskap. De utsatta grupperna är äldre, personer med funktionsnedsättningar, nyanlända och föreningar och företag på landsbygden, säger Helena Liljergren på Länsstyrelsen i Jönköpings län.
Länsstyrelsernas rapport ”Bevakning av grundläggande betaltjänster 2023” släpptes under fredagen och Länsstyrelsen har följt utvecklingen på betaltjänstmarknaden i länet sedan 2009. Stora förändringar har skett under åren och tillgången till betaltjänster har förbättrats för vissa grupper och försämrats för andra. Anledningarna till att vissa grupper inte kan använda sig av de digitala tjänsterna varierar. Men några exempel är:
- att det kan saknas tillräcklig uppkoppling för föreningar och företag på landsbygden.
- att tekniken är inte alltid utformad så att tjänsterna blir tillgängliga för alla. Personer med funktionsnedsättningar har framfört att de kan ha svårt att nå exempelvis kortläsare, betalningsautomater eller vissa uttagsautomater.
- att en del personer som är utrikes födda kan ha problem dels med att få tillgång till BankID och konto hos bank.
– Dessutom är tillgång till bankkonto ingen självklarhet. Bankerna som personerna har önskat konto hos har menat att de saknar kundkännedom om de potentiella kunderna. Lagen om penningtvätt och lagen om tillgång till betalkonto är svårförenliga, förklarar Helena Liljergren.
Sammantaget upplevs en känsla av utanförskap bland de utsatta grupperna. Ofta påtalas att det finns en önskan om att personlig service ska finnas kvar i en utsträckning så att de klarar av att utföra sina betaltjänster. Länsstyrelsen bevakar även tillgången av statliga myndigheter. ”Lokal statlig närvaro är viktigt ur flera aspekter. Dels för att upprätthålla legitimitet och förtroende för de statliga myndigheterna, dels för att invånarna ska ha tillgång till lokal statlig service”, står det till exempel i rapporten Kartläggning av statlig närvaro och service 2023 som släpptes nyligen.
Under 2023 har länsstyrelserna, likt tidigare år, gjort ett stort antal insatser som syftar till att öka den digitala delaktigheten. Ett arbete som kommer att fortsätta nästa år.
– Vi ser att stöd- och utbildningsinsatser är mest effektivt för att tillgängligheten till olika betaltjänster ska öka, utifrån de verktyg som länsstyrelsen i dagsläget har, säger Helena Liljergren.
Om uppdraget – bevakning av grundläggande betaltjänster
Riksdagen beslutade 2007 att lagen om grundläggande kassaservice skulle avskaffas. Därmed avvecklades Svensk Kassaservice AB som utförde kassa-, bank- och plusgirotjänster. Den tidigare lagen om grundläggande kassaservice ersattes av det av riksdagen beslutade politiska målet att alla i samhället ska ha tillgång till grundläggande betaltjänster till rimliga priser. Med grundläggande betaltjänster avses tjänster för att:
- sköta betalningsförmedling, exempelvis betala räkningar
- ta ut kontanter
- sätta in dagskassor på bankkonto för företag och föreningar.
Länsstyrelserna har sedan 2009 i uppdrag att bevaka hur de grundläggande betaltjänsterna motsvarar samhällets behov.
Källa: Länsstyrelsen