Detta är farorna i jultrafiken
Nyheter Ny statistik från SOS International visar att elfel seglat upp på första platsen som vanligaste skälet till att bilister behöver hjälp i jultrafiken. Tidigare år har motorfel varit största anledningen. Kollisioner kommer först på tredje plats i årets statistik.
Veckan före jul är en av våra mest trafikintensiva veckor i Sverige. För den som ska ut på vägarna i jultrafiken är det inte bara en olycka som kan förstöra julkänslan. SOS international varnar för att risken att få problem med motor eller batteri är större än att kollidera. Väderomslag och ändrat körbeteende ökar riskerna för att råka ut för ett driftstopp med bilen.
– Det är vanligt att tro att kollisionsrisken är den största risken när man ska ge sig ut i jultrafiken, men det är vanligare att man får ett motorfel eller problem med elektroniken i bilen. Endast 15 bilar av 100 bärgas på grund av kollision, säger Kristin Charlieson, specialist, SOS International, i ett pressmeddelande.
Flest skador under veckan innan jul
Årligen hjälper SOS International 10 000-tals bilister som får problem med sin bil under julveckan. SOS Internationals statistik visar att det veckan innan jul inträffar som mest skador, för att sedan lugna ner sig kraftigt under julhelgen innan det ökar igen den 27 december.
Statistiken visar även på att resandet sprids ut över flera dagar eftersom möjligheten till distansarbete inte längre binder resenärer till de röda dagarna. Förra året var de mest intensiva dagarna för larmcentralen 19 och 20 december. På julafton sjönk antalet inkommande samtal med 70% jämfört med dessa dagar.
– Det är mycket positivt att trycket på vägnätet minskar. Det är också därför vi vill gå ut och informera om vilken typ av driftstopp som faktiskt sker under julveckan. Att stå med ett urladdat batteri eller ett motorfel som kräver verkstadsbesök är en betydligt större risk för julfriden än en olycka, berättar Kristin Charlieson.
Håll koll på 12-voltsbatteriet
Siffror från 2022 visar att elfel och motorfel stod för 31% respektive 19% av det totala antalet skador. Det finns några åtgärder som SOS International rekommenderar för att slippa bli stående med bilen.
– Säkerställ så att bilens 12-voltsbatteri är i god kondition och att du har fyllt på spolarvätska, motorolja och Ad-blue Det är även en bra idé att kontrollera lufttrycken i däcken samt reservhjulet om du har ett sådant eller läsa på hur lagningskitet fungerar så du inte blir uppstressad om du behöver använda det, informerar Kristin Charlieson
Skadetyper i topp:
Elfel
Motorfel
Kollision
Innan du kör:
Kontrollerar mönsterdjup på däcken.
Se till att bilbatteriet fungerar och är laddat.
Se över bilens lyktor.
Fyll på motorolja och ev Ad-blue inför längre bilresor.
Ta en titt på bilens reservhjul så att det är helt och att lagningssatsen fungerar.
Gör rent bilen- skrapa bort snö och frost och se till att ha fyllt på med spolarvätska.
Medan du kör:
Fullt fokus på trafiken.
Håll avstånd och minska farten.
Se upp för halka som inte syns – särskilt på broar, skuggiga skogspartier och vägar längs öppet vatten.
Se upp för snömodd- du får lättare sladd i snöansamlingar.
Ha inte bråttom – åk med god tidsmarginal och försök att vara ute i god tid.
Källa: Pressmeddelande