Del 21 om Värnamo 100 år: Jönköpingsvägen del 2
Nyheter Vi presenterar vår serie om stadens 100 år. Inge Bergström fortsätter med några hus vid Jönköpingsvägen.
Holgö, Jönköpingsvägen 5. Bilden på cykelverkstaden och bensinstationen är från omkring 1932. Personerna är okända.
I början på Jönköpingsvägen, på dess västra sida, fanns redan på 1870-talet tre mindre byggnader. De låg alldeles utanför köpingsgränsen. Redan då hade de fått sina namn: ”Hyddan”, ”Holgö” och ”Liljeholmen”.
Äldst av dessa var troligen ”Holgö”, som sägs ha varit ett torp, eller snarare en backstuga, och som påstås ha flyttats hit i mitten av 1860-talet. Adressen blev Jönköpingsvägen 5.
Den förste kände ägaren hette Pehr Ljunggren. Han bodde här under många år och kallades hela tiden garvaregesäll. Ljunggren bodde här till 1927, då hade fastigheten fått en ny ägare, J.E. Danielsson. Danielsson ägde sedan en tid grannfastigheten Liljeholmen.
• Cykelverkstad och skomakeriverkstad
Danielsson lät ganska snart göra om huset invändigt. Två av rummen och köket ändrades till cykelverkstad och ett annat rum blev skomakeriverkstad. Cykelverkstaden startade i mars 1928. Det är troligt att den förste ägaren hette Andersson men efter en tid övertogs rörelsen av Anton Johansson. Den fick namnet Värnamo Cykel- och Reparationsverkstad..
Förutom reparationer satte man också ihop cyklar från delar som inköpts från olika tillverkare. Verksamheten hade en sådan omfattning att han döpte sina cykelmodeller till namnet ”Antoni”. Anton Johansson hade flera anställda, bl a sin bror David. I ett särskilt rum fanns en lackeringsanläggning.
I början på 1934 kunde man läsa följande annons: ”Vi föra ett stort lager av ett flertal olika cyklar från billiga konkurrensmaskiner till elitmodeller av rostfritt stål , delar och tillbehör, reparationer och lackeringar. Firman har lokaler på både Jönköpingsvägen 5 och Storgatan 4”. På Storgatan 4 i Sparbankens nya hus, hade man utställning och försäljning.
• Bensin och oljor
I början på 1930-talet började Anton också med försäljning av bensin och oljor. Det var rysk bensin som såldes under namnet Nafta. Bakom detta stod Aktiebolaget Naftasyndikatet, som hade ryska staten som huvudägare. Nafta byggde under åren kring 1930 upp ett försäljningsnät i Sverige och hade som mest ett 100-tal bensinstationer samt ett oljelager i Stockholm. Bolaget sålde främst bensin, fotogen och motorolja men levererade också asfaltprodukter.
Enligt en annons i Nya Värnamotidningen i september 1932 har Värnamo Cykel- och Reparationsverkstad ett välsorterat lager av nya och begagnade cyklar liksom delar och tillbehör samt utför reparationer. Man säljer bensin liksom bränn- och smörjoljor.
Bilden på cykelverkstaden och bensinstationen är från omkring 1932. Personerna är okända.
Det har helt nyligen kommit en bok som handlar om Nafta-bolaget och om dess påstådda koppling till det svenska kommunistpartiet. Författare är Fredrik Malm. Naftas svenske chef (som var Malms farfars far) var aktiv kommunist och enligt bokens författare var den svenska säkerhetspolisen mycket medveten om bensinbolagets koppling till kommunistpartiet. Man misstänkte att ryska anställda sysslade med olovlig verksamhet. Även om många av uppgifterna i boken kommer från säkerhetspolisens arkiv har delar av den påstådda kopplingen ifrågasatts av historiker.
• Blev Gulf
Det svenska Naftasyndikatet såldes 1937 till det amerikanska Gulf Oil Company. Den gamla bensinstationen byggdes nu om. De flesta byggnaderna revs, en enkel stationsbyggnad kom till och bensinpumparna flyttade längre in på tomten under ett paraplyliknande tak.
Svenska Gulf Oil Comp fortsatte driften och chef för stationen blev Hadar Haraldsson. Han kallades allmänt ”Bränne”. Ägare till tomten var fortfarande J E Danielsson.
Bilden nedan visar Gulfs nya bensinstation i slutet av 1930-talet.
Bensinförsäljningen upphörde 1950, då Gulf flyttade till en nybyggd anläggning på Jönköpingsvägen 26.
Ungefär samtidigt som bensinstationen bytte ägare upphörde Anton Johansson med sin cykeltillverkning. Både han och brodern David började på Berlins. Anton blev försäljare, samtidigt som han var affärschef. Han stannade på Berlins till 1944, då han köpte Svenska Maskinaffären, som låg på Postgatan. Under Anton Johanssons ledning utvecklades företaget på ett imponerande sätt. Det blev så småningom Ravema.
Fotnot: Under jubileumsåret 2020 presenterar 10-årsjubilerande Värnamo.nu i samarbete med HSGW ett stort antal artiklar med berättelser från förr. Utgångspunkt är bilder ur det rika arkiv som HSGW har. Under 2020 kommer vi även i övrigt att ha jubileumsartiklar med tema Värnamo.nu 10 år och även livet i stan kring 1970, alltså för för 50 år sedan.
Bilden visar Gulfs nya bensinstation i slutet av 1930-talet.
De som står framför cykelverkstaden är bröderna Johansson. Min far Anton och sedan David, Ture (nästan helt säker) och Einar.
Hälsningar
Håkan Johansson
På den Gulfmacken tankade jag bensin för 56 öre litern. Det var år 1956 vill jag minnas. Jobbade då hos Sture Estraden och lackerade bilar.
Inge Bergström är den person som kan och vet mest om Värnamos historia.
I början och till mitten av 1900 talet, var det bl.a kommunalkamrer J.O.Hagstrand som skrev om den tidens Värnamo.
Idag har vi Inge Bergström, som är en av Värnamos mest kunniga kulturbärare. Tack Inge Bergström.