Nyheter

Debatt: Viktigt steg för byggandet av ny järnväg

Nyheter Jag har en treåring hemma, och hans största intresse just nu är tåg. Att bygga med tåg. Att läsa om tåg. Att åka med gula tåget – även kallat Krösatåget – mellan Vaggeryd och Jönköping. Läs Simon Johansson, regionfullmäktige, debattartikel här...

Pressbild. Simon Johansson (S)

Tåg har därför varit en stor del av även mitt liv den senaste tiden, och samtidigt som BRIO-järnvägen har tagit form har jag funderat en del av behovet av ny järnväg i Sverige.

För behovet av ny järnväg i Södra Sverige finns helt klart. Det är redan i dag fyllt till bristningsgränserna på våra järnvägar, då både persontrafiken och godstrafiken har ökat sedan 1990-talet. Att stambanorna är fyllda gör systemet sårbart och förseningar sprider sig snabbt i systemet, vilket gör att tidtabellerna spricker och passagerarna kommer för sent.

Men ny järnväg är också en viktig förutsättning för att vi ska stärka näringslivet och få fler jobb. Nya stambanor bidrar till bättre arbetspendling och större arbetsmarknadsregioner. Det är just därför som näringslivet i länet är starkt pådrivande för att få nya spår på plats. För dem är det en viktig pusselbit för att kunna locka personal med rätt kompetens till vårt län framöver.

Ny järnväg är för det tredje även en förutsättning för att kunna ställa om samhället och köra både personer och gods mer klimatsmart. Vårt transportsystem är i dag starkt beroende av fossila bränslen och inrikestransporter svarar för nästan en tredje del av vårt totala utsläpp av växthusgaser och domineras av utsläpp från vägtrafiken. Detta är innan Feharmn-Bält-förbindelsen öppnas. När den är klar kommer lastbilstrafiken i Sverige öka betydligt – om inget görs för att kunna flyttas över långväga gods till järnväg i stället för motorväg.

Det är mot den här bakgrunden som Socialdemokraterna tillsammans med Moderaterna och Bevara akutsjukhusen driver på för att regionen ska ligga på för att det ska komma nya stambanor på plats i Södra Sverige. Därför är det nu glädjande att Region Jönköpings län, som en led i detta, är överens om en avsiktsförklaring med Region Östergötland om att ligga på regeringen om att fortsätta sträckan Järna-Linköping till Jönköping. Detta är ett viktigt steg i byggandet av ett nytt sammanhållet järnvägssystem i södra Sverige.

Min förhoppning är att min treåring inte bara ska uppleva att ny järnvägs byggs med BRIO-träbitar utan också är något som sker i verkligheten.

Simon Johansson (S), ledamot i regionfullmäktige

Taggar

Dela