De är årets UF-företag
Nyheter En unik produkt gav resultat. Humblebee UF är årets UF-företag i Värnamo kommun.
I dag hölls en prislunch för de sex kandidater som tävlade om att bli årets UF-företag i Värnamo kommun på Scandic i Värnamo. Vid lunchen medverkade representanter från Värnamo Näringsliv, en representant från kransorterna och näringsutskottets ordförande Mikael Karlsson (C), som tillsammans satt i juryn. Efter avslutad lunch utsågs vinnaren. Årets UF-företag i Värnamo kommun är Humblebee UF, som består av Tilda Roos och Albert Skillfeldt från Värnamo och Alexander Gonzalez och Jenny Huynh från Forsheda. De har skapat och sålt bivaxdukar för förvaring av mat och som ersätter engångsplast i köket.
Juryns motivering lyder:
”Genom sin produkt har Humblebee UF uppmuntrat till en hållbar konsumtion och skapat en produkt som ersätter en av de större miljöbovarna på den moderne marknaden. Med en stark tro på sin produkt och med ett stort engagemang och delaktighet från alla medverkande i UF-företaget så har de lyckats med allt, från idé till design och försäljning. Med förmågan att marknadsföra och lyfta fram den unika designen, att tydliggöra nyttan av produkten för kunden, och med fokus på rätt kundgrupp och försäljningstillfällen har UF-året för företaget resulterat i mycket höga försäljningssiffror, Genom att synliggöra en lucka på marknaden har Humblebee UF efter med- och motgångar presenterat ett resultat för juryn som är ytterst imponerande, och utses därför till årets UF-företag 2023.”
– Det känns kul men är lite overkligt. Det här är ett bra bevis på att vi har gjort något rätt, säger Albert Skillfeldt.
– Vi insåg tidigt i kursen att vi ville hålla på med hållbarhet, det är ett aktuellt ämne och vi tycker att det är viktigt med hållbarhet. Då kom vi på tanken att använda bivaxdukar för att byta ut exempelvis engångsplaster i köket, säger Tilda Roos.
– Det är trendigt att hålla på med sådana här produkter. De som finns i dag är rätt plottrig, med mycket färg och som är rätt dyra, vilket vår marknadsundersökning också visade, så vi tog fram dukar med naturella färger och och till bättre priser än vad som erbjuds i dag på marknaden, säger Jenny Huynh.
Försäljningen av produkten gick över förväntat.
– Vi satte som mål att ha en omsättning på runt 10 000 kronor, men vi har nått det målet över förväntan. Till och med mer än femdubbelt. Hade produktionshastigheten varit ännu högre så hade det säkert blivit ännu bättre, säger Jenny Huynh.
– Jag trodde att vi skulle sälja fem kit totalt, men vi sålde mer redan efter första marknaden. En sak som är lite kul är att vi lyckades sälja ett kit till statsminister Ulf Kristersson under hans studiebesök på skolan. Vi sålde in ett blått kit till honom, skrattar Alexander Gonzalez.
Totalt har kvartetten ägnat 400 timmar åt arbetet, varav 300 på fritiden. Ett arbete som ingen av dem ångrar.
– Det har varit ett väldigt händelserikt år men det här har varit en av de roligaste kurserna i trean, jag rekommenderar den varmt, säger Alexander Gonzalez.
– Det har varit en väldigt lärorik kurs. Bara en sådan sak som att bygga monter och ställa ut på UF-mässan i Jönköping. Där var vi med och tävlade i kategorin om mest ekologiskt hållbara produkt och vi kom topp fyra i länet, säger Tilda Roos.
För sitt arbete belönas kvartetten med en check på 3 000 kronor.
– Vi har fått så oerhört mycket stöttning av många, men vill inte minst tacka Ica Nära Ässet i Forsheda, vår rådgivare Christofer Sjöberg i Forsheda och många fler, avrundar vinnarna.
Fotnot: Humblebee är engelska och betyder humla
Grattis ”Humblebee UF” till årets UF företag!👍👏👏👏🙏❤️