Däcksbro byggs över Lagan
Nyheter Den stora internationella övningen Aurora blev inställd på grund av rådande läge. Men på Skillingaryds skjutfält genomförs just nu en generalrepetition inför kommande. Del 2 av 3. Truppernas huvuduppgift är att utföra fältarbeten, vilket betyder att man med olika typer av åtgärder förändrar terräng och infrastruktur till vår egen fördel eller till motståndarens nackdel. Följ med när däcksbron placeras i Lagan
Närmare 300 militärer, varav 130 unga värnpliktiga gör den här veckan sin slutövning i skogarna mellan Vaggeryd och Klevshult. Vi träffar Bruno Clason, överste löjtnant, vid Miliseum i Skillingaryd innan vi följer med honom ut för att se hur militären bygger broar.
– Vi kommer öva fältarbete för rörlighet. Det momentet vi övar på under slutövningen är övergångsområden, berättar överste löjtnant Bruno Clason.
Efter att vi sett krigsbro 8 åker vi norröver mot Vaggeryd. Vi viker av mot väster och Lagan. Här väntar en byggstyrka som ska anlägga en däcksbro för första gången.
– Vi kommer att koppla ihop olika delar som antingen blir en flytande bro eller en färja. Broarna har transporterats från Eksjö på lastbil för att lägga intill vid strandkanten här. Dessa broar används när terrängen ser ut så här, med en möjlighet att backa ner lastbilen för att släppa brodelen, berättar Håkan som är instruktör.
Den unge plutonchefen får svara på några frågor det framöver kommer en något modernare flytbro till försvarsmakten och instruktör Håkan berättar att denna byggstyrka som finns med under dagens övning ska lämna arvet vidare till nästa generation. Målet är att kunna bygga 100 meter bro per timma.
– Vi har gjort lite förberedelser här under morgonen. Men strax ska vi sjösätta brodelarna, berättar plutonchefen.
Överste löjtnant Bruno Clason berättar att brodelarna läggs i vattnet och kopplas ihop men förflyttas senare till strandkanten där den maskeras för att satelliter inte ska kunna upptäcka bron från ovan.
– Eftersom brodelarna ligger intill kan vi snabbt binda samman bron för att få över fordon över vattendraget. Det finns också alltid en bärgningsresurs intill om det skulle vara så att tungdragaren behöver bärgas då det enbart är sandmark intill avlastningsplatsen, berättar överste löjtnant Bruno Classon som också berättar att Göta Ingenjörsregemente är idag det enda regemente i landet som bygger broar.
Vi tar plats i båten som ligger vid strandkanten. Lastbilen med brodelen backas ner till strandkanten. Efter lite justeringar och säkerhetsmässiga rutiner vinchas brodelen av lastbilen och faller i vattnet. När brodelen nått vattnet viker brodelarna ut sig och bron är nu sjösatt. En intilliggande båt förankrar den lösa brodelen i vattnet och byggstyrkan ser till att flyttar brodelen till säker plats.
Del 3 som publiceras imorgon där vi får träffa två värnpliktiga som beskriver ”Vi visste nog inte att vi var så uppskattade”