Nyheter

Cykelvägen blev en trafikfälla

Nyheter Cykelvägen mellan Kärda och Herrestad som skulle skänka glädje åt badsugna Kärdabor blev en farlig trafikfälla.

Gång- och cykelvägen från Kärda leder fram till infarten till Kärdas bilskrot. Bild: Läsarbild  [1/3]

Sikt på vägen från söder. Cykelvägen kommer bakom gräset.  [2/3]

Bild på cykelvägen sedd från norr. Bild: Läsarbild  [3/3]

Förra hösten byggde Värnamo kommun en VA-ledning från Kärda till Herrestad. Ovanpå ledningen byggdes en cykelled som möjliggör cykling till Nästabadet. Vägen var tänkt att passera förbi Kärda bilskrots upplagsplan, en sträcka på 75 meter, men på grund av problem med Trafikverket gick detta inte att lösa i samband med byggnationen av cykelleden. I stället anlades en cykelled efter krönet bortanför bilskroten, vilket skapar problem för cyklister menar en läsare.

– Nu blev det en trafikfälla för de som cyklar hem till Kärda från badet, då de måste korsa länsvägen två gånger eller cykla på fel sida då de ska passera denna korta sträcka och korsningen är bakom backkrön och släntens gräs/buskar skymmer fullständigt nu när det är badsäsong. Slåtter av slänten lär väl inte ske förrän efter sommaren i vanlig ordning. I stället för att bli en säker badväg blev det en farlig trafikfälla, menar läsaren.

Vi tog kontakt med Värnamo kommun för att få deras syn på ärendet.

Kommunen hade så klart helst sett att en väg förbi bilskroten kunde byggas i samband med arbetena med vatten- och avloppsanläggningen. I nuläget är vägen endast en serviceväg för vatten- och avloppsanläggningen, menar projektledaren Henrik Lönngren på teknik- och fritidsförvaltningen.

Är det hållbart ur trafiksäkerhetssynpunkt? 

Nej. Att använda servicevägen för cykling ända från bilskroten är olämpligt ur trafiksäkerhetssynpunkt och är inget vi kan uppmana till, men ej heller förhindra. Det finns en skogsavfart cirka 200 meter norr om Skårekullsvägen som kan användas av cyklister för att köra på och av servicevägen från och till väg 619. Vid denna plats är det goda siktförhållanden. 

Är det aktuellt med åtgärder på sträckan? 

Kommunens ambition är att bygga samman servicevägen med befintlig statlig gång- och cykelväg som går mellan Kärda samhälle och Skårekullsvägen. Utrymmet förbi bilskroten begränsas av en vall mellan väg 619 och bilskroten. För att kunna bygga cykelled på denna sträcka så behöver cykelleden placeras direkt intill väg 619. Det innebär att trafikverkets vägområde, alltså dike+slänt, för väg 619 behöver tas i anspråk. Trafikverket har ännu inte medgivit att kommunen får bygga gång-och cykelvägen inom vägområdet. Det pågår dialog mellan kommunen och Trafikverket, som vi hoppas ska resultera i en lösning som innebär att sträckan Skårekullsvägen-Maramövägen ska kunna användas som cykelled. 

Taggar

Dela


2 reaktioner på Cykelvägen blev en trafikfälla

Synd att man inte kan prata ihop sig mellan kommunen och Trafikverket när det bara handlar om en liten bit på 75 meter. Tydligen paragrafrytteri in absurdum.

Då tar man och cyklar på insidan istället så får man se en liten fin och lantlig miljö istället när man cyklar är att rekommendera.

Kommentarsfunktionen är stängd