Nyheter

Bufab summerar starkt år

Nyheter Värnamobaserade Bufab presenterar sitt resultat för helåret 2022.

Arkivbild

Fjärde kvartalet 2022

  • Nettoomsättningen ökade med 30 procent till 2 074 (1 599) miljoner kronor, varav 1 procent organiskt
  • Orderingången ökade med 29 procent och var något högre än nettoomsättningen
  • Rörelseresultatet (EBITA) ökade med 43 procent till 242 (169) miljoner kronor vilket motsvarade en marginal om 11,7 (10,6) procent. Justerat för omvärderade tilläggsköpeskillingar uppgick rörelseresultatet (EBITA) till 239 (184) miljoner kronor, motsvarande en rörelsemarginal om 11,5 (11,5) procent
  • Resultatet per aktie ökade med 13 procent till 3,58 (3,17) kronor
  • Det operativa kassaflödet ökade till 138 (-20) miljoner kronor vilket motsvarade en kassakonvertering om 54 (-11) procent

Helåret 2022

  • Nettoomsättningen ökade med 44 procent till 8 431 (5 878) miljoner kronor, varav 12 procent organiskt
  • Orderingången ökade med 39 procent och var i nivå med nettoomsättningen
  • Rörelseresultatet (EBITA) ökade med 42 procent till 990 (695) miljoner kronor motsvarande en marginal 11,7 (11,8) procent. Justerat för omvärderade tilläggsköpeskillingar ökade rörelseresultatet (EBITA) till 1 084 (736) miljoner kronor vilket motsvarade en rörelsemarginal om 12,9 (12,5) procent
  • Resultatet per aktie ökade med 29 procent till 16,23 (12,57) kronor
  • Bufab uppnådde 2022 sin högsta årsomsättning, rörelseresultat och resultat per aktie någonsin
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 4,75 (3,75) kronor per aktie
  • Det operativa kassaflödet uppgick till 99 (209) miljoner kronor, vilket motsvarade en kassakonvertering om 10 (28) procent

Stabilt slut på ett mycket starkt år

Bufab levererade för helåret sin högsta omsättning, rörelseresultat och resultat per aktie någonsin. Vi genomförde tre strategiska förvärv med en sammantagen årsomsättning på över en miljard kronor och fortsatte utveckla vår verksamhet mot fortsatt långsiktig och lönsam tillväxt.

Året avslutades stabilt trots osäkerheten på marknaden. Vi såg en stark tillväxt om 30 procent i kvartalet framför allt drivet av senaste årets förvärv. Den organiska tillväxten uppgick till blygsamma 1 procent och påverkades positivt av god utveckling i Segment West men negativt av starka jämförelsesiffror och en svag efterfrågan i slutet av kvartalet, framför allt i Segment East och UK/North America. Vi bedömer också att den svaga organiska tillväxten i kvartalet delvis är ett resultat av kunders lagerneddragningar inför årsskiftet. Slutsatsen dras med anledning av att efterfrågan var särskilt svag i december men att den sedan återhämtade sig något i januari 2023.

Bruttomarginalen var något högre i kvartalet, framför allt drivet av en positiv affärsmix. Detta i kombination med en lägre andel rörelsekostnader, drivet av fortsatt god kostnadskontroll medförde att både rörelseresultatet och rörelsemarginalen ökade.

Sammantaget ökade rörelseresultatet med hela 43 procent och rörelsemarginalen förbättrades med över en procentenhet. Särskilt segment North och segment West bidrog till den goda resultatutvecklingen.

Som förväntat stärktes kassaflödet i slutet av kvartalet, som ett direkt resultat av en minskad lageruppbyggnad men också som ett resultat av en lägre organisk tillväxt. Vi förväntar oss att kassaflödet fortsätter att förbättras under de kommande kvartalen 2023.

Vår marknadsandel har ökat kontinuerligt under de senaste åren och vår avsikt är att fortsätta växa, både organiskt och genom förvärv. Vi bedömer att en betydande del av marknaden kommer att fortsätta att konsolideras på lång sikt och att detta resulterar i färre, men större aktörer med global närvaro samt med förmågan att garantera hållbarhet genom hela leverantörskedjan. Under året har vi genomfört ett intensivt arbete med att integrera den senaste tidens förvärv, där en realisering av framför allt tillväxtsynergier stått högt på agendan. Vi har även fortsatt med att utveckla vår verksamhet långsiktigt, genom att bredda vårt kunderbjudande samt att öka vår digitaliseringsgrad och produktivitet.

Bufab skall ta en ledande ställning när det gäller hållbarhet inom C-parts. Det innebär att vi ska integrera hållbarhet i både våra interna processer och genomgående i våra externa leverantörskedjor. I kvartalet har bland annat våra klimatmål inom Science Based Targets initiativet validerats. Därigenom åtar vi oss att arbeta för betydande minskningar av våra utsläpp av koldioxid i vår verksamhet och leverantörskedja framgent.

Givet det geopolitiska och makroekonomiska läget är osäkerheten inför 2023 stor och vi har noterat en ökad försiktighet hos våra kunder inom vissa industrisegment. Vi har under slutet av 2022 arbetat med att förbereda vår verksamhet på eventuellt tuffare tider med en lägre efterfrågan som följd. Samtidigt skapar en svagare konjunktur goda förutsättningar för en stark spelare som Bufab att ta marknadsandelar då kunder ökar sitt fokus på att reducera sina indirekta kostnader, inte sällan inom C-parts. Vi har också en väldiversifierad kund- respektive artikelportfölj med fin riskspridning inom olika branscher. Alla dessa möjligheter, kombinerat med ett successivt breddat kunderbjudande, ger goda förutsättningar för en fortsatt långsiktig, hållbar och lönsam tillväxtresa.

Jag vill slutligen tacka alla våra kunder runt om i världen för det förtroende ni visat oss under året och samtidigt rikta ett stort tack till våra drygt 1 800 ”problemlösare” världen över. Utan ert stora engagemang och driv hade vi inte levererat ett så starkt 2022 som vi nu gör.

Erik Lundén
VD och koncernchef

Taggar

Dela