Broder Ingar om klosterlivet
Nyheter Hans Thunander besökte Svenarums församlingshem, inbjuden av svenska kyrkan, för att berätta om medeltiden i allmänhet och Nydala kloster i synnerhet. Han gjorde det i form av sitt alias - Broder Ingar
1143 grundades Nydala kloster och det skedde i en omvälvande tid i vårt land. Det var mycket som förändrades under 1100- och 1200-talen. Sverige gick från att vara ett hedniskt land till ett kristet land. Vid den tiden fanns inte det som vi idag betraktar som Sverige utan det var härader som existerade som till exempel Njudung. Men det var någon gång under denna tiden, kanske under 1500-talet, som begreppet Sverige som nation började få fäste.
När det gällde att fylla klostret med munkar var det ofta yngsta sonen i en familj med landägor som anslöt som munk. Innan du kunde inträda i klostret var man tvungen att avyttra sin eventuella förmögenhet. I skuggan av klosterlivet förändrades livet även utanför klostret. Från att ha haft ofri arbetskraft övergick det till landbor som utförde arbete på egen eller annans egendom. Från att ha haft trälar övergick det att man anlitade arbetskraft eller hade arrendatorer. Det blev för dyrt med trälar samtidigt som arrenden gav inkomster. 1360 förbjöds att ha trälar men det hade i princip avskaffat sig självt.
Landet utvecklades på flera områden då man gick från orörda vattendrag utvikning och byggandet av kvarnar som hade stor betydelse. Man övergick också till något som liknar ett skattesystem istället till exempel böter. Det började tillverkas arbetsredskap i järn från att tidigare enbart använt järn som material för vapen. Nydala kloster är väldokumenterat via arkeologi och i skrifter, troligen det kloster man vet mest om tillsammans med Alvastra. När man undersökte den gamla kyrkan hittades ett stenlejon med en människa i gapet. Det symboliserade yttersta domen då djävulen skulle förgöra människan. Figuren skulle vara en synlig påminnelse om djävulens ambitioner att förgöra den troende människan
Det finns tydliga indikationer på tidig bebyggelse i våra trakter. Hok, Svenarum, Långserum, Hubbestad och Fiskaby förekommer tidigt i de dokument som finns hos Riksarkivet. Enligt det som finns att läsa fanns det ungefär lika många invånare i Svenarum på 1100-talet som det finns idag. Det fanns tydliga gränser mellan fastigheter, inte i form av gränsstolpar utan det handlade om naturliga gränser. Det kunde vara vattendrag, stigar och höjder med mera.
Hans Thunander gjorde sitt bästa för att trollbinda publiken och fick ett soligt leende när han avslutade med att berätta att man ska återstarta krönikespelet om Nydala kloster efter två års uppehåll på grund av pandemin.