Bokstavsjakt sätter park på kartan
Nyheter Vad sägs om ett äventyr? I sommar får barn möjlighet att gå på skattjakt i Apladalen.
Den gamla blomsteraffären vid Apladalen får under sommaren nytt liv. Tegellokalen har förvandlats till kommunens tillfälliga infopoint under sommaren, dit invånare och turister kan vända sig för att få mer information om aktiviteter i kommunen.
– Med den här blir det den tionde infopointen i kommunen. Det är första gången vi är här men det känns som en naturlig plats för oss i anslutning till det som ska bli den nya ingången till Apladalen. Hittills har det varit en stor succé och vi har haft massor av besökare från hela Europa, säger destinationschefen Lisa Lidén.
– Det är en jättebra plats. När jag kom hit så såg jag direkt informationen om High Chaparall och Vandalorum. Som ungdom kan man lära sig mycket om Värnamo här, det är en bra tanke, säger Rawaz Al-Shateri från Rydaholm som i sommar arbetar på infopointen.
På infopointen får besökarna inte bara möjligheten att lära sig mer om kommunens besöksmål utan även aktivera sig. Värnamo kommun lånar ut olika spel, så som kubb eller boule, men det stora dragplåstret bland de yngre är en skattjakt som kommunen tillsammans med Värnamo hembygdsförening står bakom.
– Vi har pratat hela vintern och våren om hur man kan utnyttja Apladalen. Då kommer plötsligt ett initiativ från kommunen som hjälper till och kompletterar vår verksamhet på ett exceptionellt sätt, säger Jonathan Granefelt i Värnamo hembygdsförening.
Skattjakten går ut på att deltagarna får i uppgift att med hjälp av en karta över Apladalen hitta bokstäver som finns utplacerade på olika platser i parken. De insamlade bokstäverna bildar tillsammans en kod som förhoppningsvis går till skattkistan som står utanför infopointen.
– Det är lite klurigt att räkna ut koden och det kräver att föräldrar är engagerande, men vi blir lika glada varje gång vi hör att kättingen faller och skatten har öppnats, säger Lisa Lidén.
– Skattjakten är en jättebra idé. Sådana här saker finns det mycket av på sociala medier, men nu får barnen chansen att göra det i verkligheten också vilket lockar deras intresse, säger Rawaz Al-Shateri.
Hittills har skattjakten varit en stor succé med över 500 deltagare.
– Vi trodde kanske att det skulle komma 500 jägare max under hela sommaren men med tre veckor kvar har vi redan haft 500 besökare, så det går åt en hel del godsaker. Hittills har det gått åt åtta kilo godisklubbor, skrattar Lisa Lidén.