Nyheter

Bildspel: Nyinvigning på Ica Kvantum

Nyheter I dag nyinvigdes Ica Kvantum i Värnamo med pompa och ståt.

Icabutikens foodtruck bjöd gäster på frukost.  [1/12]

Nyfikna kunder kliver innanför dörrarna.   [2/12]

Handlaren Rainer Lorenzen och butikschef John Westlund njuter av den stora dagen.  [3/12]

Frukt- och gröntavdelningen har byggts om.   [4/12]

Även blomsteravdelningen har fått ett ansiktslyft.   [5/12]

Vi har även en ny sektion på kylavdelningen med en dörr på baksidan där personalen går in och fyller på hyllorna från baksidan. Det gör att vi sparar yta ute på butiksgolvet samtidigt som det ergonomiskt sett blir lättare för personalen att sätta varor på plats, säger butikschefen John Westlund.  [6/12]

Bageriet har fått ett ansiktslyft med en sektion tillägnad butikens egna varor.   [7/12]

Det bjöds på delikatesser i butiken.  [8/12]

Fokus ligger på enkelhet med breda gångar i hela butiken.  [9/12]

Tydlig utmärkning av prissänkta varor ska underlätta för kunderna att hitta det dem söker.  [10/12]

Även frysavdelningen har breddats och byggts till.  [11/12]

Den nya pantmaskinen tar en hel kasse åt gången.  [12/12]

En kö av förväntansfulla kunder ringlade sig utanför butiksdörrarna. Vid 09-tiden slogs dörrarna upp till det nya Ica Kvantum.

– Jag är oerhört glad över att det här äntligen har blivit av. Det har varit en lång väg hit, med pandemi , lågkonjunktur och avslag på bygglov, men nu är vi här och jag är oerhört lättad. Det var ju extra kul att få se den långa kön med nyfikna kunder utanför butiken innan öppningen. NaijBygg i Smålandsstenar ska ha ett stort tack för arbetet i det här projektet, säger Ica-handlaren Rainer Lorenzen.

Ombyggnationen har skett enligt Ica-koncernens tankar om energioptimering.

– Vi har en ny effektiv kylmaskin och ventilationsanläggning som beräknas ge besparingar på närmare 350 000 kilowattimmar och den energi som blir över använder vi till att producera eget varmvatten. Vi har även nya kyl- och frysdiskar som drivs på koldioxid, säger Rainer Lorenzen.

Kunderna välkomnas in i en butik som präglas av enkelhet och öppenhet.

– Fokus har legat mycket på att bredda i raderna. Vi har byggt ut frukt- och grönsaksavdelningen, där vi bland annat har arbetat med att få in fler hyllsektioner, vilket gör att det blir en större yta på avdelningen samtidigt som det möjliggör för oss att enkelt kunna marknadsföra annonsvaror, säger Rainer Lorenzen.

– Vi har även en ny sektion på kylavdelningen med en dörr på baksidan där personalen går in och fyller på hyllorna från baksidan. Det gör att vi sparar yta ute på butiksgolvet samtidigt som det ergonomiskt sett blir lättare för personalen att sätta varor på plats, säger butikschefen John Westlund.

Även bageriet och delikatessavdelningen har byggts om.

– Värnamo brukar kallas något av en fikastad och vi får ofta beröm av kunderna för våra bakverk. För oss är det här en satsning som ligger i tiden. I och med det nya bageriet har vi numera fem stycken konditorer som bakar sju dagar i veckan. Det är kul att vi satsar på det här sättet. Vi har även byggt om charkavdelningen och har plockat ned en vägg nere i hörnet för att kunna skapa en dialog mellan kunderna och våra kockar, säger Rainer Lorenzen.

Butiken präglas mycket av enkel kommunikation.
– Vi får ofta frågor från kunder om var veckans annonsvaror finns. Därför har vi lagt mycket fokus på att det ska vara lätt att hitta dem med hjälp av tydligt utmärkta skåp där varorna finns. Det handlar om att det ska vara lätt för kiunderna att hitta rätt, säger Rainer Lorenzen.

På utsidan av butiken märks den nya pantavdelningen som ligger öster om butiksentrén.

– Den nya pantmaskinen tar en kasse med flaskor på en och samma gång. Det är en klar förbättring från tidigare när kunderna fick mata en flaska åt gången, säger Rainer Lorenzen.

Reaktionerna på den nya butiken lät inte vänta på sig.

– Vilken härlig butik! Så här ska det vara att gå och handla: lätt att hitta rätt varor och brett i gångarna. Jag är supernöjd, säger en kunderna.

Taggar

Dela