Nyheter

Bengt förverkligar en ungdomsdröm

Nyheter 2 500 arbetstimmar, 40 tum, 1 100 kilo och V8-motor. Det må låta som siffror, men i Bengt Lundströms ögon är det de utmärkande dragen för hans senaste bygge. Nu är han endast smådetaljer från att förverkliga en ungdomsdröm.

Bengt Lundström visar med glädje upp sitt senaste bygge, en Ford GT40.  [1/7]

Ford byggde GT40:n för att besegra Ferrari på Le Mans.  [2/7]

Dess slanka, aerodynamiska former möjliggjorde hastigheter på över 340 kilometer i timmen.  [3/7]

GT i namnet står för Grand Turismo, talet 40 kommer från bilens höjd på 40 tum.  [4/7]

Bränsletankarna är monterade i trösklarna, vilket kräver en atletisk entré in i den spartanska inredningen.  [5/7]

Motorn är en Ford V8 på 302 kubiktum, motsvarande fem liter, på cirka 225 hästkrafter.  [6/7]

Med endast smådetaljer och besiktning kvar, ser Bengt Lundström fram emot att visa upp sin skapelse för omvärlden.  [7/7]

Ford GT40. För den stora majoriteten säger namnkombinationen att det är en bil av något slag. För bil- och motorsportsentusiaster säger bokstäverna och siffrorna något annat:

Under 1960-talet ville Ford bli den främsta tillverkaren inom sportbilsindustrin och konkurrera med Ferrari om titeln. Efter flera försök lyckades biltillverkaren från Detroit 1966 med sitt mål: att vinna 24 timmars-loppet på Le Mans. Bilen som tog Ford till segern heter GT40: GT står för Grand Turismo och talet 40 för bilens höjd på 40 tum, eller 1,02 meter mätt till bilens vindruta enligt reglementet. Med GT40:n vann Ford den anrika biltävlingen fyra år i rad, mellan 1966 och 1969.

Totalt byggdes 132 Ford GT40:s och bilarnas exklusivitet visar sig inte minst ur ett ekonomiskt perspektiv. 2019 såldes en prototyp från 1965 på RM Sotheby´s auktion för 7,65 miljoner dollar (motsvarande drygt 58 miljoner svenska kronor). Men de som vill kan förverkliga drömmen om att äga en egen GT40. I Bengt Lundströms garage återfinns en egentillverkad kopia i silver, ett projekt som efter mer än 30 års tid nu är på väg att slutföras.

– Under 80-talet, efter att jag hade slutat tävla, fick jag kontakt med en kille som hade kontakter i England. Han tog hem ett chassi från England, tillsammans med karossdetaljer, hjulupphängning med mera. 1989 började jag plocka ihop bilen. Den har åkt in och ut genom arbetsplatser, har stått under presenning med mera, säger han.

Efter att Bengt Lundström sålt sin bilanläggning och sitt företag i Värnamo 2019, uppstod möjligheten att färdigställa GT40:n.

– Det senaste året har jag lagt 500 timmar på bilen. Så fort jag har fått en stund över, har jag ägnat tid åt den. Nu står det stilla, eftersom det endast är besiktning och smådetaljer kvar som hägrar. Man vill ju testa bilen ordentligt, så att man vet att den funkar. Jag har provkört den fram och tillbaka på gården, så i det stora hela är det endast besiktning som återstår. Nu väntar jag på våren så att jag kan ut och besiktiga bilen.

Totalt sett har Bengt Lundström lagt motsvarande cirka 2 500 arbetstimmar på att sätta ihop bilen.

– Karossdelarna har jag köpt, men det mesta har jag byggt själv. Jag har en kompis i Strömstad som är specialist på just den här bilmodellen. Han har en maskinhall full med GT40-detaljer, så mycket av det som behövde köpas in fanns redan i Sverige. Det går att köpa en färdig sådan här bil, men jag bygger för att det är så roligt under tiden. Jag har noggrant studerat bilder för att komma så nära en originalbil som möjligt.

Bilen baseras på den första generationens Ford GT40 (mark 1) som kom 1964. Under huven huserar en Ford V8-motor på 302 kubiktum, motsvarande fem liter, på 225 cirka hästkrafter.

– Det här är mer en skojbil, så behöver jag inte så mycket effekt. I och med att bilen totalt väger 1 100 kilo så förstår du att effekten räcker mer än väl till i alla fall. Tanken är att vi ska åka runt i landet och visa upp den på olika bilträffar. Det jag vet är att den kommer att väcka uppmärksamhet.

Taggar

Dela


3 reaktioner på Bengt förverkligar en ungdomsdröm

Lämna ett svar