Bättre trafikmiljö för kollektivtrafiken
Nyheter Tekniska utskottet ska diskutera behovet av nya trafikljus för att underlätta för busstrafiken
Länstrafiken har satt in hybridbussar i stadstrafiken och har dessutom ändrat tidtabeller och infört tre baslinjer. Det innebär, enligt tekniska förvaltningen, att det behöver göras förändringar i trafikmiljön. Därför kommer tekniska utskottet i dag att diskutera om och hur man bör arbeta vidare med frågan. De konstaterar att kollektivtrafiken i Värnamo inte har nyttjas i större utsträckning men man vill se en förändring och då är en anpassad trafikmiljö en av punkterna för detta. I underlaget ligger förslag på trafikljusreglering i tre korsningar:
- Myntgatan-Viadukten-Köpmansgatan
- Viadukten-Halmstadsvägen-Bangårdsgatan
- Doktorgatan-Götavägen
Men innan man kan fatta beslut krävs en trafikutredning för nämnda korsningar för att se vilka konsekvenser det blir för övriga trafikanter.
Behov av trafikljus:
Om det uppstår trafikljusreglerings behov:
- Vilket trafikljussystem behovs
- Vilka bussar bör prioriteras
- Bussarna körs i blandtrafik vilket innebär att konsekvensen varierar för övriga trafikanter. Vilka är konsekvenserna?
Om utredning visar att trafikljusreglering inte är lämpligt att installeras i korsningar:
Finns det något annat vi borde tänka på för att underlätta framkomligheten för stadsbussarnas trafik. Och samtidigt göra det attraktivare för medborgarna att välja åka buss istället för att välja bilen.
Om man ska arbeta vidare med frågan menar tekniska utskottet att kommunstyrelsen ska ge stadsbyggnadsnämnden i uppdrag att genomföra en trafikutredning inför kommande beslut i frågan
Gör det enkelt!
Anpassa bussarnas storlek till antalet passagerare.
Då behöver vi inga trafikljus.
Bättre satsa på bättre kollektivtrafik från våra ytterområden istället för tomma bussar i city.
Tragiskt att politikerna vill gå bakåt i utvecklingen med trafikljus. Om de nu verkligen vill att folk skulle åka kollektivt skulle de införa avgiftsfri kollektivtrafik, det hade blivit billigare än trafikljus.
Likaså är vi en glesbygdskommun med bristande kollektivtrafik till byarna runtomkring. Mindre fokus på bussar inom tätorten och mer fokus på byarna utanför.
Hej jag har förlorat ett ben o åker med parmobil på bussen
Men hallo! Först tar man bort trafikljusen och bygger rondeller överallt för att trafiken ska flyta. Nu ska man gå tillbaka till trafikljus. Vad tänker man med.
Ska DET behövas trafiklysen överhuvudtaget???
Då bussarna kör, ensamarbete med noll resenärer
i…
Och OM, de kör,åker de resenärerna ju egen
Limousine…Men våldsam fart…
För si fartbestämmelserna verkar inte gälla
innerstadens trafikregler…
Ingen verkar ju kunna bötfälla dem, likt andra
företagare…För si boten vill ju ingen betala.
Hur kan man ens fundera på att lägga pengar på detta? Bussarna gapar ofta tomma. De har nog inga problem med att hålla tidtabellen då de ofta kan köra förbi hållplatserna eftersom ingen går av eller på. Låt dem stå och vänta på en lucka i trafiken som alla oss andra.
Man betalar inte gärna 30kr eller vad det är nu för en enkel resa i denna ort, försämrar man ytterligare för folk att ta sig in till stan med egen transport, hur ska ni då få den att leva?
Inse fakta, Värnamo är inte stort nog för en perfekt fungerande kollektivtrafik och det är en väldigt liten ort med mycket landsbygd kring sig.
Vi behöver och är beroende av egna fordon, sabba inte mer för oss, vi måste inte bo här, ha bolag här så vi måste inte lägga våra skatte pengar här.
Vore det inte bättre att se till att flera åker buss i stället?
Lägg pengarna på att subventionera resorna!
Åker sällan buss, men ofta ligger terminalen för att stämpla kortet nere. Så tror det är fler som åker buss än vad statistiken visar.
Hur dum kan man vara? Med trafikljus går det åt lika mycket ström på varje trafikljus som det går åt till att värma en villa. Bilarna står stilla och gasar medan man väntar på grönt. Vad blir det med miljön? Ordna kollektivfiler i stället.