Nyheter

Bangårdsprojekt väcker känslor: ”Helt hopplöst”

Nyheter Ombyggnaden av Värnamo bangård skapar frustration. – Är det verkligen tillåtet att arbeta hela dygnet? Undrar en läsare.

Ombyggnaden av Värnamo bangård går in i slutfasen. Bild: David Alin

Våren 2023 påbörjade Trafikverket ombyggnaden av Värnamo bangård. Arbetet syftar till att öka bangårdens kapacitet och minska störningarna i tågtrafiken. Det minskar även framtida underhållskostnader. En stor del av bangården byts ut och rustas upp, det blir nya spår och växlar, kontaktledningar och signalställverk, nya spår mellan Värnamo och Forsheda. Det byggs även nya signaler på varsin sida av Rydaholm för att avlasta bangården i Alvesta.

– Det är ett omfattande arbete som utförs och vi är snart färdigt. För att färdigställa ombyggnationen behöver vi stoppa tågtrafiken genom Värnamo under några veckor. Inga tåg färdas igenom Värnamo mellan den 20 september och den 18 oktober. Tågen till Forsheda stoppas mellan den 13 september och den 18 oktober. Den 19 oktober kör tågen som vanligt igen. Därefter är det endast mindre arbeten kvar. Allt enligt tidsplanen, berättar Ann-Christin Ekholm, senior projektingenjör på Trafikverket.

Men allt är inte guld och gröna skogar. Häromveckan ringde en läsare som bor i närheten av byggområdet och personen var allt annat än glad.

– De håller på och arbetar hela dygnen. De visar ingen hänsyn och man får inte sova om nätterna. För ett tag sedan fick jag till och med gå och köpa öronproppar för att över huvud taget kunna sova på nätterna. Det är helt hopplöst. Det var illa i början och jag stod ut med det, men nu har det gått över ett år och det har blivit värre. Är det verkligen tillåtet att arbeta hela dygnet?

Vi tog med oss läsarens tankar till Ann-Christin Ekholm, som svarar följande:

För att minimera störningarna för boende och resenärer arbetar vi dygnet runt under avstängningen för att färdigställa upprustningen av bangården. De som bor nära bangården kan uppleva att det bullrar och är stökigt emellanåt. Projektet följer Naturvårdsverkets riktlinjer för buller från byggplatser för att minska de störningar som sker för de som bor nära.


Fakta: Detta görs under avstängningen:

Mark

Cirka 55 000 kubikmeter grävs ut för att anlägga kablar, placera ut plintar, ansluta skåp och mycket mer.

Bana

27 växlar installeras och 12 kilometer räls byts ut.

Elkraft

Cirka 23 kilometer kabel placeras ut, 50 elskåp monters, installation av runt 200 lampor.

Kontaktledning

Monterar 97 kontaktledningsstolpar, 28 kontaktledningsbryggor och upphängning av 13 kilometer kabel.

Signal

Cirka 126 kilometer meter signalkabel placeras ut, installation av 80 signalskåp, montage av 100 signaler och installation av nya ställverk.

Tele

12 kilometer kabel placeras ut, montage av telekiosker, informationstavlor, högtalare, med mera.

Taggar

Dela


2 reaktioner på Bangårdsprojekt väcker känslor: ”Helt hopplöst”

Tågtrafiken är inte stor eller prioriterad i Värnamo för oss resenärer. Denna ombyggnaden är sannolikt genomförd tack vare närheten till flygbasen och att behovet av att snabbt få in stora mängder av resurser vid behov.

Kul de rustar upp banvallen. Synd bara att JLT misskött sina tåg så det aldrig går att åka tåg bara. Skulle gärna vilja pendla 06.30 mot Jönköping, med det har inte gått på ett år nu. JLT sa att tåg var beställt och att de kommer börja rulla i november igen. Men nu har en fågel viskat att de beställt elektriska tåg enbart men de har ingen bana som de går att köra på. Troligtvis två års väntan till.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *