Nyheter

Artiklar i Värnamo.nu blir en bok

Nyheter Inge Bergströms drygt 50 artiklar i Värnamo.nu under Värnamos jubileumsår 2020 kommer att bli en bok.

Inge Bergström, Monica Lembke, Arne Atterling och Ulf Helgesson  [1/4]

Inger Bergström och Monica Lembke är huvudansvariga för boken  [2/4]

Arne Atterling  [3/4]

Ulf Helgesson  [4/4]

Under jubileumsåret 2020 presenterade Värnamo.nu i samarbete med HSGW, Historiska Sällskapet Gamla Wernamo, ett stort antal artiklar med berättelser från förr. Utgångspunkt var bilder ur det rika arkiv som HSGW har. Huvudansvarig från HSGW var Inge Bergström och Per Bunnstad redigerade texten i tidningen..

Man räknar med att boken ska stå klar under 2022. Viss redigering sker av materialet. Ibland tillkommer det exempelvis text och bilder, ibland blir det en minskning.

Inge Bergström och Monica Lembke är från HSGW huvudansvariga för boken men fler finns flera med på olika sätt.

Nedan följer en av de artiklar som presenterades en gång i veckan under 2020. Det går att läsa alla artiklar även i efterhand. Lättast att nå dem är att klicka på taggen Inge Bergström nedan

Vi fortsätter vår serie om stadens 100 år  berättar Inge Bergström i dag om bebyggelse kring Sandgatan.

Dessa bilder från åren före och efter 1930 beskriver både början och slutet på Värnamo. Den visar den norra stadsgränsen, som länge låg strax norr om nuvarande Sandgatan.

Sandgatan är den gata som går till Finnvedsvallen. På den norra sidan av denna gata fanns länge endast en husrad, kvarteret fick därför namnet Långa Raden.

• Gick en järnväg
Parallellt med Sandgatan, bakom husen, gick en smalspårig järnväg till Ljusseveka Tegelbruk. På denna järnväg transporterades brukets tegel till en omlastningsplats vid järnvägens lastkaj. Spåret korsade landsvägen till Jönköping ungefär vid stadsgränsen. Det fanns endast skyltar som talade om korsande järnvägstrafik, inga övriga signaler eller bommar. Vagnarna drogs av ett motordrivet lok. Denna järnväg byggdes troligen redan på 1910-talet.

För järnvägsspåret bildades en egen fastighet som fick namnet Hästbanan nr 2. Detta antyder att vagnarna ursprungligen drogs av hästar uppför den långa backen. Järnvägen korsade Lagan, där den var som smalast. Järnvägen följde därefter Lagan på dess östra sida upp till tegelbruket.

• Västhorja
Den dåvarande stadsgränsen gick i ägogränsen mellan Västhorja Norregård och Västhorja Lillegård. Gränsen följde järnvägen ner till Lagan. Lagan var därifrån och söderut gräns. Området norr om stadsgränsen tillhörde landskommunen. Det var inte helt obebyggt, det fanns en hel del bostadshus både utefter Jönköpingsvägen och längre ner mot ån. Längst ner låg ett trädgårdsmästeri och Ljusseveka kvarn. Kvarnen var i drift fram till dess att den nya elektriska kvarnen bredvid Gummifabriken startade 1928. Det gick en separat väg ner till bebyggelsen och kvarnen från Jönköpingsvägen.

Huset till vänster på bilden hade namnet Rosendala. Rosendala var från början namnet på en betydligt större tomt, som sträckte sig omkring 150 m österut. Bostadshuset har en ovanlig historia. Det byggdes ursprungligen av Svenska Medicinalväxtföreningen som bostad åt föreståndaren för föreningens bärtorkeri. Inflyttningen i bostaden skedde 1917.

Mer om Rosendala och Bärtorkeriet vid ett senare tillfälle.

Fotnot: Under jubileumsåret 2020 presenterar 10-årsjubilerande Värnamo.nu i samarbete med HSGW ett stort antal artiklar med berättelser från förr. Utgångspunkt är bilder ur det rika arkiv som HSGW har.

Taggar

Dela


Lämna ett svar