Är det fler saker vi behöver veta?
Nyheter Det undrade Jörgen Skärin (MP) som ställde en interpellation till tekniska utskottets ordförande under fullmäktigekvällen, angående affärerna kring arbeten vid Värnamo golfklubb.
I revisionsrapporten redogörs fyra punkter med brister i verksamheten som utskottet har politiskt ansvar för. Jörgen Skärin (MP) undrar hur presidiet kommer att göra för att dessa fyra punkter ska åtgärdas och följas upp.
– Hur ska förvaltningens politiska ledning upprätta förtroende till medborgarna när tekniska utskottet är ansvariga och beslutande organ? Jag undrar också om det finns det fler fall som behöver komma upp, är det några fler saker som vi behöver veta? Undrar Jörgen Skärin (MP) och Gottlieb Granberg (M) går upp i fullmäktiges talarstol.
– Tack för interpellationen Jörgen, det är många som undrar. Jag vill börja med att ställa mig bakom externrapporten som är gjord. Det är dock lika viktigt att titta på sådant som visar på avvikelser. Rapporten visar inte avvikelser kopplade till beslutsfattning. Vad kommer ni att göra i presidiet? Jo, svaret är att det antogs en handlingsplan för dessa fyra punkter. Handlingsplanen ska redovisas senast sista november. Finns det fler punkter? Vi har koll på det här, men vad som belastar kommunens budget är mer komplex än så. Exempelvis så är Bredaryds IK är stort behov av nya omklädningsrum, där det saknas medel i budget. Det kommer att behövas paviljonger i samband med skolans renovering. Det finns inga pengar till omklädningsrum, men kan det vara så att idrottsklubben kan köpa dessa senare, när skolan inte behöver dem längre? Det är något som vi kan ta upp det här. Hur ska förvaltningens politiska ledning upprätta förtroende till medborgarna? Jag tror att det är hur vi politiker och tjänstepersoner pratar om verksamheten och hur vi arbetar, ha bra på fötterna och inte spekulera, inte dölja men samtidigt inte döma. Jag ser det hellre så att vi är ifrågasatta, och det kan vi behöva bli i bland. När bristerna kommer fram kommer vi stärkta ur det här. Det finns förbättringspotential i detta. Jag tar ansvar för utskottet, vi har sett en positiv utveckling inom utskottets ansvarsområdet, både inom förvaltning och utskott som handlar om styrning, detta tar jag ansvar för som ordförande. Den sista och den viktigaste saken är att medarbetare är kommuns viktigaste tillgång. De generella reglerna gäller fortfarande och jag tror att medarbetarna utför sina arbeten på ett proffsigt sätt, säger Gottlieb Granberg (M).
– Det blev en lösning att få en möjlig väg att hjälpa golfklubben utifrån fritidsförvaltningen skulle utveckla staden. Däremot tog beslut i kommunstyrelsen att man inte ger medlen. Nu framgår det att man kan hjälpa föreningar och förvaltningschefen har uttryckt det här för att hjälpa, det är vår policy och vi ska bidra till föreningar ska utvecklas. Kände du till det här? undrar Jörgen Skärin (MP).
– Jag hänvisar igen till revisionsrapporten. Den visar om det skett något fel. Du hade dock något fel – Vi har ingen motsättning till avslaget till bidraget. Det hade varit bra att haft en externrevision och jag tillhör inte tekniska förvaltningen, jag är folkvald och sitter i tekniska utskottet, säger Gottlieb Granberg (M) och fortsätter att revisionen är gjord och den ska följas upp.
Azra Muranovic (S) ger sig in i debatten;
– Du pratade om den här paviljongen som kunde säljas/lånas ut till Bredaryds idrottsförening. Det är okej att göra det så länge utskottet har meddelat detsamma. Det visar sig också enligt revisionens rapport att det var inte kostnadsrapporterat och vi inte visste om det. Vi har fattat ett beslut som var ett nej, och ändå var vi vid golfklubben och grävde. Hur hamnade vi där även att vi politiker sagt nej, undrar Azra Muranovic (S).
– Jag slant på frågan. Vi kände inte till det här och sånt här måste vi få reda på, säger Gottlieb Granberg (M).
– Det måste inte bara bli en skärpning. Vi har ställt oss bakom tjänstemännens förfarande. Vi talar om tillit och vi måste kunna lita på varandra i organisationen, kontrar Azra Muranovic (S).
– Man kan se vid olika protokoll att inga medel ska betalas ut. Jag kan inte säga om det finns fler, jag hoppas verkligen inte det. Över 200 anställda är det svårt kanske att ta del av olika policys och regler. Information och löpande information är viktig. Hur vet man att anställd tagit del av informationen om man inte har koll på den som har ansvaret. Den anställde har sitt ansvar. Tjänsteman självklart, Nämndledamöter självklart. Politiker självklart. Vem bär ansvaret? undrar Bo Svedberg (S).
– Hur håller det på att rättas till? Katja Ganekind (SD).
– Vi har godkänt den här handlingsplan som kommer att bli en offentlig handling. Vi kommer att bli betydligt bättre efter det här och vi kommer att vara ett bra exempel framöver, svarar Gottlieb Granberg (M).
– Jag har en ordningsfråga. Jag tycker det är bra med interpellationer, men när vi skriver interpellationen så måste vi vara tydliga med vad den innehåller, påpekar Mikael Karlsson (C) från presidiet.
– När det här uppdagades så var det så att vår kommundirektör skrev ett antal frågor innan det blev en revisionsrapport. De finns på riktigt, där man faktiskt gav ett tydligt besked från kommunledningen, vad som skulle tas fram och så vidare. Vid sidan om den här revisionsrapporten förutsätter man att alla ska veta. Många har inte en aning om vad det handlar om, utan vet det som man läst i media. Vi beställde en extern revision för detta specifika ärende och man har haft dialog med våra folkvalda revisor. Handlingarna finns offentliga och så slipper vi spekulera i de handlingar som finns. Bra att du säger det här Mikael, här finns papper på det mesta och vår kommundirektör har sett till att man ställt ett antal frågor till förvaltningen där man har även angett vilka förändringar som ska göras. Vi politiker har bestämt hur man ska anmäla bisyssla, eller när/om man lånar grejer. Det är bra att man påminner folk att det finns ett regelverk för det och att det är regelverket som gäller, avrundar Hans-Göran Johansson (C) debatten.
Kommunfullmäktige beslutade att godkänna svaret på interpellationen.