Nyheter

Ändrade bärighetsklasser på kommunala gator och vägar skapar oro

Nyheter Ändrade bärighetsklasser på kommunala gator och vägar skapar oro bland kommuninvånare. – Det kommer att ge större påfrestningar på beläggningar och underlagen i gatorna, menar en läsare till Värnamo.nu.

Värnamo kommun har reviderat bärighetsklassen. Alla kommunala vägar har bärighetsklassen BK1, förutom Åbron som har BK2. Bild: David Alin   [1/1]

Under sommaren fick vi ett tips från en läsare. Läsaren hade hört rykten om att Åbron skulle ha fått en ny viktklassicifering, vilket betyder att tung trafik ej längre skulle vara tillåten på bron. Vi bestämde oss för att ta kontakt med Värnamo kommun i frågan.

Detta stämmer inte. Åbron är bärighetsklassad som BK2 (Max 51,4 tons bruttovikt. Beroende på fordonets axelavstånd och axeltryck kan tillåten bruttovikt vara lägre), vilket den har varit under lång tid. Nytt är dock att Trafikverket för ett par år sedan reviderade samtliga bärighetsklasser på icke-statliga vägar. Det innebar att allt kommunalt vägnät som tidigare varit BK1 blev nedklassat till BK2, enbart på grund av ny standard. Detta har nu åtgärdats genom att Värnamo kommun tagit fram nya föreskrifter som återställt klassningen av de kommunala vägnätet till BK1, dock med undantag för just Åbron som förblir BK2 likt den varit under lång tid, skriver Martin Eriksson, avdelningschef på gata/park, i ett mejl till redaktionen.

Vi tar med oss Martin Erikssons svar till läsaren, som kommenterar det hela på följande sätt:

Efter en kontroll med Transportstyrelsen så har Martin delvis rätt. De olika bärighetsklasserna ändrades 2018 när BK4 lades till. BK1 som är den allmänna höjdes från 16 ton boggitryck till 19 ton och därför blev alla kommunala gator kallade BK2 och därigenom bibehölls boggitrycken 16 ton men sänktes i totalvikt och detta har inte Värnamo kommun hanterat förrän nu i februari 2024, det vill säga sex år senare. I och med att de nu klassat alla gator till BK1 förutom Åbron så har de återställt benämningen men också höjt tillåten vikt på boggitrycken med tre ton, vilket kommer att ge större påfrestningar på beläggningar och underlagen I gatorna. Även totalvikten på ekipagen är höjd från 51,4 till 64 ton för lastbil + släp. Lite virrigt när de olika klasserna inte tycks behöva skyltas inom tätort. Det är upp till varje chaufför att veta, enligt Transportstyrelsen, menar läsaren.


Bärighetsklass (BK) är den klassificering som används för att gradera bärighet. Hur tunga fordon en bro eller en väg i det allmänna vägnätet får belastas med. Enskilda vägar är inte klassificerade utan regleras med lokala bestämmelser.

BK1 Max 64 tons bruttovikt tillåts. Beroende på fordonets axelavstånd och axeltryck kan tillåten bruttovikt vara lägre.

BK2 Max 51,4 tons bruttovikt. Beroende på fordonets axelavstånd och axeltryck kan tillåten bruttovikt vara lägre.

BK3 Max 37,5 tons bruttovikt. Beroende på fordonets axelavstånd och axeltryck kan tillåten bruttovikt vara lägre.

BK4 Max 74 tons bruttovikt med oförändrade krav på axeltryck jämfört med BK1, men beroende på fordonets axelavstånd kan tillåten bruttovikt vara lägre.

Taggar

Dela


2 reaktioner på Ändrade bärighetsklasser på kommunala gator och vägar skapar oro

Blir nog inga problem. Det sägs att det ska gälla genomfartstrafik förbjudet från Kvantumrondellen till Mekonomenrondellen för tung trafik. Även på Gröndalsleden ska genomfartstrafik vara förbjuden för tung trafik, då möjligheten är väldigt bra att leda trafiken runt Värnamo stad för tung trafik via Ljusseveckaleden.

Vad gäller Åbron så kanske det inte är något problem med bärighetsklass, om nya trafikplanen stänger av denna helt för biltrafik.
Då kommer följdfrågan hur länge ”Gröna bron” på Lagastigen håller. När gjordes någon besiktning och bärighetskontroll på denna bro?
Det kanske snart är tillbaka för Värnamo som vadstället över Lagan.

Lämna ett svar