Andelen laddbara bilar minskar i kommunen
Nyheter Elbilar och laddhybrider har ökat i försäljning de senaste åren, men under tredje kvartalet minskade de laddbara bilarnas andel av nyregistreringarna i Värnamo kommun. Och då har effekten av den slopade elbilsbonusen inte gett fullt utslag ännu.
Under tredje kvartalet 2023 var 60 procent av alla nyregistrerade personbilar i Värnamo laddbara (sammanlagt registrerades 297 nya bilar). Merparten av de laddbara bilarna var rena elbilar (36 procent av alla).
Fossildrivna bilar utgjorde 40 procent av nyregistreringarna (då räknar vi även elhybrider som fossilbilar).
De senaste åren har vi sett en kraftig ökning i försäljning av laddbilar i Sverige. Den här utvecklingen kulminerade under slutet av år 2022 då så många som hela 74 procent av alla nyregistrerade bilar var laddbara.
I Värnamo var andelen laddbara bilar under tredje kvartalet också lägre än under andra kvartalet 2023 då rekordet hittills noterades (63 procent).
I november förra året slopade regeringen med kort varsel elbilsbonusen. Men på grund av långa leveranstider är de bilar som registreras i dag i huvudsak sådana som såldes redan före den avskaffade bonusen. Effekten av regeländringen syns inte fullt ut ännu.
– Vi räknar med en 50 procents nedgång på försäljningen totalt och det som faller mest är elbilar. De som fortsätter köpa nya elbilar är premiumkunder och företag. Vi ser en ökning i efterfrågan på effektiva bensinmotorer, men många väljer att inte köpa alls. Det här gör att snittåldern på fordonsparken ökar, säger Mattias Bergman, som är vd för Mobility Sweden.
Mobility Sweden skrev i somras ner sin prognos för helåret och tror nu att 35 procent snarare än 40 procent av alla nyregistrerade bilar år 2023 kommer vara eldrivna. Det motsvarar en sänkning från 106 000 till 93 000 elbilar.
En annan trend är att laddhybriderna är på fortsatt nedgång. I Värnamo registrerades det under det senaste kvartalet 106 elbilar och 72 laddhybrider.
I hela landet var 60 procent av alla nya bilar laddbara under tredje kvartalet. Det är framför allt Stockholms län som drar upp snittet, vilket till stor del förklaras av att många leasingföretag har sitt säte i länet. I Jönköpings län var 45 procent av nyregistrerade bilar laddbara.
Källa: Newsworthy
Jag väntar med att byta bil tills det känns mera säkert. Tekniken är långt från mogen och inte standardiserad. Sedan ska priserna ner, tillverkningskostnad för en elbil är mycket lägre än fossilbil.