Alin: En bubblande kärlek
Nyheter I dag är det alla hjärtans dag. Det uppmärksammar David på redaktionen med att att hylla en folkkär bil.
Folkvagnen. En minst sagt annorlunda biltyp med en sällan skådad historia.
Idén om en folkvagn går långt tillbaka i tiden, till idéer förverkligade redan under 1910-talet, av framför allt Henry Ford. Framgången med T-Forden lockade andra konstruktörer och 1925 skapades ett koncept om en folkbil av Béla Barényi. Tatraverken i Tjeckoslovakien tog fram en liknande konstruktion i sin Tatra 97, men det var tysken Ferdinand Porsche som banade väg för den riktiga folkvagnen: Volkswagen Typ 1. 1934 fick han i uppdrag av tyska staten att konstruera en bil för det tyska folket. Porsche lade stor vikt vid att bilen skulle vara en pålitlig bruksbil, lätt att hantera och vara en förhållandevis lätt konstruktion. 1935 rullade den första prototypen ut på vägarna och tre år senare, 1938, såg Bubblan världen för den allra första gången.
Den 15 juli 1948 rullade de fyra första ”Folkorna” ut på de svenska vägarna. Under 1950-talet spreds Ferdinand Porsches tankar om en lättillgänglig bil för folket som en löpeld över jordklotet och 1955 rullade den miljonte bubblan av produktionsbandet i Wolfsburg. Under det glada 60-talet blev bubblan populär bland hippies och sågs som en symbol för fredsrörelsen, men den skördade även stora framgångar på bioduken. I slutet av samma årtionde ville Disney göra en film om en bil med eget liv. Valet föll på en Volkswagen med sollucka av 1963 års modell. Med en pärlvit lack, en blåvitröd rand över hela bilen, tävlingsnummer 53 på huv och dörrar och registreringsskylten OFP 857 såg Disneykaraktären ”Herbie” dagens ljus. I filmen ”Gasen i botten, Herbie!” charmade den pärlvita bubblan en hel värld: i USA blev den årets mest inkomstbringande film efter ”Butch Cassidy och Sundance Kid”. Hela min uppväxt präglades av kärleksbubblan och när jag som 25-åring fick fatt i en identisk replika av filmbilen i skala 1/18 visste inte glädjen mina gränser.
Folkvagnen lade världen för sina fötter och kom att bli en av världens mest sålda bilar. Den 30 juli 2003 rullade den allra sista bubblan av produktionsbandet. Totalt tillverkades det 21 429 490 exemplar över hela världen. Vad är det då som har gjort att den kurviga småbilen har charmat så många människor över världen? För mig måste det vara enkelheten, det karaktäristiska ljudet från boxermotorn och utseendet. Man skiner upp som en sol när man ser en bubbla på vägarna. För mig är det en stor symbol för min barndom, både från ”Herbie”-filmerna men inte minst från ”Lotta på Bråkmakargatan” vars familj körde runt i en folkvagns-cabriolet.
En av mina stora drömmar är att äga en riktig bubbla. Helst av allt ”H2”, en av få kvarvarande originalbilar som användes vid racingscenerna i den första ”Herbie”-filmen. Bestyckad med en Porschemotor ska den enligt uppgifter ha gjort 185 kilometer i timmen (!) på Willow Springs raksträckor.
– Jag glömmer aldrig när jag lånade med mig en av de trimmade bilarna hem från inspelningen. Vid ett rödljus stod en Corvette och utmanade mig på streetrace. Föraren var helt stum när jag lämnade honom bland avgaserna, berättar skådespelaren Dean Jones i dokumentärfilmen ”Den kärleksfulla bubblan”.
Långt efter inspelningarna hamnade ”H2” hos Herbiefantasten Greg Carr. Han behöll och restaurerade bilen tillbaka till toppskick. Numera återfinns den pärlvita ikonen på Terry’s Beetle Services i London. Drömmen om att äga H2 kanske aldrig blir sann, men någon gång ska jag ta mig till den engelska storstaden och få se barndomsdrömmen med mina egna ögon. En sak som däremot är säker är att jag ska ha ägt en kärleksbubbla innan jag lämnar jordelivet.
Tack för mig.