Åkte eldriven rullbräda – åtalas för olovlig körning
Nyheter En man i 20-årsåldern hemmahörande i Värnamo åtalas nu för att ha framfört ett fordon utan lov samt att fordonet inte var registrerat som det borde. Fordonet? En eldriven rullbräda.
Den engelska termen är longboard och är även det som fordonet benämns i vardagligt tal. Enligt stämningsansökan så ska ynglingen ha framfört longboarden i Värnamo i början av sommaren utan att ha rätt till det. Brädan klassas nämligen som moped klass 1.
Bland bevisningen finns bland annat fotografier och skärmbilder för att bevisa att den tilltalade beställt elfordonet från tillverkaren samt att det på tillverkarens hemsida, och av recensioner, framgår att elfordonet har en maxhastighet överstigande 25 kilometer per timme.
Mannen åtalas nu för brott mot lagen om fordons registrering och användning samt olovlig körning. Han vidgår händelseförloppet men förnekar brott.
Genrebild. Foto: Henrik Skoglund
Välkommen till Värnamo! Detta handlar om väl vald resursfördelning. Man plockar in en yngre man för innehav av en motoriserad leksak, en skateboard som ej är avsedd för diverse trick och konståkningar utan för åkning rakt fram det vill säga en s¨kalald longboard. Man väljer att fälla i stället för att fria: Polisen håller två förhör på flera timmar, rättegång sker sedan utan delgivning och utan att svarade kallas, ett helt felaktigt förfarande vilket gör att ärendet till föremål för en JO-anmälan vilket kommer kräva ännu mer resurser i anspråk.
En teknisk förklaring till polisens bevisföring med skärmdumpar från hemsida. Denna longboarden är vad man skulle kalla en viktkompenserad modell och har något starkare motorer och effekttåligare motorer så den även klarar av en vuxen i uppförsbacke utan att lindningarna i motorerna bränns upp av det högre motståndet. Därav har återförsäljaren angivet att motorerna har ett högre wattal.
Personer som har någon form av teknisk kunskap förstår att man inte kan få ut mer effekt än vad batteri och styrenhet kan leverera, det vill säga dessa longboard ger inte på hjulen den effekt som är den angivna effekttålighet på motorerna. Longboarden har inte använts som ett bus- eller lekfordon utan som ett fortskaffningsmedel mellan hem och arbetsplats, detta eftersom den lätt kunde tas med in och inte bli stulen som skotern blev.
Polisförhör har skett två gånger. Brottet är inte fortkörning utan innehav och framförande av fordon som kan teoretisk gå fortare än 20 kilometer i timmen men högre hastigheter än 20 är en praktisk omöjlighet för de flesta med någon form av självbevarelsedrift. Att åka fortare stående balanserande utan något att hålla sig vid inbromsning eller plötsligt stopp i högre hastighet än att man kan hoppa av i springfart på grusiga håliga gator, är förenligt med personskador.
Jag tänker att utvecklingen till grönare klimattänk hamnar efter när lagar och liknade inte hänger med.
Dessa personliga eldrivna personliga fordon som många har börjat använda fram och tillbaka från jobb med mera, uppelever jag personlig att visst man får se över hur det ser ut men det är nog dags att se över all struktur för detta istället för att skapa lagar för att hindra folk till klimatsmartare lösningar.
Vi ser hur den utveckling dessa med mer och mer säkerhet och dessa fordon kommer nog inte att försvinna.
Så med det sagt hoppas jag på att detta ej leder till en fällande dom utan faktist leder till att man går igenom dessa personliga fordon.
Kan vara så att man behöver se över hela trafiknätet för att hänga med i utvecklingen och tänka på hållbar grönare sätt att transportera sig.
Hade någon frågat mig om att vara med att se över detta samt starta någon form av förarprov eller körkort för dessa fordon samt försäkringar, så hade jag gärna varit med att se över allt sådant här i en grupp.
För vi måste tänka realistiskt istället för att tro att dessa fordon kommer att försvinna:
Historia visar att vissa förbud är inte bra utan att man där emot behöver tänka hur framtiden ska se ut.
Med detta sagt så får vi hoppas att detta leder till något gott och då menar jag inte att straffa någon som är ung och precis har kommit in i åldern att köra bil och hindra att denne får att få en framtid där många jobb kräver körkort.
Så detta är till politiker och andra som jobbar med detta. Se lösningar, inte problem.
Hej, jag är killen som blev stoppad av polisen, och detta var min första interaktion med dem. Jag tror att jag kunde ha fått en varning istället för att få två böter. Min skoter och elcykel blev stulna, och det var också bedrägeri inblandat med en bil, skoter och cykel. Polisen sökte i två veckor men tog inte fallen på allvar, trots att föremålen var dyra. De visste till och med var killen som stal bilen befann sig, men eftersom han var en del av ett gäng vägrade de att arrestera honom. Till slut fick vi en fortkörningsbot från Tyskland.
När jag blev stoppad var poliserna extremt otrevliga – de stoppade mig inte för fortkörning, utan enbart på grund av hur min longboard (större skateboard) såg ut. Jag blev förhörd i nästan fem timmar och åtalades för två brott, vilket resulterade i böter på totalt cirka 6.000 kronor. För att göra saken värre, blev jag inte ens informerad om när rättegången var, så jag kunde inte skaffa en försvarare. Biltjuven lyckades sedan fly Europa, och under tiden har polisen helt gett upp försöken att återfå min stulna bil.
Jag försöker inte spela offer här, men jag kan inte låta bli att känna att detta togs mer seriöst än nödvändigt, möjligen för att jag bara har varit i Sverige i fyra år. Jag får köra den i Kroatien, men när jag kom till Sverige såg jag att alla skotrar gick snabbare än 20 kilometer i timmen, så man kan ju tro att denna bräda inte skulle vara olaglig. Jag är bara 19 år och lär mig fortfarande.
Fattade direkt i artikeln att det måste ha varit riktigt dåligal poliser i detta fall. Önskar dig lycka till i detta, acceptera det inte och kämpa för vad som är rättvist.
”När jag kom till Sverige såg jag att alla skotrar gick snabbare än 20 kilometer i timmen”
Nej, alla elskotrar går inte för fort.
Det är din skyldighet att känna till vad lagen säger och vilka licenser, körkort, försäkringar du måste ha för att framföra ditt fordon/färdmedel.
En elskoter som går fortare än 20 kilometer i timmen räknas som moped och beroende på motorstyrka och maxfart kan den även anses vara motorcykel.
Att du får köra din longboard i Kroatien är oväsentligt. Det går ju inte att köra bil i 250 kilometer i timmen och hävda att man faktiskt får göra det på vissa tyska motorvägar.
Polisen borde fokusera mera på större brott men istället så straffar de folket för sina hobbys, vilket leder till att de blir onöjda med polisen och tappar förtroendet för dem, det är ännu värre att polisen gör så här i en småstad som inte har så mycket nöje i sig.
Själv har jag åkt longboard sedan 2015 och bara på nyligen har polisen börjat bry sig om sådana småsaker.
Dessutom är alla elsparkcyklar i Värnamo olagliga då de är över 250 watt men fortfarande finns de överallt och de är helt okej att åka! Väldigt löjligt agerande av polisen att ta en 19-årig på en ellongboard för olovlig körning istället för att göra viktigare grejer.
Hela grejen är urlöjlig. När sexåringar får köra en elsparkcykel utan något som helst trafikvett så undrar man vad problemet är med en rullbräda. Det är bättre att snuten lägger krut på väsentligare saker än småskit. Men allt handlar om statistik så att de visar att de gör något?
Tiers elskotrar i Värnamo är olagliga på grund av effekten och det vet företaget samt även ansvariga i kommunen. Tier har i Remissvar till infrastrukturdepartementet DnrI2021/02587 därför inkommit med följande:
”Vi ser positivt på att Transportstyrelsen skyndsamt vill ta bort begränsningen på 250 watt av motoreffekt på icke-självbalanserade cyklar utan tramp- eller vevanordning. Vi delar Transportstyrelsens slutsatser om att det bör ske främst av trafiksäkerhetsskäl, vilket är samstämmigt med den evidens som finns på området, men även för att harmonisera med EU:s befintliga regelverk.
Enligt lagen: Om elsparkcykeln går snabbare än 20 kilometer i timmen eller har en högre kontinuerlig märkeffekt än 250 watt klassas den inte längre som en cykel och kan inte köras efter cykelregler. Det som ligger närmast tillhands är att elsparkcykeln klassas som moped, med andra krav och förutsättningar för att få brukas i trafik.
Prejudikat allt som går att köra för fort med är grund för åtal. Audi- och Teslabilar går för fort.
Det var bättre förr.
Allt har gått för långt.
Vad är detta? Ett stort skämt.
Det måste ha varit ” gröngölingar”. Vissa saker kan man faktiskt välja att inte se även om man är polis. Det är sådana här exempel som gör att folk i allmänhet inte hyser så stort förtroende för polisen. Man hade kunnat stanna killen, förklarat situationen och på så sätt ge killen en chans. Det här var dumt, bara dumt.
Nu har ju inte Uffe någon aning om vad och hur det hela gick till. Det kan ha varit så att polisen varnat vederbörande tidigare. Eventuellt börjat med tillrättande, varvid personen väljer att ifrågasätta huruvida polisen hade rätt eller fel. Vilket personen nu får reda på vad som gäller, vilket fler borde få veta, eftersom det många gånger framförs helt livsfarligt.
Obs för elcykel gäller max 20 kilometer i timmen och max märk effekt 250 watt, annars är det 20-pluskilometer samt över effekt 250 watt. Då skall den vara typgodkänd som moped klass 2 alternativt 1 samt försäkrad fast om ej typgodkänd och överstiger kraven som elcykel så är det alltid olovlig körning om fordonet framförs på andra ställen än inhägnad plats.
Nu har ju inte Owe någon aning om vad som faktiskt hänt. Den åtalade killen fick aldrig någon tidigare varning utan var istället direkt upplockat och fick sin bräda beslagtagen, helt korkat att lägga så många resurser på detta.
Killen var också stoppad för att brädan såg ut att vara snabb, och därifrån började utredningen. Han fick ingen fortkörningsbat heller då de aldrig såg honom köra alldeles för fort och använda det som en anledning.
Noteras bör att grabben inte åkt dit för fortkörning utan för innehav av åkbräda med möjlighet till högre hastighet än 25 kilometer i timmen. När brottet begicks var det brädan framförd tillsammans med gående kompisar det vill säga i gånghastighet. I det här fallet blev det en mycket kostsam dom eftersom det var en grabb med fast arbete och dagsboten därför blev hög, samt att teori och övningskörningen nu får skjutas upp till nästa sommar. Noteras bör att de flesta sålda elcyklar har möjlighet till en hastighet som överskrider 25 vilket gör innehav och brukande av dessa olaglig. Värnamo stads gröna elskotrar har även de starkare motor än tillåtet vilket gör dem ej tillåtna att använda och till ett lämpligt byte för nitiska poliser och rättssystemet att lägga resurser och fokus på.
Man ska sätta dit de tunga kriminella
Det ser bra ut i uppklarande statistiken
Barnsligt av polisen
Ööh, de elcyklar jag kört klarar inte mer än 25 kilometer i timmen på bara elmotorn. Har hyrt elscooters, de gör strax över 20 kilometer i timmen och när de kommer upp i över 25 kilometer i timmen nerför så bromsar de. Att man med en cykel som har el kan trampa och komma över 25 kilometer i timmen gör den inte olaglig, men elen driver inte längre när du trampar på så. Vet ej vad de i Värnamo är för sort, men det låter konstigt.
Kan ej reglerna helt, men kan det vara så att det finns flera parametrar som måste kicka in för att klassa som moped klass 1? Har för mig jag har sett det.
Har också svårt att tro att farbror blå ser en Nisse på bräda på kanske 20-30 meters håll, ser att det är en olaglig bräda och klipper till, just som han då framförde den i gångfart. Låter som att de haft koll på honom ett tag och kanske även sagt till om någon situation.
Så jobbar flera av de jag känner.
För ett år sedan blev min älskade elscooter stulen i Köping. Jag gjorde det som en laglydig medborgare ska och anmälde direkt till polisen. Samma natt, när mörkret fortfarande låg tätt över staden, åkte polisbilen förbi mig – jag var där, desperat efter rättvisa. Jag förklarade vad som hade hänt och vad fick jag? Ett halvhjärtat löfte om att ”försöka” hitta den. Men tro mig, de tog det inte på allvar för fem öre! Ingen utredning, ingen press, inget! Men nu, när det kommer till såna här fall, då jäklar tar de det på blodigt allvar. De skriver till och med om det i nyheterna som om det vore en jättegrej! Är detta ett skämt? Det här är bara rent och skärt struntprat!
#FreePetar
Polisen är så desperat att förstöra en persons lycka.
Polisen stannar ungar med leksaker och straffar den men när det kommer till grövre brott som bedrägeri så låtsas de som det inte finns. Jag hade anmält två bedrägerier för totalt 6 500 kronor. Polisen hade information om bedragaren samt tydligt bevis, men lade ner anmälan inom en vecka utan att ha hjälpt mig!