Nyheter

Äggstra bra försäljning

Nyheter Nathalie Jarl på Citygross i Värnamo är en av dem som förväntar sig stor anstormning inför påsk.

Nathalie Jarl räknar med god äggförsäljning  [1/3]

I butiken har man laddat upp inför påskhelgen  [2/3]

Godisägg hörs också påsken till  [3/3]

– Vi har intrycket mattraditioner hemma hos mig då min mamma kommer från Grekland, säger Nathalie.
Bland ungdomar är kanske inte heller påsken den riktigt stora mathelgen:
– Men choklad blir det lite extra av, säger Nathalie.

Hon och hennes kollegor har ”bullat upp” med ägg, godis och mycket annat som hör påsken till.

Eftersom påsken är tidig i år och vintern inte släppt sitt grepp blir det nog inte som annars så ofta kring påsken, en helg med mycket grillat. Det blir nog mer traditionell påskmat och extra stor försäljning
• 150 ton ägg under påskveckan
Försäljningen av ägg ökar med cirka 90 % under påskveckan jämfört med en vanlig vecka. Under påskveckan förra året sålde City Gross i landet som helhet 140 ton ägg och i år väntas försäljningen uppgå till cirka 150 ton, motsvarande närmare 2,5 miljoner ägg.

Även sill, lamm, lax, påskmust och godis återfinns i många kundkorgar inför påsk. Försäljningen av livsmedel att grilla och färska primörer ökar också. Totalt ökar försäljningen av mat med närmare 20 % under påskveckan.
– Påsken är en mathelg och vi räknar med att det kommer att bli full fart i butiken. Vi har laddat upp med traditionell påskmat och godsaker att fylla äggen med men även med färska primörer och butiksstyckat kött för de som planerar för grillpremiär, säger Patrik Andersson, butikschef på City Gross i Värnamo.

City Gross har listat de populäraste produktgrupperna som hör påsken till och hur trenderna ser ut för dessa:

Sill
När det gäller sill är svenskarna traditionella och föredrar löksill, inlagd sill och senapssill. Trots att många nya sorter tillkommit är det fortsatt klassikerna som gäller. Under påskveckan ökar försäljningen av sill med 400–500 % i förhållande till en vanlig vecka.

Ägg
Försäljningen av ägg ökar med cirka 90 % under påskveckan jämfört med en vanlig vecka. Under påskveckan förra året sålde City Gross 140 ton ägg och i år väntas försäljningen uppgå till cirka 150 ton.

Lamm
Lamm har i Sverige blivit allt trendigare under de senaste två till tre åren. Även under påsk, när det traditionellt varit vanligt med lamm, har efterfrågan ökat.

Lax
Försäljningen av gravad- och varmrökt lax ökar under påsk likt undra andra högtider. Försäljningen av dessa helgfavoriter ökar mellan 600–700 % jämfört med en vanlig vecka.

Påskmust
Påskmust är en given dryck vid påsk. En tydlig trend när det gäller påskmust är att allt fler köper lagrad påskmust i glasflaskor, exempelvis ekfatslagrad. Försäljning av lightdrycker ökar generellt vilket även visar sig när det gäller påskmust.

Öl
Den alkoholfria trenden ökar och försäljningen av alkoholfri öl har ökat kraftigt. Intresset för folköl från lokala mikrobryggerier är fortsatt stort vilket också märks under påskveckan.

Godis
Det klassiska påskägget fylls fortfarande oftast av lösgodis. Även choklad får en ökad försäljning under påsk. Chokladintresset är fortsatt starkt och de senaste 15 åren har choklad en indexökning på 135,2 vilket kan jämföras med totalmarknaden för konfektyr som är 114,8. Just nu är det premiumchoklad och högkvalitativa sorter som ökar mest.

Grillat
Förutom traditionell påskmat säljer kött, grönsaker och andra vegetariska alternativ till grillen ofta bra under påsk, speciellt om vädret är fint.

Taggar

Dela


Lämna ett svar