Nyheter

15-åring misstänkt för grov olovlig körning

Nyheter Under söndagsförmiddagen stoppade polisen en 15-åring med sin A-traktor utanför Bor

En 15-åring pojke blev av med sin A-traktor sedan han kört för fort under söndagsförmiddagen då polisen stoppade honom utanför Bor. Enligt polisen gick A-traktorn i 51 kilometer i timmen och tillåtna hastighet är 30 kilometer i timmen.

Pojken är nu misstänkt för grov olovlig körning.

Taggar

Dela


6 reaktioner på 15-åring misstänkt för grov olovlig körning

Det är helt otroligt, synpunkter kan man ,men skriva ut sitt namn det gör man inte det verkar fegt. Denna kommentar har inget att göra med A-traktorer, min synpunkt på A-traktorer är att man bör vara 16 år och ha traktorkort och att de får köras i 50 km som de nyare mopedbilarna då skulle vi slippa en del köbildningar som det oftast är med A-traktorer

Svar till Hans Eriksson. Förstår din synpunkt men är köbildning största problemet?

Stadsmiljö är en 40 km/timmen-zon, 50 km/timmen-begränsning innebär att man i princip frångår trafik och körkortskrav inom tätbebyggt område där flest människor rör sig och där flest olyckor sker. Varför ta ett dyrt körkort. Ta istället någon av familjens avlagda bilar välj helst den sämsta som ändå ska skrotas pga av att den ej klarat avgasvärdena, ersätt baksätet med cementplattor och lägg en tusing på en varvtalsbegränsare och sälj vinterdäcken. A-traktorer är befriade från vinterdäckslagen samt avgasmätning vid besiktning så nu har smutsgrisen blivit rumsren och körkort befriad den perfekta citybilen.

Den obligatoriska bälteslagen är heller inget man behöver bry sig om, polisen har inte rätt att böta traktorer de är ju arbetsfordon och inga trafikfordon .

Fordons registrering till Epa var en lagen som infördes vid kriget pga av fordonsbrist ev krigsplacering av fordon och traktorer mm. Tanken var att använda dem i åkerbruket mm. När man sen på sent 70-tal kom att på att missbruka detta som ett ungdoms fordon förbjöds senare vidare epa registering. A-traktor lagen infördes vilket skulle förhindra att det åter missbrukades i annat brukande än som yrkesmässigt dragfordon.

De tidigare försvårande reglementet är helt släppt ioch med att man kan tynga nästan vilken uttjänt personbil som helst till 2 ton och sen sätta dit en varvtalsbegränsare med minneskrets för förprogrammerad godkända varvtalsstopp.

Så när läget blir känsligt, när man kört över någon eller vid poliskontroll slår man på strömmen till varvtalsbegrännsaren och fordonet är nu inte längre en oförsäkrad person bil som framförts med fri fart utan en helt laglig och rätt försäkrad 30 km/timmen a-traktor.

Lägger man strömförsörjningen till hastighetsbegränsaren via växelrelä kan inte polisen lyckas slå tillbaks funktionen och bevisa att man framför en rejält nedlastad 2 tons bil i för hög hastighet, det blir ord mot fakta och man går fri.

A-traktorer borde få varning skylt framtill så man vet att här kommer en minderårig körkortslös förare i en 2 ton tung bil utan krav på vinterdäck och med lång stoppsträcka.

Jag blir hellre påkörd av en plastig mopedbil än en 2 ton nedtyngd ostrypt familjebil.

”Kallstartsfunktionen” Varvtalsbegränsaren.
Polis och Besiktning borde läsa på.

Många a- fordon kaross ändras inte utan viktas istället ner för att få en tjänstevikt på över 2000kg för att uppfylla traktor reglerna detta innebär att fordonet viktas ner cementplattor mm som ballastvikt. En gammal volvo eller Bmw nedlastad till 2 ton är knappast ett trafiksäkert fordon inget man vill framföra i några högre farter men anses enl regelboken fullt lämpligt att framföra utan körkort och endast hastighet strypt när man ej behöver ”kallstarts funktionen”

Funktionen som kopplas in när ska åka lagligt vid polis/besiktning kontroll och sen bara kopplas ur med strömbrytare när man vill åka ostrypt
——
Hämtat från bruksanvisningen.
– Kallstartsfunktion (startkontroll)
Inställning av vilket varvtal du vill att varvtalsregulatorn ska bryta på sker
enkelt med en knapp och det går att ställa varvtalet hur många gånger som helst. Varvtalsregulatorn kommer inte att tappa minnet om strömmen bryts. Du behöver alltså bara ställa in en gång.

Kallstartsfunktionen gör att varvtalsregulatorn
inte börjar strypa motorns varv direkt efter start.
Detta är bra om din bil’s motor är kall, eller behöver varvas upp för att komma igång ordentligt. Då behövs ingen extra modifikation, tex en strömbrytare till varvtalsregulatorns strömkabel
för att man ska kunna starta även kalla vinterdagar.

Vid en fordonssökning framkommer att det stora flertal av dessa fordon är registrerade på vuxna myndiga personer med körkort (troligtvis oansvariga föräldrar) som upplåter ”sitt” fordon, som oftast ej uppfyller gällande regler för A-registreringen. Detta är att jämställa med att låna ut fordon med kraftiga brister eller körförbud till omyndig person. Strafföreläggande bör därför även utgå till registrerad myndig ägare istället för ostraffbar omyndig minderårig .

Blir bristfälligt fordon (felregisterat och felförsäkrad bil trots a-regning) inblandad i olycka av den svårare graden med personskador/ invaliditet kan ägaren bli skadeståndsskyldig eller återbetalningsskyldig till försäkringsbolaget.

När trafikgruppen nu ändå är på besök vore det bra om de hann att kolla fler a-fordon som rullar helt ostrypta med körkortslösa omyndiga förare.

Att dra i ryckspärren eller koppla på strömmen till varvtalsbegränsaren när polisen skymtas gör inte dessa fordon säkrare för oss andra.

Lämna ett svar