Skolors arbete med extra studietid brister
Nyheter Det är centralt för en positiv samhällsutveckling att fler elever lyckas i skolan och ges starka kunskaper. Stöd och stimulans inom timplanen är centralt. Utöver detta ska skolor sedan juli 2022 erbjuda elever från årskurs 4, att frivilligt delta i undervisning i form av extra studietid två timmar per vecka. Skolinspektionens granskning och tillsyn visar dock att skolor brister i detta.
Föräldrars utbildningsnivå kan innebära stora skillnader i att vara ett stöd i sina barns studier. För att alla elever ska få jämlika förutsättningar att uppfylla betygskriterierna i skolan, ska skolorna se till att alla elev får det stöd de behöver med läxor och annat skolarbete, bland annat genom att erbjuda extra studietid. Genom den extra studietiden ska elever, oavsett kunskapsnivå, få möjlighet att ta igen, befästa och fördjupa sina ämneskunskaper.
Skolinspektionens tillsyn visar dock att alla elever inte erbjuds extra studietid motsvarande de två timmar per vecka som lagen kräver. Dels har skolorna begränsade möjligheter att påverka skolskjutsarna, vilket försvårar schemaläggningen av den extra studietiden.
Dessutom förekommer det att elever har annan ordinarie undervisning eller modersmålsundervisning som krockar med den extra studietiden.
Av de 60 skolor som har ingått i tillsynen har brister konstaterats på 30 skolor. Skolinspektionen har även genomfört en kvalitetsgranskning. Denna granskning visar att utöver tillsynen har 28 av 30 granskade skolor behov av kvalitetsutveckling.
– Syftet med den extra studietiden är att höja elevers skolresultat och kompensera för deras olika förutsättningar. Möjligheten att få del av den extra studietiden ska komma alla elever till del. När flera skolor inte lever upp till lagens krav får inte alla samma möjligheter. Det är problematiskt ur ett likvärdighetsperspektiv, säger Helga Sverrisdóttir, utredare på Skolinspektionen.
Resultaten från Skolinspektionens kvalitetsgranskning och den tematiska tillsynen visar att arbetet med den extra studietiden ännu inte når upp till regleringens krav. Det innebär att en viktig förstärkning inte kommer eleverna till del på avsett sätt och att den potential som den extra studietiden har, att stärka elevernas resultat inte nyttjas optimalt.
Källa: Skolinspektionen