Lägre försäljning hos Systembolaget
Nyheter Försäljningen under andra kvartalet landade på 10 015 miljoner kronor, knappt 1 procent lägre än motsvarande period förra året. Systembolaget redovisar sin delårsrapport
Ett allmänt ansträngt läge hos distributörer och transportörer påverkade varuförsörjningen på vissa orter inför midsommar.
– Vi har ett starkt engagemang i organisationen för att möta kundernas nya förväntningar. Satsningen Hållbart Val vill inspirera och förenkla. Under första halvåret har vi också satsat aktivt på att ytterligare stärka kundmötet i våra butiker och samtidigt förstärka den digitala servicen över hela landet. Vi är också mycket glada över att appen Måttfull, som ska bidra till ökad hälsa, fortsätter att få fler användare, kommenterar Ann Carlsson Meyer, VD på Systembolaget.
Systembolagets fokus på ansvarsfull försäljning mäts genom regelbundna ålderskontroller, periodens utfall på 96 (97) procent visar på en hög och jämn nivå över hela kedjan.
För första gången var Systembolaget med i Kantar Sifos Anseendeindex där svarande berättar om tilltro, intryck samt vilken kvalitet och framgång det svenska folket tillskriver svenska företag. Systembolaget fick en hedrande förstaplats med det högsta anseendet ett företag har fått i mätningen.
• Systembolagets försäljningsvolym uppgick till 154,3 (157,7) miljoner liter.
• Nettoomsättningen minskade något till 10 015 (10 104) miljoner kronor.
• Rörelseresultatet uppgick till 130 (144) miljoner kronor.
– Systembolagets något minskade försäljning under andra kvartalet kan i huvudsak förklaras av en återgång till mer normala konsumtionsmönster men dämpades av att påskförsäljningen inföll i april i år och i mars 2021. Rörelseresultatet kom in lägre drivet av lägre bruttoresultat men också högre kostnader för butik och e-handel, säger Merlin Poljak, ekonomidirektör på Systembolaget.