Skydda Jönköpings län mot extremväder – klimatanpassa infrastrukturen
Debatt I klimatförändringarnas spår kan extremväder, som kraftiga skyfall, med stor sannolikhet komma att bli allt vanligare, vilket riskerar framkomligheten på Sveriges vägar och järnvägar. Vi behöver därför skyndsamt se klimatanpassade åtgärder för att minska risk för jordskred och vägras
Sverige ut där risken för bland annat ras, erosion och jordskred är särskilt stor, ett sådant område finns utpekat i Jönköpings län: I Södra Vätternområdet finns en betydande erosionsrisk.
Vid erosion skulle väginfrastrukturen i länet påverkas direkt, och transport på väg och järnväg riskerar att stanna upp. Detta påverkar inte bara företagen i Jönköpings län, då det i området finns flera viktiga vägförbindelser som kopplar samman länet med riket. Södra Vätternområdet är ett kritiskt transportstråk där störningar, eller i allra värsta fall ett långt avbrott, skulle få stora konsekvenser för både person- och godstransporter.
Näringslivet är beroende av väl fungerande transporter vilket förutsätter att vägar och järnvägar är ordentligt underhållna och farbara. Tillförlitligheten påverkas redan idag negativt av det eftersatta underhållet. Underhållsskulden medför inte enbart ökade samhällskostnader utan den gör oss också mer sårbara för klimatrelaterade risker som översvämningar, ras, skred och erosion.
Dagens tillstånd riskerar leda till att vägar och järnvägar stängs av eller raseras vilket bedöms bli ett allt större hot i takt med att klimatförändringarna fortskrider. Det påverkar i sin tur näringslivet när företagens transporter försenas eller logistikkedjor bryts. Utan transporter kan företagen i Jönköpings län varken importera rå- och insatsvaror eller exportera sina produkter, vilket påverkar ekonomin i stort.
Regeringens infrastrukturproposition innehåller välkomna och helt nödvändiga satsningar på vägunderhåll men mer måste även göras åt den eftersatta järnvägen. En rejäl underhållssatsning behöver dessutom gå hand i hand med riktade klimatanpassningsåtgärder på sträckor som är särskilt exponerade för klimatrisker.
Vägen framåt kräver samverkan och tydlig ansvarsfördelning mellan myndigheter och infrastrukturförvaltare på statlig och regional nivå. Att fördela ansvar räcker dock inte det krävs en mer sammanhållen planering och framför allt satsningar på just underhåll och klimatanpassning.
I praktiken kan klimatanpassning handla om att höja upp en lågt belägen järnväg eller förbättra dagvattenavrinningen på en utsatt vägsträcka. Det innebär att vägen eller järnvägen förhoppningsvis inte behöver stänga nästa gång ett oväder drar in. Det bidrar till en mer robust och säker infrastruktur för både privatpersoner och näringslivet.
Nils Paul
Expert infrastruktur, Svenskt Näringsliv
Anna Gillek
Regionchef Jönköpings län, Svenskt Näringsliv
Äntligen några som begripit det jag pläderat för länge. Att förhålla sig till det förändrade klimatet.
Inte hela tiden hålla på att mala om att försöka ändra på något som inte är påverkbart.
Någon har räknat ut att människans påverkan på väder och klimat kan räknas i promille.