Moderaterna uppfyller nu vallöftet om lägre bränslepriser!
Debatt Regeringen tar nu parti för Värnamo och övriga GGVV och alla andra som varje dag är beroende av bilen. Vi avskaffar de rödgrönas extrema drivmedelsexperiment och sänker reduktionsplikten kraftigt. Läs M-debatten här
Dieseln kommer till följd av detta att bli cirka 5,5 kronor billigare per liter och dessutom har vi redan sänkt bränsleskatten. Det kommer att underlätta vardagen för alla oss som inte har en busshållplats runt hörnet, för mammor som skjutsar till fotbollsträningen och för alla småföretagare som behöver en bil för att ta sig runt.
Svenska hushåll pressas av höga priser på mat, el och drivmedel. Den nya regeringen har tagit över i en mycket svår ekonomisk situation. Vår främsta uppgift är att lätta de svenska hushållens börda utan att äventyra inflationsbekämpningen.
Vi bockar trots det av ytterligare ett vallöfte och ser till att ensamstående pappor får ihop vardagen och att landsbygden hålls levande. Om de rödgrönas vansinniga plan för reduktionsplikten hade tillåtits fortsätta hade skillnaden år 2026 blivit cirka 7 kronor per liter diesel och utöver detta har vi även sänkt bränsleskatten. Med regeringens politik blir alltså en full tank i en Volvo V70 500kr billigare.
Sverige är ett avlångt land med stora avstånd, och elbilar med lång räckvidd är fortfarande dyra. För att hålla ihop landet är det viktigt med en god tillgång till drivmedel. Lösningen på transporternas utsläpp är inte reduktionsplikt, utan elektrifiering. Därför finns ingen mening med straffbeskattning av svenska bilister, det finns mer effektiva klimatåtgärder att vidta. 56% av bilarna som såldes i april var laddbara, 8 procentenheter mer än ett år sedan. Regeringen har gjort stora satsningar på laddinfrastruktur, så att även vi utanför storstäderna ska kunna köra elbil.
För att inte öka vårt beroende av tysk kolkraft och få än större elbrist behövs ett starkare elsystem. 8 år av rödgrön energipolitik med brist på investeringar och nedlagd kärnkraft har varit förödande. Den förtida nedläggningen av Ringhals ledde till en utsläppsökning om 8 miljoner ton koldioxid, nästan lika mycket som alla personbilar i Sverige under ett år, jämfört med om reaktorerna hade körts vidare till 2025. Dessutom har det lett till rekordhöga elpriser. Detta skadar både hushåll och svensk konkurrenskraft. Därför gör regeringen stora satsningar på att återigen bygga ett starkt och stabilt elsystem där kärn- och vattenkraft står som basen i energiförsörjningen.
Utöver kraftigt sänkt reduktionsplikt stöttar regeringen med 60 miljarder kronor i elstöd under året, och förslag för sänkt skatt på arbete är ute på remiss. De senaste tio årens löneökningar har gått förlorade och vi måste alla ta ansvar för att klara oss igenom den ekonomiskt tuffa situation vi befinner oss i. Inflationen är löntagarnas värsta fiende och regeringen tar till alla medel för att bekämpa den.
Genom elstöd, sänkt reduktionsplikt och en långsiktig plan för en stabil samt fossilfri elförsörjning, lägger vi grunden för ett Sverige med stark tillväxt, med kraft att klara den gröna omställningen och med ett fortsatt stärkt välstånd. Sänkta energipriser nu i kombination med satsningar för en fossilfri och stabil elförsörjning gör att vi åter kommer få den billiga och stabila tillgång på energi vi varit vana vid. Det är så vi skapar förutsättningar för sänkta kostnader för hushållen, den gröna omställningen och ett blomstrande näringsliv.
Mats Green
Energi- och näringspolitisk talesperson (M)
Riksdagsledamot Jönköpings län
Edward Riedl
Finansutskottets ordförande (M)