Kollektivtrafiken i Jönköpings län behöver en grön omstart
Debatt När en ny trafikdirektör nu tar över ansvaret för länstrafiken i Region Jönköpings län, öppnas en viktig möjlighet att stärka och modernisera länets miljö- och klimatarbete samtidigt som vi gör kollektivtrafiken billigare och mer tillgänglig för invånarna i länet. Det menar Miljöpartiets regionpolitiska grupp i Jönköpings län i en debattartikel.

Arkivbild: David Alin
Vi står inför en klimatkris där transportsektorn spelar en avgörande roll, och det är hög tid att regionen tar det ledarskap som behövs för att skapa ett mer hållbart transportsystem.
Kollektivtrafiken är ryggraden i ett hållbart samhälle, men i Jönköpings län ser vi fortfarande stora brister som hindrar fler från att välja bussen eller tåget framför bilen. Samtidigt är turtätheten utanför de större orterna som Jönköping och Huskvarna ofta så låg att kollektivtrafik inte är ett realistiskt alternativ för boende i glesbygden. För få avgångar på vissa sträckor och för höga biljettpriser kan vara några av de problem som gör att vi idag missar chansen att minska vår klimatpåverkan och förbättra människors vardag.
l Jönköpings län uppger 25 procent av de som blev tillfrågade i Kollektivtrafikbarometerns årsrapport för 2024 (Svensk kollektivtrafik) att de inte reser med kollektivtrafikbolaget på grund av att avgångarna inte passar. Vad gäller andelen hållbara resor (resor som görs med kollektivtrafik, cykel, gång, färdtjänst eller elsparkcykel) ligger Jönköpings län på 31 procent, där rikssnittet är 42 procent. Förbättringspotentialen för bättre anpassade avgångar och ett mer hållbart resande är enorm för Jönköpings länstrafik.
Vi i Miljöpartiet anser att en ny trafikdirektör för kollektivtrafiken i samverkan med politiken måste prioritera hållbara och rättvisa lösningar för länets invånare. Här är våra förslag:
Kollektivtrafik för alla: Vi behöver inse att olika delar av Jönköpings län behöver ha individuellt anpassad kollektivtrafik. I vissa delar behövs en bättre turtäthet med fler avgångar och i andra delar behöver vi satsa mer på anropsstyrd närtrafik och mikrotransporter fullt ut, för att säkerställa att hela länet har tillgång till kollektivtrafik. Såväl landsbygd som tätort.
Rimliga och rättvisa biljettpriser: Alla ska ha råd att åka kollektivt. Miljöpartiets vill på sikt se en kollektivtrafik som är gratis för ungdomar och seniorer och där dagens zontaxor görs om, så att de blir mer rättvisa och rimliga. På nationell nivå driver Miljöpartiet Sverigekortet, där man ska kunna åka obegränsat och regionöverskridande med kollektivtrafik i en månad för 499 kronor.
Satsa på cykel och tåg: Fler cykelstationer vid knutpunkter och bättre regionala tågförbindelser är avgörande för ett integrerat transportsystem.
Slutligen. Miljöpartiet behövs verkligen i Jönköpings regionpolitik. Vi är ett grönt och framtidsinriktat parti som vågar driva igenom de nödvändiga förändringarna som kollektivtrafiken i Jönköpings län behöver. Då kan vi bli en förebild för hela Sverige – men det kommer krävas mod och vilja att investera i en grön framtid.
Miljöpartiets regionpolitiska grupp i Jönköpings län
Emma Emanuelsson, Jönköping
Jon Hammarin Heinpalu, Jönköping
Mats Weidman, Jönköping
Isabelle Karlsson, JönköpingSofia Lantz, Jönköping
Anna Isaksson, Mullsjö
Palle Rosén, Tranås
Kerstin Klasson, Habo
Rikard Salander, Nässjö