Polisen skickar ut 245 000 vykort
Blåljus Polisen i region Syd skickar denna vecka ut 245 000 vykort. Det handlar om hur man bör agera för att inte gå i bedragarnas fällor och vikten av att förbereda sig inför att telefonen ringer.
Vykorten går inte till hela landets utan till hushåll i Blekinge, Kalmar, Kronoberg och Skåne.
Det är personer över 70 år som vykortet skickas till. Syftet är att stärka dem som, oftare än andra, drabbas av telefonbedrägerier.
– En viktig framgångsfaktor för att förhindra telefonbedrägerier är att den som tar emot samtalet är mentalt förberedd redan innan telefonen ringer. Det är lättare att agera som man vill om man har tänkt ut det i förväg. Vi har hört många berätta att de tidigt i samtalet upplevt att något är fel – men ändå inte lagt på luren eftersom bedragarna verkar trovärdiga och lyckas stressa den uppringda, säger Carina Persson som är regionpolischef i polisregion syd:
Telefonbedrägerier, så kallad vishing, är ett stort problem. Under 2020 anmäldes brottsvinster på 22,5 miljoner kronor bara inom polisregion Syd.
– Brottsvinsterna återinvesteras i annan kriminell verksamhet – ofta kopplat till grova vapen- och narkotikabrott.
• 1 700 utsatta
Brottsoffren är många. Under 2020 var det nästan 1 700 personer i polisregion Syd som anmälde att de utsatts för telefonbedrägeri. Personer över 70 år är klart överrepresenterade.
– Många blir av med sina livsbesparingar och känner djup skam över att de inte förstod att de blev manipulerade, säger Carina Persson.
Polisen arbetar med bedrägerierna i flera spår: Bland annat genom utredningar, men också genom internationell samverkan, genom att försöka påverka produktägare att göra olika tjänster mer säkra och genom brottsförebyggande kommunikation.
Polisen i polisregion Syd informerar ofta om denna fråga i medier och sociala medier men vill nu ge personer möjlighet att sätta upp en påminnelse, i just den miljö där de kanske skulle ta emot samtalet, om hur de vill agera när telefonen ringer.
– Vänner och anhöriga kan hjälpa till genom att prata med varandra om vykortet, om vad som står i det och hur man ska agera när telefonen ringer. Vi hjälps åt!