Ishockey

Bildspel och tv: Förbundskaptenen i Värnamo

Ishockey Rikard Grönborg är Tre Kronors förbundskapten och i dag gästade Värnamo men inte direkt för att leta ishockeytalanger utan för att berätta om sitt jobb.

Lite frukost  [1/26]

  [2/26]

  [3/26]

  [4/26]

  [5/26]

  [6/26]

  [7/26]

  [8/26]

  [9/26]

  [10/26]

  [11/26]

  [12/26]

Viktor Magnusson välkomnade Rikard Grönborg  [13/26]

  [14/26]

  [15/26]

  [16/26]

  [17/26]

  [18/26]

  [19/26]

  [20/26]

  [21/26]

  [22/26]

Rikard Grönborg föreläste  [23/26]

Viktor Magnusson tackade Rikard Grönborg med VGIK-halsduk och boken Tänk som en turk av Kadim Akca  [24/26]

Viktor Magnusson, Rikard Grönborg och Tomas Heiel  [25/26]

Rikard Grönborg gästade VGIK  [26/26]

Rikard Grönborg

Det var Värnamo GIK som hade bjudit in till träff på Tre Liljor där Rikard var huvudgästen vid detta frukostmöte för medlemmar i något VGIK kallar Executive Club.

Rikard har varit lite av en doldis i svensk ishockey och han har en mjuk framtoning med fin berättarteknik och är allt igenkom professionell.

Rikard är sedan 2016 förbundskapten för vårt folkkära hockeylandslag, Tre Kronor. Våren 2017 ledde han laget till ett efterlängtat VM-guld, efter knappt ett år som förbundskapten. Han har tidigare varit huvudtränare för Sveriges J20-landslag där han bland annat at två silvermedaljer från JVM. Rikard var också assisterande tränare för J20-laget som tog VM-guld 2012.

Rikards tema i sin föreläsning var ”Att bygga lag som presterar i en turbulent miljö”. Han talade om hur han jobbar med att skapa en vinnarkultur i landslaget, trots en extremt hög spelaromsättningen under en säsong. Framför allt inför stora mästerskap tillkommer nya namn i truppen som inte tidigare varit med på landslagssamlingarna – NHL-proffsen.

Gäster på plats

Rikard berättade hur man använder data och statistik för att skapa ett övertag på sina motståndare, ett verktyg som enligt honom ledde till ett VM-guld våren 2017.

– Värnamo Hockey har sedan tre år tillbaka en föreläsningsklubb vi kallar Executive Club och som vi säljer in till företag i bygden. Tanken är att kunna erbjuda högkvalitativa och inspirerande föreläsningar för företagare och deras anställda/kunder, där innehållet ska bidra till deras kunskapsutveckling om att driva företag och göra affärer. Varje år har vi fem föreläsningar som ges i samband med frukost och vi avslutar året med att göra en resa tillsammans, berättar Viktor Magnusson i klubben som just nu är tvåa i division 2.

Kassören Tomas Heiel berättat att man har 28 medlemmar i Executive Club och målet är att öka antalet under 2019.

Taggar

Dela


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *