Nyheter

Personalen snart knäckt

Nyheter De anställd inom hemtjänsten i Värnamo kommun håller sakta men säkert på att knäckas.

Det saknas vikarier inom hemtjänsten i Värrnamo och de anställda upplever sin situation som mycket stressande.

Stress, brist på vikarier och en dåligt fungerande vikariepool tär på personalen. På andra sidan finns de gamla, vårdtagare som är beroende av hemtjänsten.
I bland får de nöja sig med outbildade vikarie, som i princip kommer direkt från gatan.

Vikarier som  i vissa fall inte ens kan prata grundläggande svenska. Resultatet blir otrygga äldre  och många missförstånd.
Personer inom hemtjänsten som Värnamo.Nu varit i kontakt med är skeptiska till att vikariepoolen inte fungerar.
– När vikariepoolen startade för 1,5 år sedan så sa jag att det inte skulle fungera.
– Tänk vad rätt jag fick, berättar en kommunanställd.
Ett av problemen är att det finns för få utbildade vikarier.
När personal som ska börja på morgonen ringer en halvtimme innan de ska börja arbeta och sjukskriver sig, så måste personalgruppen själva lösa det problemet.

– Det är då, på morgonen när det uppstår akuta problem som vi verkligen skulle behöva ha hjälp från personalpoolen.
– I stället får vi sitta och ringa runt för att försöka få tag i en ersättare, berättar en i personalen.
För att verksamheten i huvud taget ska fungerar så händer det ofta att den ordinarie personalen själva får lösa problemet att täcka upp för varandra.
Om arbetsgivaren dessutom beordrar in den fast anställd personalen, så tvingas man betala ut kvalificerad övertidsersättning.
Då kostar personalen 100 procent mer än i vanliga fall.

– Det är ofta som bemanningspoolen inte kan hjälpa oss vid akuta bemanningsproblem, berättar en anställd.
Ett annat problem som de anställda upplever är tiden de tillbringar hos varje äldre.
Tiderna är är hårt reglerade och minst sagt snålt tilltagna.
– Ändå får vi i bland frågan från arbetsledningen om vi verkligen måste vara så länge hos en del äldre, fortsätter en av personerna som Värnamo.Nu pratat med.

Som exempel kan en anställd ha 15 personer att besöka under ett kvällsskift.
Tiden att ta sig mellan de olika vårdtagarna är inte inräknat.
– Då finns det inte ens tid att gå på toaletten, berättar personal.
På frågan om vad man som personal gör då, så blir svaret att allt blir försenat och det kan bli sent innan alla har fått den omvårdnad de har rätt till.
Flera vittnar om att det händer att vikarier som inte ens kan prata och förstår svenska i bland skickas hem till pensionärerna.

– Det blir katastrof för de äldre.
– De äldre känner sig otrygga och det uppstår många missförstånd mellan personal och vårdtagare, intygar en personal.
Däremot så är detta problem som bruka lösa sig.
– När vikarierna och vårdtagarna efter ett tag lärt känna varandra så är det sällan några problem.
– Dessutom uttrycker vårdtagarna ofta tacksamhet när vi ordinarie personal kommer till dem, säger en i personalgruppen.

Fotnot: Ingen i personalen vill ställa upp med namn eller bild i artikeln.

Upplever du liknande problem, tipsa oss på redaktionen@vmo.nu

Taggar

Dela


7 reaktioner på Personalen snart knäckt

Värnamo kommun tar inte hand om sin personal överhuvudtaget. Vikariebrist. Långa helgturer. Undrar om politiker/chefer skulle ställa upp på dessa maratonhelger? Ökad vårdtyngd. Ingen extra personal sätts in. Hur länge skall kommunen fortsätta att behandla sin personal på detta vis.

Jac blir mörkrädd på riktigt. Var är facket när arbersgivaren uppenbarligen inte tar hand om sin personal? Har förstått att något var galet redan när utbildad undersköterska beskrev att hon behövdes men snart skulle va tvungen att sluta sitt jobb i Värnamo för hon hade vikarierat för länge och arbetsgivaren ville inte riskera att bli tvungen att ge henne en fastanställning. Missbruk av resurser leder till slut till svårigheter att rekrytera. Var ligger problemen? Politiken, chefsorganisationen, organisationen?

Det var så som beskrivs i artikel och ännu värre i hemtjänsten senast år 2013 i alla fall.
Vissa grupper mer kaos än andra men väldigt ansträngt på alla sätt och vis.
Själv upplevde jag sommaren 2013 som katastrofal. Brist på personal, de som fanns blev sjuka hela tiden och utmattade, när folk är lediga fick man inte tag på någon för folk orkade helt enkelt inte med belastningen. Chefer gick knappt att få tag på. Vissa på semester och chefen i beredskap svarar att personalen får lösa frågan för de är bäst på det. Ibland ville man bara slänga nycklar o gå hem men pliktjänsla, tanken på brukarna och av medlidande med kollegor stannade man kvar. Till slut blev det att jag själv inte orkade resa mig från soffa och gå till sängen efter en ansträngd pass. Det blev min vardag och rädslan att till slut inte kunna ta hand om sig själv gjorde att jag hoppade på en utbildning. Det var mer som en flykt från allt. Att man hade ont spelade inte roll det var att springa med hjärtat i halsgropen och svetten som rann så skjortan var blöt. På med allt, rapport, snabba ryck på morgonen, en eller två personal som fattas, snabb inskolning, cykla,låsa cykel, av med skorna och ytterkläderna som var tunga och blöta vintertid, eller på med skoskydd, hjälpa brukaren, allt går i rasande fart och inget får gå fel för då är man sen till nästa som redan har ringt och undrar VF man inte kommer. Emellan ringer larmet och då blir turen en annan.
Förflyttnings tid var inte inräknad. Vissa kollegor gjorde sitt bästa och vissa var korta i sina svar ( troligen stressade och irriterade).
Fanns inte tid för diskussion med kollegor för lite återkoppling som är viktigt i en grupp. Vikarie hade inte tillgång till journaler och fick skriva på pappret och hoppades att nästa läste vad det ståd.
Ibland fanns en stund för journaler ingen men då är risken stor att papper kommit bort eller att man glömt vad som hänt under veckan.
Brister från golv till tak i organisationen.
Som anställd ser man bara åtstramningar och pressad chema, och pressad personal. Det känns att det är bara pengar det är frågan om. Finns inte mycket av Självbestämmande för brukaren. Inte sällan bukarna avstår från att kräva sin rätt av medkänsla för sönder stressad personal och personalen jobbar ihjäl sig för de vet att både brukare och kollegor får det svårt när någon fattas.
USK-or gör så gott de kan och är riktiga hjältar för dagen kan se annorlunda ut än planerat.

Hm, nog e de så…
Att I våra lilla kommundel, då…
Man absolut int vill åldras, som så….

Allt e ju mera än korrupt, från port te port…

Otäckt, värre än detta kan de kanske int bli…?
Hm, nu lovordas ju, robotars, samhälle fram…

Och vips, behövs vi int alls…:/

Hur, lustigt som helst…

Man kan ju nästa gång, asgarva, när man går på date…?

Det är SÅ fel i bokningssystemet. Att vara utbildad räcker inte då personer som saknar utbildning helt inom vården ändå bli bokade före på alla pass….alltså verkar det inte finnas någon vinnig i att utbilda sig till undersköterska? Det ger inte mer arbetspass ändå? Eller?

Våra sk folkvalda borde skämma ögonen ur sig. Är Gummifabriken prio ett till varje pris? Flaggstänger som vägvisare till Vandalorum? Blir inte kulturmaffian gamla o sjuka? Tänket ändras inte, bland politiker, förrän de själva eller lilla mamma drabbas. Tyvärr!

Kommentarsfunktionen är stängd