Nyheter

Överklagar domstolsbeslut

Nyheter Samhällsbyggnadsnämnden överklagar mark- och miljödomstolens beslut om godkännande av Stena Recyclings sametableringsplaner i västra Värnamo.

Mark- och miljödomstolen gav Stena Recycling rätt att samla alla sina verksamheter på fastigheten Bumlingen 1 (det gula X:et) på Lundbyvägen i Värnamo. Nu överklagar samhällsbyggnadsnämnden domslutet. Bild: Google Earth Montage: David Alin

Under samhällshällsbyggnadsnämndens senaste sammanträde informerades nämnden om mark- och miljödomstolens beslut gällande Stenas ansökan om etablering av sina tre verksamheter på fastigheten Bumerangen 1 i Värnamo. 

Samhällsbyggnadsnämnden har i sitt yttrande till mark- och miljödomstolen ställt sig positiva till att samla Stena Recyclings tre verksamheter på samma plats, men man avstyrker att etableringen sker på den tilltänkta tomten. Mark- och miljödomstolen lämnar Stena Recycling AB tillstånd enligt miljöbalken för befintlig och tillkommande verksamhet på fastigheten Bumerangen 1 i Värnamo att hantera maximalt 170 000 ton icke-farligt och farligt avfall per år. 

Då det gäller lokaliseringen på Bumerangen 1 är tomten enligt detaljplanen avsedd för industri där verksamheten inte får vara störande eller farlig för omgivningen. Eftersom Stenas verksamhet är en A-verksamhet ifrågasätter samhällsbyggnadsnämnden att den sökta verksamhet är förenlig med gällande detaljplan. 

Mark- och miljödomstolen skriver i sitt beslut att bolaget behöver vidta betydande skyddsåtgärder för att verksamheten inte ska utgöra fara eller verka störande på omgivningen. Med de villkor som anges i beslutet och de skyddsåtgärder om bolaget åtagit sig att vidta anser domstolen att kraven i 2:6 är uppfyllda och att platsen är lämplig för ändamålet. 

Nämnden ifrågasätter att bullerstörningen vid bostäder kan bli densamma för Stomsjö 1 som för Bumerangen 1 när avståndet till bostäder är cirka 650 meter för Stomsjö 1 och cirka 300 meter för Bumerangen 1. Nämnden anser att skillnaden i avstånd till Bumerangen 1 och till Stomsjö 1 och 2 är för liten för att Bumerangen 1 ska utgöra ett bättre logistiskt läge än Stomsjö 1 och 2. Nämnden ifrågasätter även om Bumerangen 1 är ett bättre alternativ än Stomsjö 1 och 2 ur perspektivet närheten till lokala kunder och transporternas miljöpåverkan. Skillnaden borde vara marginell. 

Domstolen anser att bolaget genomfört en lokaliseringsutredning i inlämnad miljökonsekvensbeskrivning som ger möjlighet att värdera olika tänkbara platser. Med de förutsättningar som framgår av den utredningen anser även domstolen att valt alternativ (Bumerangen 1) utgör det mest lämpliga. 

Samhällsbyggnadsnämnden skriver i sitt yrkande att i det tillstånd enligt miljöbalken som gäller för verksamheten på fastigheterna Slätvaren 2 och 5 framgår följande bedömning gällande villkor om buller: 

”Anläggningen är lokaliserad till ett industriområde, med annan verksamhet som närmsta granne. Bostäder finns på 500–600 meters avstånd. Enligt detaljplanen får området användas för industriändamål för verksamhet som inte är störande eller farlig för omgivningen. Den verksamhet som föreligger ansökan ger upphov till bland annat buller som inkluderar impulsljud. På grund av den relativa närheten till bostäder och det fak- tum att området är planlagt för verksamhet som inte får vara störande eller farlig för omgivningen finner Miljöprövningsdelegationen att det finns skäl att i enlighet med Naturvårdsverkets vägledning föreskriva bullervillkor som innebär att hänsyn tas till förekomst av impulsljud.” 

Med anledning av att verksamheten på Bumerangen 1 även kommer omfatta verksamheten som i dag bedrivs på fastigheterna Slätvaren 2 och 5, att avståndet till bostäder är kortare samt att även Bumerangen 1 ligger inom område som enligt detaljplanen inte får vara störande eller farlig för omgivningen anser nämnden att ovan nämnda motivering från miljöprövningsdelegationen även bör gälla för verksamheten på Bumerangen 1. För verksamheten ska de villkor för buller som framgår av Naturvårdsverkets rapport 6538 ”Vägledning om industri- och annat verksamhetsbuller” gälla och värdena i tabell 1 i rapporten ska sänkas med 5 dBA. 

I Naturvårdsverkets vägledning om industribuller står det följande: ”Vissa ljudkaraktärer är särskilt störningsframkallande. I de fall verksamhetens buller karakteriseras av ofta återkommande impulser som vid nitningsarbete, lossning av metallskrot och liknande eller innehåller ljud med tydligt hörbara tonkomponenter bör värdena i sänkas med 5 decibel.

Samhällsbyggnadsnämnden diskuterade ärendet. De beslutade att godkänna informationen och att överklaga mark- och miljödomstolens beslut.  

Taggar

Dela


Läs mer

Beslutet: Nej till sametablering