Nyheter

Med tåget eller bussen till stan

Nyheter Jörgen Lindelöf hade lovat ett flertal borbor att ta reda på hur man åker kollektivt från Bor till Värnamo och hem igen. De ville ta reda på hur man tar sig fram utan smartphone och samtidigt utan app.

Krösatåget från Bor inställt och ersatt med turistbuss.  [1/12]

Skulle betala med Länstrafikenkort (kundkassakort).  [2/12]

Stationen i Värnamo.  [3/12]

Coffeetime i Värnamo. Eller?  [4/12]

En tom och öde väntsal.  [5/12]

En biljettautomat ersatte personal.  [6/12]

Info via digitaltavla samt före detta kiosken.  [7/12]

Men så mycket gott det fanns här tidigare!  [8/12]

En förfallen byggnad är tågresenärernas utsikt.  [9/12]

Krösatåget.  [10/12]

Transitio, ett något trevligare tågset.  [11/12]

Varm och inbjudande inredning i Transitotågen.  [12/12]

Med ryggsäck och endast min knapptelefon ja och så mitt länstrafikkort (kundkassakort) var jag I god tid vid stationen i Bor och kunde konstatera att tåget var inställt och ersatt med buss.

En turistbuss anlände som saknade betalmöjlighet så det var bra att kliva på utan att få kunskap hur biljettsystemet fungerar.

Väl framme i Värnamo möttes jag av en skylt på stationshuset med texten: Värnamo station Coffee time, kaffe, kakor, mackor, tidningar, godis.

Inne på Värnamo station lyste all form av service med sin frånvaro. Inte något att inmundiga och inte någon personal. Det enda som skulle likna personal var en biljettautomat som man kan betala med betalkort eller kundkassa, inga kontanter!.

Utanför stationen tidtabellstavla och för nyanlända småsugna, ännu en besvikelse. Stationskiosken nerlagd men med texten: drycker, konfektyr, glassar, frukter, hamburgare, pizza, kaffe, varm korv, tobak, tidningar, telefonkort. Ett minne från när Statens Järnvägar (eller Kungliga Järnvägsstyrelsen) var ett fungerande SJ med fungerande tider i alla väder och biljetter att köpas vid varje station!

Man rev nyligen stationsområdets gamla vattentorn som var betydligt snyggare än denna nergångna byggnad som  tågresenärer bär med sig som minne från Värnamo.

Väl inne i centrum vid 13.00-tiden en vardag mitt i veckan var det inte precis trängsel på Storgatsbacken. Det enda med tecken på liv var några kajor samt personal i butikerna. Efter en ägg/sillamacka var det då dags att åka hem och förhoppningsvis lära mig biljettsystemet.

På bussterminalen fanns ingen lämplig buss men väl ett Krösatåg som jag vid hemresan kunde betala med kundkassakortet, 35 kr drogs på kortet. Många resenärer visade sin app i Smartphonen.

Men nu hade jag inte provat att åka buss. Så det fick lite senare bli en resa till.

Och nu vet jag att på buss och tåg gäller endast betalkort och kassakort. Inga kontanter!

Åter ett Krösatåg eftersom det är fyra timmar mellan vissa bussturer.

Som jämförelse så går det vardagar 32 bussturer till Bredaryd medan det till Bor/Rydaholm går 8 turer!

Denna gång krånglade internet på tåget så det blev åter en gratisresa. Efter några ärenden klev jag på tåget i Värnamo. Många resenärer på tåget medförde att tågpersonalen inte hann hantera mitt kort så vid ankomsten till Bor fick jag besked på att resan blev gratis!

Men nu fick jag se att det fanns skillnad på tåg och tåg. På hemresan åkte jag med ett tågbolag Transitio vilket har en betydlig högre komfort än Krösatågen!

Av fyra resor behövde jag bara betala för tre, utan fusk!

Samtidigt så hörde jag på P4 Jönköping att Jönköpings Länstrafik går med 21,8 miljoner i förlust.

Text och bilder: Jörgen Lindelöf

Taggar

Dela


5 reaktioner på Med tåget eller bussen till stan

Gillas! Det är sådana här marknära reportage som jag efterlyst i tidningarna. Mycket förnämligt.

Fortsätt gärna i samma spår.

Förslag:
Cykla mellan centralorten och några av kransorterna. (gärna elcykel)
Ta med cykel på buss och tåg.
Gör industribesök, följ en produkts tillblivelse.
Följ ett nybygge, egnahem, skolbygge, fabrik etc. med fotodokumentation.
Försök få vara med på en polis eller vakts arbetsdag.
Några förslag bara.

Intressant reportage. Kan instämma att något resecentrum av dignitet har vi inte i Värnamo. Det är historia, men att ta med sig cykeln skall vara möjligt. I dag skall kollektivtrafik kombineras med cykel eller el-sparkcykel att kunna pendla och klara sig utan bil i enkel vardag till och från jobb.

Tack Jörgen för denna lilla dokumentär!
Det är slående hur en liten elit trycker på för både en sk grön omställning parallellt med en digital omställning. Vilken är målgruppen för att utnyttja detta krångliga sätt att förflytta sig? Jag noterar i marginalen hur få personer som åker kollektivi inom Värnamo tätort! Tåg har jag inte åkt i Sverige under de senaste 20 åren så jag kan bara gissa att det inte råder någon större trängsel i tågvagnarna heller. Jag har vid något tillfälle undersökt möjligheten att ta tåget istället för bilen, men konstaterat att det är omöjligt att hitta tider som passar efter mina behov. Trängseln på vägarna har ökat desto mer på senare år! Kan det vara fler än jag som konstaterat hur beroende vi är av bilen för att kunna förflytta oss på ett smidigt och effektivt sätt? Kollektivtrafiken måste bli effektiv och användarvänlig för alla om den ska bli ett alternativ.

Kenneth Hansson träffar mitt i prick. Värnamoborna vill åka bil medan en salongsvänster försöker pracka på folket cyklar samt tåg och bussar som inte fungerar. Jag har knappt sett en enda som åker buss förutom skolelever och på vintern är det en eller två som cyklar och klagar på snöröjningen.

Tack för ett intressant reportage.
Gör gärna ett ny resa och gör ett matinköp på 4-5 matkassar. Så får vi höra hur det går att resa med buss/tåg med varor.

Kommentarsfunktionen är stängd