Nyheter

Julafton för jägare

Nyheter Ovanligt många jägare syntes i dag gå omkring med ett lyckligt leende på läpparna.

Kikarsikten i alla varianter fanns på mässan.  [1/15]

Det fanns mycket att titta på för de jaktintresserade besökarna.  [2/15]

Vildmarkshus, passar bra till jakt.  [3/15]

Över 20 000 besökare räknar arrangörerna att det ska komma.  [4/15]

Björnen, den karleska björnhunden Pekka och Ann-Sofie Norgren.  [5/15]

Mässområdet, både inne och ute var fyllt av folk.  [6/15]

Fikapaus.  [7/15]

Respekt för den som stått öga mot öga med detta djur.  [8/15]

Vildsvin har blivit en plåga i dessa trakter.  [9/15]

Provade olika gevärsstockar.  [10/15]

Christoffer Lundell från Pinewood AB i Värnamo.  [11/15]

Möjligheten fanns att prova på lerduveskyttem, inomhus och utan riktiga skott.  [12/15]

Jaktresor blir allt populärare och det såldes även sådana på mässan.  [13/15]

En liten detalj som M3/Peltor hoppas ska bli en storsäljare.  [14/15]

Fredrik Ljungqvist och Fredrik Johansson marknadsförde M3/Peltors senaste produkt.  [15/15]

Inte för att de skjutit något rekordstort djur, men väl för att nordens största jaktmässa öppnade i dag. Arrangörerna räknar med att en bra bit över 20 000 besökare ska besöka Elmia Game Fair, som mässan heter.

Jägare från hela norden samlas för att botanisera bland allt som fanns på mässan. För även om mässan är viktig och stimulerande för jägare, så finns det även andra aktörer som stortrivs på mässan.

Nämligen alla försäljare. I stort set vart enda lite detalj som kan tänkas behövas i samband med jakt fanns att tillgå på mässa. I flera varianter.

En av de som ställde ut på mässan var Christoffer Lundell som representerade Pinewood AB.

Företaget har sin produktion i en egen fabrik som är placerad i Kina.

I Värnamo har vi också vårt huvudkontor och centrallagret för hela Europa.

– Dessutom sköts design och produktutveckling i Värnamo.

Lundell menar att det är oerhört viktigt för företaget att finnas med på mässan.

– Mässan är väldigt viktig för oss. Den ger oss möjlighet att visa upp våra produkter för mässbesökarna, konstatera han.

I samma rad på mässan återfanns 3M/Peltor, också de från Värnamo. Företaget är kända bland annat för sina hörselkåpor.

Nu är företaget på mässan för att marknadsföra ett nytt hörselskydd, med trådlös kommunikation till jaktradion.

– Vi ska försöka sälja in systemet till den svenska polisen och militären.

– De är allergiska mot allt var bluetoth heter, så vårt system bygger på gammal teknik, som bland annat har använts i u-båtar, berättar Fredrik Johansson.

Nästan lika viktigt som bössa vid jakt, är det att ha en bra jakthund.

På Elmia finns de flesta svenska jaktrasklubbarna representerade, både med folk och med sina hundar. Besökarna fick på nära håll titta på jakthundarna. Kommentarerna om hundarna var många och alla försökte påtala för  besökarna hur bra just deras hundras var.

Inne på mässområdet hade man också ett inhägnat område med vildsvin. Jägare som hade sin hundar med sig fick tillfälle att låta hunden lukta på djuren som de sedan ska jaga. Dock inte i närkontakt så varken djur eller djurägare kom till någon skada.

Jaktmässan på Elmia är unik på många sätt. Bland annat så är det en av väldigt få mässor där besökarna faktiskt kan provskjuta ett riktigt vapen. På mässan fanns det för övrig väldigt många företag som visade upp sina jaktvapen.

Det finns kanske inte ett vapen för varje person, men på mässan fanns det i alla fall jaktvapen för alla typer av vilt.

Sist med inte minst kan man ju nämna att huvudsyftet med jakt i begynnelsen handlade om att få mat på bordet.
Mat med viltkött räknas av många som en delikatess. Därför kanske det inte var så konstigt att en del hungriga mässbesökare valde att köa i 30-40 minuter för att få just sin favoritkebab, med exempelvis älg- eller vildsvinskött.
Taggar

Dela